۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۷۱۵۵۱۸
آیت الله طبسی:

از بیان مطالب دروغین و تحریف آمیز در روضه ها اجتناب شود

از بیان مطالب دروغین و تحریف آمیز در روضه ها اجتناب شود
آیت الله طبسی با بیان اینکه باید از طرح مطالب دروغین و تحریف آمیز در روضه ها اجتناب شود، گفت: برخی تحقیقات آب به آسیاب دشمن ریختن و مقابله با باورهای شیعه است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله نجم الدین طبسی عصر امروز در همایش «محرم و فرصت های بی بدیل آگاهی بخش» که در سالن همایش های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به صحت متون مقاتل گفت: آیا اگر متن با صحت و سقم صد درصدی پیدا نکردیم باید روضه را کنار بگذاریم؟ قطعاً خیر بلکه باید به مباحث تاریخ اعتماد کرد.

وی با بیان اینکه علامه مجلسی در بحار الانوار مبحث جزیره خضرا را جداگانه آورده است، افزود: علامه در بحار آورده است که روضه های امام حسین(ع) بسیار زیاد است و من تنها بخشی از آنها را آورده ام تا در ثواب اشک بر اباعبدالله الحسین شریک باشم.

استاد حوزه علمیه با توضیح اینکه علامه در بخش روضه امام حسین(ع) دقت نظر را کمتر کرده است، ابراز کرد: علامه در این بخش از بحار الانوار به ذکر روایات تاریخی از کربلا بدون دقت نظر ابتدایی کتاب بحار پرداخته است.

آیت الله طبسی به تبیین شیوه های دستیابی به مقاتل پرداخت و تصریح کرد: اولین طریقه دست یابی به مقتل جمع آوری فرمایشات معصومین علیهم السلام نسبت به حادثه عاشورا و اسارت اهل بیت علیهم السلام در کوفه و شام است.

وی با بیان اینکه ای کاش خبرنگاری در کربلا کنار حضرت زینب بود و لحظه به لحظه وقایع را از زبان ایشان ثبت کرده بود، اظهار کرد: مطالب بسیار مفیدی از حضرت زینب سلام الله علیهما در تاریخ ثبت شده است که ای کاش مقتل مأثوره ای از ایشان نگاشته می شد.

سخنران همایش «محرم و فرصت های بی بدیل آگاهی بخش» با بیان اینکه مقاتل کانال های متفاوتی دارند، خاطرنشان کرد: آنچه به دست ما رسیده بخشی از اهل بیت و خاندان و اصحاب و بخشی از سوی دشمن و خبرنگاران و کاتبان آنها بوده است و اگر دشمن مطالبی را بیان کرده از آنجا که اقرار بوده نیز می تواند قابل بیان باشد.

آیت الله طبسی با اشاره به اینکه در روضه باید از مطالب دروغ و تحریف آمیز اجتناب کرد، تصریح کرد: مواظب باشیم پل های ساخته شده را خراب نکنیم و نقل هر چیزی را بدعت ندانیم و باورها را مخدوش نکنیم.

ارسال نظرات