۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۷۱۳۸۶۵

طلبه جوان کارآفرین در زمینه پرورش بلدرچین و جوجه‌کشی

طلبه جوان کارآفرین در زمینه پرورش بلدرچین و جوجه‌کشی
حجت‌الاسلام «رضا عزیزسماکوش» طلبه جوانی است که با راه‌اندازی یک مجموعه تولیدی در زمینه پرورش بلدرچین و جوجه‌کشی، هم امور زندگی‌اش را می‌گذراند و هم زمینه اشتغال بسیاری از افراد دیگر را فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری فارس مازندران ـ روح‌الله رفیعی| کار و کوشش برای تولید ثروت و پیشرفت اقتصادی جامعه از جمله مهمترین آموزه‌های اسلام است. تولید، آبادسازی و تلاش برای به گردش انداختن ثروت در جامعه علاوه بر اینکه در کلام معصومین مورد تمجید قرار گرفته، در عرصه عمل نیز توسط آن بزرگواران به اجرا در آمده است.

این روزها هم بسیار می‌شنویم روایت جوانانی را که در گوشه‌ گوشه این خاک با سرمایه‌ای اندک اما اراده‌هایی فولادین دست به کار تولید، کارآفرینی و اشتغال می‌زنند. جوانانی که در هر قامت و فارغ از هر لباس و جایگاهی همه توان خود را به‌کار می‌گیرند که در کارشان بهترین باشند.

 

در روستای حمزه‌رضا بخش لاله‌آباد بابل طلبه‌ای زندگی می‌کند از جنس همین جوانان که تولید را بر پشت‌میز نشینی و اشتغال دولتی ترجیح داده و با راه‌اندازی یک مجموعه تولیدی در زمینه پرورش بلدرچین و جوجه‌کشی هم خود امور خودش را می‌گذراند و هم زمینه اشتغال بسیاری دیگر را فراهم کرده است.

 

از پاکبانی به کار تولیدی

حجت‌الاسلام رضا عزیزسماکوش که مدتی را در کنار طلبگی به‌عنوان پاکبان فعالیت می‌کرده و این کار را برای خود افتخار می‌داند، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: زمانی که به عنوان پاکبان فعالیت می‌کردم، به این فکر افتادم که کاری را برای خودم شروع کنم، پس از آن یک کارگاه نجاری راه‌اندازی کردم و بعد از یک مدت به دلیل مشکلی که برای دستم پیش آمد با کمک تعدادی از دوستان طلبه پرورش بلدرچین و جوجه‌کشی را راه‌اندازی کردیم.  

کارآفرینی با ۵ میلیون  تومان

سال ۱۳۹۹ با خرید یک دستگاه جوجه‌کشی به مبلغ ۵ میلیون تومان شروع به‌کار کردیم؛ ابتدا با ۴ هزار عدد جوجه‌کشی و هزار عدد پرورش بلدرچین شروع کردیم.

الحمدلله امروز دستگاه جوجه‌کشی ما به ۱۵۰ هزار و پرورش بلدرچین ۱۵ هزار عدد افزایش پیدا کرده است و در این سالن با ۱۵ هزار بلدرچین مادر، روزانه ۹ هزار عدد تخم جمع‌آوری می‌کنیم.

 وقتی سرمایه ۵ میلیون به ۲ میلیارد می‌رسد

عزیزسماکوش با بیان اینکه بعد از سه سال، بیش از ۲ میلیارد تومان در این عرصه سرمایه‌گذاری شد، افزود: بلدرچین از ۴۵ روزگی شروع به تخم‌گذاری می‌کند و تا ۹ ماهگی آماده بهره‌برداری است که آن را  تحویل کشتارگاه می‌دهیم.

رسیدن  به صادرات

وی به مشکلات بازار فروش در اوایل پرورش و عرضه تولیدات از طریق فضای مجازی اشاره و خاطرنشان کرد: با یک برنامه‌ریزی برای این مجموعه توانستیم در عرض یکسال اصل سرمایه خودمان را به واسطه فروش به‌دست بیاوریم و علاوه بر صادرات به همه نقاط ایران، به کشورهای افغانستان و عراق هم صادرات را نجام می‌دهیم.

 

اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم برای ۱۰۸ نفر

این طلبه تولیدکننده با بیان اینکه در حال حاضر بیش از  ۸ نفر به طور مستقیم و ۱۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در مجموعه ما مشغول به کار هستند، اظهار کرد: ما اگر امکانات در اختیار داشته باشیم  می‌توانیم تولید خود را افزایش دهیم.

عزیزسماکوش در پایان درباره مشکلات پیش روی کارش می‌گوید: تا به امروز کلی مسؤول از مجموعه تولیدی ما بازدید کرده‌اند ولی ما همچنان برای دو عدد کنتور برق به منظور افزایش تولید این مجموعه معطل هستیم.

 

ارسال نظرات