۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
کد خبر: ۷۱۳۹۳۵

تغییر توازن نیروها در اروپا در صورت پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا

تغییر توازن نیروها در اروپا در صورت پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا
روزنامه‌های انگلیسی با اشاره به برخی نگرانی‌ها درباره تغییر توازن نیروها در اروپا در صورت پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا، اعتراف کردند: درگیری نظامی در اوکراین نه تنها باعث اختلاف بین کشورهای عضو ناتو شده، بلکه آنها را به سه اردوگاه تقسیم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،در تاریخ 23 ژوئن (دوم تیر ماه)، شرکت کنندگان در نشست رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل تصمیم گرفتند به اوکراین وضعیت نامزدی برای پیوستن به این سازمان را اعطا کنند. مذاکرات در خصوص این موضوع پس از آنکه مقامات کی‌یف تعدادی از شروط عضویت در اتحادیه اروپا را برآورده کرد آغاز خواهد شد، از جمله این شروط - تشدید مبارزه با فساد مالی، انحصار طلبی و انجام اصلاحات قضایی است.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین معتقد است که این تصمیم اتحادیه اروپا "بزرگترین گام در جهت تقویت کل اروپا" است. به گفته رهبر اوکراین، این کشور از همه امکانات لازم برخوردار است تا به عضویت کامل این سازمان درآید. وی در عین حال تاکید کرد که مسیر اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا نباید سال‌ها طول بکشد.

این در حالی است که روزنامه انگلیسی "دیلی تلگراف" امروز، یکشنبه نوشت: مقامات آلمانی از تقویت مواضع کشورهای اروپای شرقی و برهم زدن توازن نیروها در قاره اروپا در صورت پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا نگران هستند.

این نشریه یادآور شد که اگر اوکراین به اتحادیه اروپا بپیوندد، پنجمین کشور بزرگ جامعه اروپایی خواهد شد و تقریباً 9 درصد از آرا در شورای اروپا را بدست خواهد آورد. با توجه به روابط نزدیک کی‌یف با لهستان و سایر کشورهای اروپای مرکزی و شرقی، این وضعیت ممکن است موقعیت دو کشور قدرتمند اروپایی - فرانسه و آلمان را تضعیف کند.

در این مقاله آمده است، در همین رابطه، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان قصد دارد روند رأی گیری در شورای اتحادیه اروپا را تغییر دهد که در حال حاضر نه تنها به تعداد کشورهای رای دهنده، بلکه به میزان جمعیت آنها نیز بستگی دارد.

پرتغال نیز نسبت به موضوع پذیرش اوکراین در اتحادیه اروپا تردید دارد. از جمله دلایل دیگر نگرانی‌ها، وضعیت بد اقتصادی اوکراین ذکر شده است.

ارسال نظرات