۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۷۱۳۹۶۹

گردهمایی یاوران حجاج در مکه مکرمه برگزار شد

گردهمایی یاوران حجاج در مکه مکرمه برگزار شد
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین رکن‌الدینی از برگزاری گردهمایی یاوران حجاج کاروان‌های مستقر در منطقه ۳ مکه مکرمه روز شنبه در هتل منارالتوحید ۲ این شهر خبر داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین رکن‌الدینی جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، در این گردهمایی به تبیین فلسفه شکل‌گیری یاوران حجاج پرداخت و گفت: هدف از یاوران حج، بهره‌گیری از استعداد و توان زائران داوطلب، باانگیزه و توانمند برای یاری دادن زائران نیازمند است.

وی افزود: البته تعبیر زائران نیازمند، صرفاً در بحث ناتوانی جسمی نیست بلکه اعم از نیاز جسمی و فکری است. برای مثال هم زائران ویلچری که نیازمند کمک در راه رفتن و برگشتن است شامل کمک یاوران حج می‌شوند . هم در برخی مواقع، کمک‌های فکری و ایده‌ای یاوران حجاج کارگشایی دارد؛ حتی اگر این کمک کوچک باشد، حتماً ارزشمند است.

او خاطرنشان کرد: وظیفه سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری این نیست که انجام مناسک یک فرد ویلچری و کم‌توان را برعهده بگیرد؛ اگرچه عوامل با جان‌ودل در خدمت زوار هستند و این خدمات را ارائه می‌دهند، اما وظیفه اصلی سازمان حج، فراهم کردن اسباب تشرف زائر به حج تمتع و وظیفه بعثه مقام معظم رهبری تأمین نیازهای فرهنگی و معنوی زائران و نظارت بر عملکرد سازمان است. از این‌رو بعثه مقام معظم رهبری قصد دارد با سازماندهی یاوران حجاج از توان زائران باانگیزه، توانمند که داوطلبانه پیش‌قدم می‌شوند، در جهت خدمت به حج‌گزاران نیازمند استفاده کند.

جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این مراسم برای افزایش انگیزه حج یاوران به روایاتی در زمینه خدمت‌گزاری به مردم اشاره و بیان کرد: در کتاب تحف العقول از رسول گرامی اسلام(ص) روایت شده است: «خَصْلَتَانِ لَیْسَ فَوْقَهُمَا مِنَ الْبِرِّ شَیْ‏ءٌ الْإِیمَانُ بِاللَّهِ وَ النَّفْعُ لِعِبَادِ اللَّهِ»؛ دو ویژگی وجود دارد که مافوق هر نیکی است؛ نخست ایمان به خدا و دوم نفع به بندگان خدا».

وی در پایان تصریح کرد: امام سجاد در فرازی از دعای مکارم اخلاق فرمودند: «وَأَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَی یَدِیَ الْخَیْرَ وَلا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ؛ و با دست من، خیر را بر مردم جاری کن و به منت نهادن، آن را ضایع مساز». ان شا الله خداوند توفیق خدمت به مردم و عدم ضایع کردن آن با منت را به ما بدهید. حج یاوران باید بدانند که کارشان بسیار ارزشمند است و در این راه خدمت به زائران کوتاهی نکنند.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام ابوطالبی به شکل تخصصی به روایت‌گری و معرفی مکان‌های مقدس مکه مکرمه برای حج‌یاوران مکرمه پرداخت. در این روایت از نقطه عروج پیامبر(ص) در مسجدالحرام آغاز و سپس به شعب ابیطالب و امکان مهم در این مکان، قبرستان ابوطالب، محل قرار حضرت خدیجه و پیامبر(ص) پرداخت. در پایان نیز برخی اماکن همچون مسجد نیق، جبل النور و غار حرا را معرفی کرد./۹۸۸/

ارسال نظرات