۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲
کد خبر: ۷۱۳۸۶۰

۱۸ عنوان کتاب مفید و خواندنی در زندگانی و سیره امام جواد(ع)

۱۸ عنوان کتاب مفید و خواندنی در زندگانی و سیره  امام جواد(ع)
امروز سی‌ام ماه ذی‌العقده و سالروز شهادت امام جواد(ع) است که به مناسبت سالروز شهادت ایشان، ۱۸ عنوان کتاب مفید و خواندنی در زندگانی و سیره این امام بزرگوار معرفی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، محمد بن علی بن موسی مشهور به امام جواد و امام محمدِ تقی (۱۹۵ـ۲۲۰ق) امام نهم شیعیان اثناعشری است. کنیه او ابوجعفر ثانی است و ملقب به جواد و ابن الرضا بود. ملقب شدن او به جواد را به دلیل کثرت بخشش و احسان او دانسته‌اند.

امام جواد ۱۷ سال امامت کرد که با حکومت مأمون عباسی و معتصم عباسی همزمان بود. براساس نقل بیشتر منابع، امام جواد(ع) در آخر ذی‌القعده سال ۲۲۰ق در ۲۵ سالگی مسموم و به شهادت رسید. در میان امامان شیعه، وی جوان‌ترین امام در هنگام شهادت بوده است. او در کنار جدش موسی بن جعفر(ع) در مقبره قریش در کاظمین به خاک سپرده شد.

آثار فراوانی درباره امام نهم به زبان‌های مختلف منتشر شده است که در برخی کتاب‌شناسی‌ها تا ۶۰۵ اثر شامل کتاب، مقاله و پایان‌نامه گرد‌آوری شده است.به مناسبت سالروز شهادت امام جواد(ع) ۱۸ عنوان کتاب مفید و خواندنی در زندگانی و سیره این امام بزرگوار معرفی می‌شود.

۱ ـ فرهنگ جامع سخنان امام جواد علیه السلام: ترجمه کتاب موسوعه کلمات الامام‌الجواد

انتشارات: شرکت چاپ و نشر بین الملل
نویسنده: پژوهشکده باقر العلوم (ع)

کتاب حاضر، موضوعات دینی و علمی زندگی ساز و مهم از زندگانی امام جواد علیه السلام را گردآورده است. این نوشتار ارزشمند مجموعه‌ای کامل از کلمات آن حضرت گردآورده است. گردآورندگان سعی کرده‌اند تا کلیه سخنانی که از امام جواد علیه‌السلام در منابع وجود داشته را در قالب چهار فصل مجزا دسته‌بندی کنند.

فصل اول: «سخنان امام جواد علیه‌السلام در عقائد»
فصل دوم: «سخنان امام جواد علیه‌السلام در احکام»
فصل سوم: «سخنان امام جواد علیه‌السلام در اخلاق»
فصل چهارم: «سخنان امام جواد علیه‌السلام در دعاها، ذکرها و زیارت‌ها».

در تالیف کتاب حاضر از منابعی مانند «بحارالانوار مجلسی»، «امالی قلم شیخ مفید»، «مناقب ابن شهر آشوب»، «مسند امام الجواد (ع) عطاردی»، «حیات الامام الجواد (ع) باقر شریف القرشی»، «دائره المعارف امام جواد (ع) سیدعبدالرزاق المقرم» و... استفاده شده است.

۲ ـ امام جواد (علیه السلام) از ولادت تا شهادت

انتشارات: آفاق معرفت
نویسنده: سیدمحمد کاظم قزوینی
مترجم: محمدحسین نجفی قدسی

این کتاب، برگردان کتاب «الامام الجواد علیه السلام من المهد الی اللحد» نوشته دانشمند فقید، روحانی با اخلاص و دین مدار مرحوم سیدمحمدکاظم قزوینی طالب ثراه است که «موسسه البلاغ» بیروت به سال ۱۴۰۸ هـ.ق آن‌ را طبع و نشر منتشر کرده است. مؤلف گران‌قدر این کتاب پس از سال‌ها مجاهدت در مسیر اعتلای نام اهل بیت علیهم السلام در سال ۱۴۱۵ هـ.ق دارفانی را وداع گفت. در زمان توسعه حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام و پس از گذشت حدو دو دهه از تاریخ دفن وی، پیکرش تازه و سالم از قبر خارج شد و روی سینه ایشان کتاب ‌«فاطمه‌الزهرا علیهاالسلام من المهد الی اللحد» کماکان سالم باقی مانده بود!

۳ ـ آسمانی‌ترین مهربانی​

انتشارات: نیستان
نویسنده: سیدمهدی شجاعی

این کتاب مجموعه‌ای است از احادیث قدسی و نبوی و سخنان معصومین علیهم‌السلام، درباره حضرت جواد الأئمه (ع) که توسط سیدمهدی شجاعی جمع‌آوری شده است. برای سهولت کار خواننده، منبع هر حدیث یا روایت ذیل مطلب همراه با توضیح (در صورت نیاز) درج شده است.

۴ ـ صحیفه امام جواد(ع)

انتشارات: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
نویسنده: جواد قیومی اصفهانی

نگارنده در این مجموعه، سخنان درباره امام جواد علیه‌السلام اعم از ادعیه و مناظرات آن حضرت با برخی از مخالفان، کلمات توحیدی و برگزیده‌ای از گفتار آن حضرت را با استفاده از منابع مختلف، به رشته تحریر درآورده است. این نوشتار را می‌توان از کامل‌ترین کتاب‌ها در زمینه تاریخ و گفتار حضرت امام جواد به شمار آورد. با مطالعه این کتاب ارزشمند می‌ توان به بخشی از معارف به دست آمده از آن حضرت، آگاهی یافت.

ادوار زندگی امام جواد، تأخیر در ولادت امام جواد، با برکت‌ترین فرزند برای شیعیان، امام جواد در زمان پدر بزرگوارش، تصریح به امامت حضرت جواد، امام جواد و بیان فضیلت زیارت پدر بزرگوارش، امام جواد و عشق و محبت به حضرت زهرا، امام جواد و سخن از امام مهدی، امام جواد در زمان حکومت مأمون، امام جواد در زمان حکومت معتصم عباسی، اقدامات امام جواد در تبیین اسلام اصیل، بخشی از عناوین کتاب است.

۵ ـ مرا با خودت ببر

ناشر:به نشر
نویسنده: مظفر سالاری

رمان «مرا با خودت ببر» اثر حجت‌الاسلام مظفر سالاری است. این کتاب رمانی پرحادثه است که از دوران امام جواد علیه‌السلام روایت می‌شود. رمان داستانی عاشقانه دارد و درباره سه شخصیت بزرگ تشیع در زمانه امام جواد علیه السلام گفتگو می‌کند.

مظفر سالاری پیش از این رمان دعبل و زلفا را نوشته بود که توسط انتشارات به نشر منتشر شد و یکی از مهم‌ترین و پرفروش‌ترین آثار حوزه ادبیات دینی به شمار می‌رود. رمان «مرا با خودت ببر» دومین همکاری این نویسنده با به نشر است. این رمان توسط نویسنده به بزرگمرد تاریخ تشیع، ابن سکیت هدیه شده است و مظفر سالاری در این باره نوشته است: این رمان به زبان حقگو و آخرین ساعت از زندگی ابن سکیت این رادمرد ولایت مدار تقدیم شده است.

۶ ـ نگاهی گذرا بر زندگانی امام جواد (ع)

انتشارات: آستان قدس رضوی
نویسنده: سیدعبدالرزاق موسوی مقرم

۷ ـ فرازهایی از زندگانی امام جواد (ع) ـ سرچشمه‌های نور

انتشارات: شرکت چاپ و نشر بین الملل
نویسنده: موسسه البلاغ

۸ ـ امام جواد (ع) در آینه شعر

انتشارات: دلیل ما
نویسنده: محمد خرم فر

کتاب «امام جواد در آینه شعر» مجلدی دیگر از مجموعه «در آینه شعر» است که در ۴ فصل گردآوری شده است: فصل اول با ۱۲۳ شعر درباره ولادت آن حضرت تدوین شده و دومین فصل با عنوان مدح، ۱۳۹ شعر در بر دارد. درباره شهادت حضرت موسی بن جعفر  ۱۳۸ شعر در فصل سوم جمع‌آوری شده است. فصل پایانی ۱۶۹ شعر به عنوان مجموعه‌ای از دوبیتی‌ها، رباعیات و چهارپاره‌هاست که موضوعات متنوعی از ولادت و مدح و شهادت را در بردارد.

۹ ـ سیره تقوی: ترجمه و توضیح حدیث درباره سیره امام جواد(ع)

انتشارات: به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)
نویسنده: جواد محدثی

سنت و سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار(ع) دومین مرجع مهم و معتبر اسلامی پس از قرآن کریم به شمار می‌رود .کتاب سیره تقوی که در بردارنده چهل حدیث است، نگاهی گذرا به سیره و سنت زندگی امام جواد (ع) دارد که از زبان و روایات ائمه اطهار(ع) بیان شده است. بررسی موضوعات گوناگون اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و … ترجمه روان و توضیح مختصر هر حدیث، ذکر اشعار و نقل داستان‌های تاریخی، از ویژگی‌های این کتاب مختصر است.

۱۰ ـ یک خوشه انگور سرخ

انتشارات: به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)
نویسنده: فاطمه سلیمانی ازندریانی

«یک خوشه انگور سرخ» با نگاه به زندگی امام جواد (ع) نوشته شده است. راوی این داستان ام فضل همسر امام و دختر مأمون است که در نهایت با تحریک معتصم خلیفه عباسی، امام نهم شیعیان را مسموم و به شهادت می‌رساند. نویسنده در این رمان ام‌فضل را به عنوان راوی کتاب انتخاب کرده است و سعی کرده با نگاهی تازه به نقش او به عنوان یک شخصیت منفور و در عین حال ترسو و ناتوان در انتخاب میان خیر و شر، روایتی دست اول از زندگی امام هشتم و نهم شیعیان بیان کند.

اما هنر او در روایت را باید در به تصویرکشیدن درون کاخ عباسی و درون ذهن خود به عنوان عضوی تراز اول از آن و نیز ترسیم سیمای دو خلیفه عباسی از سویی و ترسیم سیمای امام شیعه و سیره و زندگی و منش اخلاقی او از سوی دیگر دانست؛ تلفیقی که در قالب داستان بلند پیش از این کمتر در افق ادبیات داستانی رخ داده است.

کتاب‌هایی درباره امام جواد(ع) برای گروه سنی کودک و نوجوان

کتب ذیل دربردارنده داستان‌های کوتاهی از زندگانی امام جواد(علیه السلام) برای گروه سنی کودک و نوجوان است که کودکان را با زندگی آن حضرت و قالب داستان آشنا می‌سازد.

۱۱ ـ قصه‌های زندگانی چهارده معصوم (ع) ۱۱: امام جواد (ع)

انتشارات: به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)
نویسنده جواد نعیمی

۱۲ ـ مجموعه چهارده معصوم جلد ۱۱: امام جواد(علیه السلام)

نویسنده: زهرا عبدی
انتشارات: کتاب جمکران

۱۳ ـ مجموعه زندگانی چهارده معصوم: امام جواد (علیه السلام) جلد یازدهم

انتشارات: کتاب جمکران
نویسنده: واحد پژوهش مسجد مقدس جمکران

۱۴ ـ مژده گل: داستان‌هایی از زندگی امام جواد (علیه‌السلام)

انتشارات:  کتاب جمکران
نویسنده: مجید ملامحمدی
(برگزیده دهمین جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی)

۱۵ ـ من امام جواد(ع) را دوست دارم

انتشارات:  جمال
نویسنده: غلامرضا حیدری ابهری
تصویرگر: طاهره رضایی

۱۶ ـ هشت قصه از امام جواد (ع)

انتشارات: قدیانی
نویسنده: حسین فتاحی

۱۷ ـ درختی که بال درآورد (داستان‌هایی از زندگانی امام جواد(ع))

انتشارات: انتشارات بوستان کتاب
نویسنده: مجید ملا محمدی

۱۸ ـ حیات پاکان ـ جلد چهارم: داستان‌هایی از زندگی امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم السلام

انتشارات:  بوستان کتاب قم
نویسنده مهدی محدثی

علاقه‌مندان برای تهیه این کتب می‌توانند از طریق کانال «کتاب هیأت» در ایتا، تلگرام و اینستاگرام به نشانی KetabeHeyat و یا تماس و واتساپ با ۰۹۱۹۸۸۰۰۲۵۵ (مجید عرب مختاری) اقدام کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات