۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۷۱۴۷۸۸

سکوت در برابر تلاش های دولت سیزدهم برای مهار کرونا

سکوت در برابر تلاش های دولت سیزدهم برای مهار کرونا
انجمن اسلامی جامعه پزشکی اخیرا در بیانیه‌ای ادعاهایی را مطرح کرده که با مطالعه آن این سوال مطرح می‌شود که «آیا واقعا وضعیت اقتصادی کشور حاصل عملکرد چندماهه دولت سیزدهم است یا بانیان وضع موجود، مسؤولان و سیاست‌های دولت‌های قبل هستند؟».

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، انجمن اصلاح طلب جامعه پزشکی اخیرا در انتقاد به اوضاع سیاسی-اجتماعی کشور بیانیه‌ای صادر کرده که در بخشی از آن با اشاره به افزایش قیمت‌ها، سقوط متروپل در آبادان و کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان و مواردی از این دست اشاره کرده و دلیل آن را مربوط به مدیریت دولت فعلی و فساد در ساختار اداری و مدیریتی کشور دانسته و مدعی شده این موارد موجب شکاف عمیق میان مردم و حاکمیت سیاسی منجر می شود.

این تشکل اصلاح طلب یا همان انجمن اسلامی جامعه پزشکی در بخش دیگری از بیانیه خود آورده است: وضعیت اقتصادی و همچنین بیکاری، تورم، کوچک شدن سفره مردم، به دلیل تحریم های ظالمانه و بی سابقه، انزوای جهانی، فقدان سرمایه گذاری خارجی، تهی شدن خزانه کشور از درآمدهای ارزی و تعطیلی پروژه ها و... است و به نوعی همه مشکلات و چالش های موجود در کشور را به پای دولت سیزدهم نوشته است!

این تشکل سیاسی همچنین درباره مذاکرات عنوان کرده که حاکمیت همچنان از احیای برجام و به نتیجه رساندن مذاکرات وین خودداری می کند و هیچ توضیح روشنی نیز در مورد علت توقف و به بن رسیدن مذاکرات به ملت و افکار عمومی نمی دهد!

* آیا دولت سیزدهم بانی وضعیت فعلی اقتصاد است؟

شاید با مطالعه بیانیه این تشکل اصلاح طلب این سوال اساسی مطرح شود که « آیا واقعا وضعیت موجود، حاصل عملکرد کمتر از چندماهه دولت سیزدهم است یا بانیان وضع موجود، مسئولان و سیاست‌ها دولت های قبل هستند؟».

با مروری در مواضع کارشناسان سیاسی و اقتصادی به این مسئله می رسیم که بسیاری از کارشناسان معتقدند وضعیت فعلی اقتصادی نتیجه سیاست های اشتباه اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم است.

این کارشناسان معتقدند دولت سابق طی 8 سال حیات سیاسی خود از همسویی بسیاری از نمایندگان مجلس دهم  برخوردار بوده و در حوزه مذاکرات با غرب هم هر سیاستی داشته اجرا کرده است و از طرفی هم همه امکانات و اختیارات کافی و لازم جهت اداره کشور و بهبود وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در ید دولت روحانی بوده است. 

این کارشناسان همچنین معتقدند دولت روحانی سالها کشور را معطل مذاکرات و غرب و آمریکا کرد و در نهایت با بدعهدی آمریکا و غرب مواجه شد که این مسئله موجب شد تا از ظرفیت‌های داخلی و ظرفیت های که در کشورهای همسایه وجود دارد، غافل شود.

این کارشناسان از اعتقاد دارند رویکرد دولت سیزدهم و تعاملات رئیس جمهور فعلی با همسایگان در آینده نتایج خوبی را رقم خواهد زد.

* زیاده‌خواهی‌های آمریکا دلیل نرسیدن به توافق

رئیسی در حالی دولت سیزدهم را تحویل گرفت که برجام به عنوان یک توافق بی نتیجه روی دست کشور بود، برای همین تیم مذاکره کننده جدید کار مذاکرات را ادامه داد. امروز چندین ماه از ادامه مذاکرات توسط تیم جدید می گذرد و کارشناسان این حوزه معتقدند رویکرد دولت سیزدهم و در رأس آن وزارت امور خارجه در روند مذاکرات مبتنی بر حفظ اقتدار و عزت ملی بوده و نسبت به رعایت خط قرمزهای نظام به ویژه در موضوعات دفاعی هرگز از مواضع خود عقب نشینی نکرده است.

از سوی دیگر عدم دستیابی به توافق مطلوب در روند مذاکرات بنابر نظر بسیاری از کارشناسان این حوزه، به دلیل زیاده‌خواهی‌ها و انتظارات و توقعات دور از انتظار و خارج از چارچوب آمریکا و غرب است. بسیاری از کارشناسان معتقدند آمریکایی‌ها اگر واقعا به دنبال توافق و حل موضوع بودند هر روز تحریم های جدیدی علیه اشخاص حقیق و حقوقی جمهوری اسلامی ایران وضع نمی کردند.

* سلام فرمانده

انجمن اسلامی جامعه پزشکی در بخشی از این بیانیه به برگزاری مراسم آئینی سلام فرمانده که این تشکل اصلاح طلب مدعی شده یک مراسم جشن بوده، در ایام فروریختن متروپل هم انتقاد می کند.

این انتقاد در حالی مطرح می شود که به گفته حامیان سرود سلام فرمانده، برخی جریان های سیاسی و منتقدان این سرود اساساً اطلاعی از محتوا و متن شعر سرود ندارند.

 یکی از اساتید دانشگاه نیز معتقد است از زمانی که سرود سلام فرمانده مورد توجه مردم قرار گرفت بسیاری از جریانات سیاسی سعی کردند به نحوی آن را تخریب کنند، برخی از تئوریسین های جریان اصلاحات نیز موتور حساب های شخصی توییتر خود را در همراهی با ضد انقلاب، روشن کرده و به عنوان پیاده نظام اپوزیسیون در داخل ایفای نقش کردند و نسبت به فضاسازی ها علیه این سرود آئینی دست به قلم شدند.

در همین راستا عباس عبدی یکی از فعالان سیاسی اصلاح طلب در حساب شخصی خود نوشته است: «آنقدر همدلی و درک نداشتند که این جشن زاید در این دوره عسرت و سختی مردم را به بهانه فاجعه آبادان یک هفته عقب بیندازند بلکه «جشن» اندکی معنای واقعی پیدا کند».

 

 

عبدالله رمضان زاده از دیگر اصلاح طلبانی بود که در واکنش به سرود سلام فرمانده در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: «به زخم‌های مردم نمک نپاشید!».

 

 

این استاد دانشگاه ادامه می دهد: با مطالعه اظهارات اصلاح طلبان می توان گفت که به نظر می رسد آنها مضمون و شعر این سرود را جشن تلقی کرده و مراسم برگزار شده در ورزشگاه آزادی را که یک مراسم آئینی بود را به حاشیه بردند. 

* درخواست برای آزادی زندانیان امنیتی!

این تشکل اصلاح طلب همچنین در بخشی از بیانیه خود خواستار آزادی زندانیان امنیتی که در جریان اعتراضات چند سال اخیر دستگیر شده اند، می شوند.

این مطالبه در حالی مطرح می شود که قوه قضائیه مدتی بعد از حوادث ایجاد شده، افرادی که جرم چندانی نداشتند را آزاد کرد. درست مشخص نیست منظور این تشکل اصلاح طلب آزادی کسانی است که در حوادث سال های اخیر اقدام به تخریب اموال دولتی و مردم کرده و یا افرادی است که با سرویس های جاسوسی بیگانه برای ایجاد اغتشاش در کشور و به آتش کشیدن بانک، و پمپ بنزین و خودروهای مردم و ... همکاری کرده اند.

* ادعای نبود آزادی بیان!

در این بیانیه همچنین حاکمیت متهم به برخوردهای امنیتی و قضایی با منتقدان و فعالان فضای مجازی و دستگیری فعالان سیاسی-اجتماعی و مدنی شده است!

این ادعا در حالی مطرح می شود که بسیاری از فعالان سیاسی و اساتید دانشگاه معتقدند که نقدها و اعتراضات برخی از اصلاح طلبان به ساختار نظام و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و همچنین یادداشت‌های این افراد در موضوعات سیاسی-اجتماعی، نشان می دهد که در هیچ جای دنیا به اندازه ایران آزادی بیان وجود ندارد. مخالفان حکومت ها و نظام ها در کشورهای مختلف به ویژه در اروپا با سرکوب سرسخت نیروهای امنیتی مواجه می‌شوند.

* نگرانی برای متروپل پس از یک ماه!

یکی دیگر از محورهای بیانیه این تشکل اصلاح طلب، شناسایی و برخورد با مقصران و مسئولان حادثه متروپل است.

موضعی که این تشکل درباره حادثه متروپل دارد امروز پس از گذشت تقریباً یک ماه و پس از ورود دستگاه قضا و شناسایی عاملان و مسببان، بیان شده است.

به گفته مراجع قضایی در واقع در دولت سیزدهم حتی یک آجر هم روی آجر نیامده است لذا بر اساس مستندات، شواهد و قرائن به هیچ وجه نمی توان دولت سیزدهم را در این مسئله مقصر پنداشت.

* سکوت در برابر تلاش های دولت سیزدهم برای مهار کرونا

نکته‌ای که نباید از گفتن آن غافل شد این است که این تشکل اصلاح طلب جامعه پزشکی که انتظار می رود با توجه به تخصص اعضای آن به مباحث مربوط به پزشکی- درمانی هم ورود کند، اما متاسفانه طی سال های اخیر هیچ موضعی در خصوص عملکرد دولت در حوزه مدیریت کرونا و روند واکسیناسیون کشور نداشته و یک تشکل منفعل به حساب می آمد.

* بیانیه های مضحک با هدف عقده‌گشایی سیاسی کار به جایی نمی برد

 امیرحسین احسانی دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، درباره بیانیه این تشکل اصلاح طلب جامعه پزشکی می گوید: شرایطی که اکنون نظام اسلامی در آن به سر می‌برد مواجهه با جنگ ترکیبی دشمنان اعم از امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای، روانی، غذایی و ... است و دلسوزان و احزاب گوناگون بایستی متناسب با این فضا کنش سیاسی اجتماعی خاص خود را داشته باشند.

وی ادامه می دهد: تصمیماتی که دولت‌ها برای پیشبرد اهداف خود در پی‌می گیرند می‌تواند تا ۱۰ سال آینده و چه بسا بیشتر پیامدهای خاص خود را داشته باشد، از این رو لازم است آنچه در کشور طی دهه گذشته رخ داده تبیین شود که چه فعل های ناصوابی که انجام شده و چه ترک فعل هایی که صورت گرفته است و اکنون به وضعیت فعلی رسیده‌ایم.

دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطر نشان کرد: معطلی 8 ساله کشور برای برجام، تورم افسارگسیخته، گرانی مسکن، ارز 4200 تومانی، شرطی کردن واردات واکسن کرونا و.... همه این موارد که به عنوان نمونه مطرح شد، پیامد تصمیمات دولت‌ قبل است که تا سال‌های بعد هم پابرجا است، لذا بایستی در تصمیمات و جهت دهی‌ ریل قطار کشور دقت مورد نظر صورت گیرد تا دچار مصائب و مشکلات اقتصادی و اجتماعی در آینده نشویم.

احسانی با بیان اینکه هر دولتی نیز نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارد که در بعضی دولت ها نقاط ضعف پررنگ تر است، گفت: اما نکته مهم و اساسی این است که اگر راهی به اشتباه دارد طی می‌شود با گوشزد کردن و انتقادهای دلسوزانه آنرا به نحو ممکن تغییر دهیم البته این به شرطی است که گوش شنوایی برای شنیدن نقدها وجود داشته باشد. علی رغم اینکه دولت قبل گوش شنوا و پذیرایی برای نقد تصمیمات نداشت دولت سیزدهم از نقدها استقبال کرده و گوش شنوای اقشار مختلف مردم و سلایق سیاسی گوناگون است که بازتاب آنان را در برگزاری جلسات متعدد با اصناف و احزاب سیاسی گوناگون و از طیف های متنوع شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: اگرچه کسانی که در دولت قبل نقش حامی و یا دست‌اندرکار در تصمیم گیری‌ها را داشته اند نبایست در دولت فعلی به‌کار گرفته شوند اما اگر نظرات مستدلی دارند می‌توانند آنها ارائه دهند تا مورد ارزیابی کارشناسی قرار گیرد؛ لذا اگر حزبی، صنفی، جریانی راه حل و یا نقدی بر تصمیمات دارد می‌تواند با ادله متقن آنرا بیان کند که بی شک مورد استقبال و بررسی مسئولان امر قرار خواهد گرفت اما با دادن بیانیه های مضحک جهت عقده‌گشایی سیاسی کار به جایی نخواهند برد.

* اظهار نظر تشکل اصلاح طلب جامعه پزشکی مغرضانه است

متین منتظمی دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز در گفت وگو با خبرگزاری فارس در مورد بیانیه این تشکل اصلاح طلب اظهار داشت: پزشکان ما کسانی هستند که ما در زمان کرونا شاهد ایثار و فداکاری آن‌ها بودیم، کادر درمان ما، هزینه دادند، شهید شدند ولی ایستادند که این موضوع نشان دهنده دغدغه کادر درمان در حوزه سلامت مردم است و نمی‌شود یک عده خود را نماینده این قشر دلسوز بدانند و از طرف آن‌ها بخواهند یک سری اظهاراتی علیه کشور ارائه کنند.

وی با تاکید بر اینکه این گونه گروه‌ها نماینده کادر درمان ما نیستند، تصریح کرد: از اظهار نظرها که داخل این بیانیه آمده کاملا مشخص است که مغرضانه، تیتر وار و برای خوراک رسانه ای یک سری رسانه های خارجی و معاند منتشر شده است.

دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه با بیان اینکه یک عده دوست دارند با روش‌های گوناگون خودشان را مطرح کنند، اظهار داشت: ادبیاتی که در این بیانیه به کار برده شده نشان دهنده این است که این افراد به دنبال ایجاد آشوب و بحران صنفی هستند و باید قاطعانه با این افراد که علیه کشور موضع گیری کرده اند، برخورد شود.

منتظمی در پایان با اشاره به اینکه، به اسم انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران دارند با اسلام مقابله و علیه آن صحبت می‌کنند، گفت: این تشکل ‌های خودساخته که بدنه و مقبولیتی ندارد به دلیل عدم استقبال مردم از خود الان درقالب اپوزیسیون وارد شده ولی در اصل از دید مردم رسوا شده اند.

* عینک های سیاست زدگی صرف و گروه گرایانه را بردارید

پروفسور محمد اسماعیل اکبری، رئیس کارگروه جمعیت و سرمایه اجتماعی، کمیسیون علمی فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در یادداشتی در واکنش به این بیانیه نوشته است: چند روزی بود در رسانه‌های مجازی خبری آمد که به زودی انجمن اسلامی جامعه پزشکی اطلاعیه مهمی صادر خواهد کرد، هر روز مشتاق تر می‌شدیم تا بشنویم دوستان دیروز و امروز چه کمکی از این مسیر به ملت عزیز ایران در این برهه می‌کنند. در ساعات پایانی دیشب این بیانیه به دستم رسید و مرا به قریب ۴۰ سال قبل برد.

در سال‌های اول پیروزی انقلاب دو سفیر مهربان از سوی آن انجمن محترم به اصفهان آمدند و فرمودند ما انجمن مشهد را تعطیل کرده ایم و با برادران و خواهران تهرانی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران را تاسیس کرده ایم، شما هم تعطیل کنید و به ما بپیوندید.

در بحث‌های سیاسی اجتماعی با آن عزیزان تصمیم گرفته شد، همچنان در لوای انجمن اسلامی پزشکان دانشگاه خدمت کنیم و امروز کاملا از این تصمیم خوشحال و مفتخر به آن هستیم اگر چه به دلیل رعایت زمان توفیق جمع کردن خواهران و برادران عضو انجمن مقدور نشد و به تنهایی این سطور را رقم زدم که امید است مقبول حضرت دوست واقع شود و توصیه ای از دل برای آن برادران و خواهران گردد.

برادران ارجمند در مقدمه با اعلام مصداق‌‌های بین از وضع اقتصادی مردم دلسوزی خود را نشان داده اید، که ضمن تایید آنها چند نکته ای را هم من اضافه می کنم:

 وضعیت مسکن مردم به حدی در گودال های اقتصادی گرفتار شده است که سخت است به جوانان توصیه کنیم خانواده تشکیل دهید. شما این مقوله را در نقصان های اقتصادی ذکر نکردید، شاید علت آن گرفتار نبودن بخش بزرگی از اعضای جامعه پزشکی ایران در مقوله مسکن باشد، ما به لطف الهی و کمک مردم سرپناهی مطمئن یا سرپناه هایی داریم که ممکن است مردم را فراموش کنیم.

به خوبی می‌دانیم که بیش از ۱۰ درصد کسانی که یکبار در حوزه درمان وارد می شوند، به زیر خط فقر می روند ودچار وضعیت اسفبار (catastrophic status) میشوند شاید این را هم صلاح ندیدید مطرح کنید زیرا گوشه اش به ما یعنی جامعه پزشکی برمی‌خورد.

مدیریت سلامت در حوزه‌های مرتبط مثل سازمان نظام پزشکی، پزشکی قانونی، وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس محترم جملگی از مردم محوری و عدالت خواهی فاصله گرفته‌اند و قطعا می‌توانند برای نجات سلامت یکپارچه تر و عادلانه تر عمل کنند، که باز هم مورد عنایت در بیانیه نبوده است.

 از ساختار های نظامی امنیتی گله کرده‌اید، که وظایف ذاتی خود را دست کم گرفته اند و به اموری جزیی پرداخته‌اند، و این دلیلی است که میدان را برای نوکران شیخ‌های جنوب خلیج فارس و رژیم غاصب کودک کش باز گذاشته اند تا آن شود که می بینیم.

با این هم موافقم و مصداق های روشنی از آن دارم. تا اینجای کار اشکالی نمی بینم و مشفقانه تایید می کنم. اما اشکال وقتی پیدا می شود که نتیجه گیری می کنید؛ چند جز اصلی زیر حاصل بیانیه شماست :

حاکمیت مسئول همه نابسامانی ها است. در تعریف های اجتماعی ساختارهای چهارگانه حاکمیت، حکومت (دولت)، تولیت، ملت تعریف می‌شوند. استنباط بنده و دوستان مشترکمان در ساعات اولیه امروز این بود که منظور شما از حاکمیت، رهبری جامعه است نه مجلس شورای اسلامی یا قوه قضاییه و یا بقیه سازمانهای مرتبط که این امر در تبیین اندیشه های شما قابل تامل است، تا آنجا که بزرگان و بنیانگذاران آن انجمن را می شناسم این برداشت نمی تواند از ذهن و عمل آنها باشد و این نگرانی را بیشتر می‌کند.

راه حل های ارائه شده نیز بر سه اصل استوار است. برجام را احیا کنید و از چانه زنی در مقابل زیاده خواهی های غربیان و دولت کثیف آمریکا دست بردارید و دیگر اینکه اجازه دهید تشکل‌های صنفی به خیابان ها بیایند و تظاهرات کنند و شما به عمق ماجرا که در بعضی موارد دستهای آلوده سیاسی بازان بین المللی کاملاً روشن است دقت نکنید.

زندانیان سیاسی را هم بدون در نظر گرفتن سابقه و دلیل آن آزاد کنید؛ این نتیجه گیری ها و راه حل ها ما را به یاد نامه ای می‌اندازد که علیه حضور مستشاران ایران در مرزهای اسرائیل نوشته شد؛ راستی اگر قرار بود آقایان نتیاناهو و یهودا باراک توصیه های سیاسی به حکومت ایران بکنند تا ماهی خود را بگیرند چه چیز دیگری می نوشتند؟

در بیش از ۴۰ سال گذشته اغلب اوقات سکان های مدیریتی سلامت و دولت در دستان شما و دوستان شما بوده است، چطور میشود که سوابق منجر به وضعیت امروز را ندیده اید یا نخواسته اید ببینید و همه گناه را در تغییر ساختارهای مدیریتی در ده ماه گذشته تعبیرکرده اید و صد البته که منظورم اصلا تائید کامل مدیریت این ده ماه نیست، اما به هرحال انصاف هم چیز خوبی است.

با دلسوزی توصیه می کنم عینک های سیاست زدگی صرف و گروه گرایانه را بردارید و از چشم مردم به مشکلات نگاه کنید، به میدان بیایید که آماده مردان مرد است.

نکته پایانی تعبیر تلخ شما از سرود قدرتمندانه ای است که این روزها بعضا فرقان حق از باطل شده است؛ دوستان را دل شاد می کند و دشمنان را به هراس می اندازد، مباد آنکه از این سرود احساس غرور و دلبستگی و وابستگی نشود،اگرچه هیچ چیز کامل نیست.

انتهای پیام/ ت 3

 

ارسال نظرات