۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۷۱۴۱۶۳

ایجاد محدودیت برای اتباع خارجی نادرست است

ایجاد محدودیت برای اتباع خارجی نادرست است
رئیس کل بانک مرکزی گفت: برای اتباع خارجی مانند ایرانیان، سقف کارت به کارت روزانه 10 میلیون تومان است و برای اتباع و هموطنان هیچ تفاوتی ندارد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، چند هفته ای است که برخی از اتباع خارجی از ایجاد محدودیت در حساب های بانکی خود صحبت می کنند.

طی چند روز گذشته پویشی در سامانه فارس من با عنوان «انتقاد از عملکرد بانک‌ها در قبال حساب‌های اتباع» ثبت شده است. در متن این پویش آمده است: «چندی است که حساب‌های اتباع خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران در بانک‌ها به بهانه‌های مختلف دچار مشکل و بعضی موقع مسدود می شوند که با مراجعه به شعب کارمندان از دلیل آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. تمامی خدمات اینترنتی این حسابها مسدود شده و برای نقل و انتقال مبالغ، این افراد دچار مشکلات جدی شده‌اند که در شرایط اضطراری نیازمند این نقل و انتقال ها هستند. محدود شدن تراکنش‌های این حسابها تا سقف یک میلیون تومان و بعضا کمتر از جمله مشکلات این حسابها است، به عنوان مثال اگر یکی از اتباع یک دستگاه تلفن همراه 5 میلیون تومانی خریداری نماید باید 5 بار کارت بکشد و این مشکلاتی در پی دارد. همراه بانک‌ها نیز برای حساب های اتباع غیرفعال شده است. با مراجعه به بانک‌ها نیز گفته می شود برای هر فعالیت باید تاییدیه پستی آورده شود».

اما پیگیری ها نشان می دهد این مساله طبق قانون بوده و اتباع خارجی باید کد یکتایی را از مراجع ذی صلاح دریافت کنند و پس از دریافت این کد دیگر محدودیتی در حساب های بانکی وجود نخواهد داشت.

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی درباره موضوع محدودیت های ایجاد شده در زمینه حساب های بانکی اتباع خارجی گفت: در مجموع خدمات بانکی که به اتباع ارائه می شود سازوکار لازم و در قانون پیش بینی شده و اخیراً‌ نیز از سوی مراجع ذی صلاح بخشنامه هایی در این باره صادر شده که اتباع بایستی کد یکتایی را از مرجع قانونی دریافت کنند و آن کد مبنای تمام خدمات دریافتی تبعه خارجی از شبکه تلقی می شود، از همین رو ما نیز تأکیداتی را در این خصوص به شبکه بانکی داشتیم.

عالی ترین مقام بانک مرکزی یادآور شد: برای اتباع خارجی به مانند ایرانیان، سقف کارت به کارت روزانه 10 میلیون تومان است و این مهم برای اتباع و هموطنان هیچ تفاوتی ندارد.

وی تصریح کرد: سقف خرید روزانه اتباع نیز مانند ایرانیان 100 میلیون تومان برای هر نفر و برای هر کارت 50 میلیون تومان است.

پیش از صالح آبادی، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نیز ایجاد محدودیت برای اتباع خارجی را نادرست دانسته بود.

البته بانک های ملی و ملت در ابلاغیه ای به شعب خود ایجاد محدودیت برای برخی فعالیت های بانکی اتباع خارجی محدودیت هایی ایجاد کرده بودند

ارسال نظرات