۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۷۱۵۴۰۸
حجاب قانونی از نگاه آیت‌الله جوادی آملی؛

الزام حجاب در حکومت دینی حتی برای غیر مسلمانان

الزام حجاب در حکومت دینی حتی برای غیر مسلمانان
الزام قانونی حجاب در حکومت اسلامی یک معنای عقلایی است که اگرچه عده‌ای ولو مذهبی به این مسئله اعتراض کرده‌اند اما این اعتراضات از الزام عقلایی مسئله نمی‌کاهد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سایت خبری تحلیلی مشرق نوشت: «الزام قانونی حجاب در حکومت اسلامی» یک معنای عقلایی است که اگرچه عده‌ای ولو مذهبی به این مسئله اعتراض کرده‌اند اما این اعتراضات از الزام عقلایی مسئله نمی‌کاهد.

این الزام عقلایی که پیش از این توسط مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته بود؛ در کلام برخی دیگر از فقهای بزرگ از جمله آیت‌ الله جوادی‌آملی نیز مورد اشاره و تأکید قرار دارد.

حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی، مفسر برجسته قرآن کریم در یکی از مباحث فقهی خود در سال ۹۷ پیرامون الزام قانونی حجاب در حکومت اسلامی می‌گوید:

گفتند اگر کسی اهل ذمه بود نمی‌شود او را وادار کرد به اینکه روسری بگذار. اما اگر کسی اهل ذمه نیست حکم کافر حربی را دارد و اینها مکلف به فروع‌اند همانطوری که مکلف به اصول‌اند، نمی‌شود گفت حالا کسی که غیر مسلمان است می تواند بی‌حجاب باشد، برای اینکه او به شرایط ذمه عمل نمی‌کند.

اگر به شرایط ذمه عمل بکند بله، حالا اگر قانون شد یک حساب دیگری دارد که آن قانون کاری به حکم شرعی ندارد، یک حکم حکومتی است؛ مثل اینکه زوج و فرد بکنند، این خیابان بروند و به آن خیابان نروند، اینجا دیگر اختصاصی به اهل ذمه و غیر ذمه ندارد. اگر یک چیزی قانون شد که مثلاً فلان روز از این خیابان نباید اتومبیل شما بگذرید، فلان اتومبیل باید بگذرد؛ این کاری به حکم اولی اسلام ندارد، این قانون یک مملکت است.

در کنار این تأکید فلسفی که هم از حیث اسلامی و هم از حیث قانونی الزام قانونی حجاب برای مسلمان و غیر مسلمان را اثبات می‌کند بایستی به این مسئله نیز اشاره داشت که مقوله امنیت اخلاقی و نقش بزرگ پلیس و لزوم نوآوری‌های نیروی انتظامی در این مسئله یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب نیز هست.

ارسال نظرات