۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳
کد خبر: ۷۱۵۶۳۶
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی تشریح کرد؛

گزارشی از روند اجرای طرح ولایت/ برگزاری دوره‌های طرح ولایت در کشورهای خارجی

گزارشی از روند اجرای طرح ولایت/ برگزاری دوره‌های طرح ولایت در کشورهای خارجی
حجت الاسلام شبان نیا طرح ولایت را حاصل هفتاد سال مجاهدت علمی علامه مصباح دانست و گفت: در حال برگزاری دوره های طرح ولایت برای کشورهای خارجی هستیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام قاسم شبان نیا، مسئول مرکز آموزش‌های آزاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به تبیین ویژگی های طرح ولایت پرداخت و گفت: طرح ولایت، حاصل هفتاد سال مجاهدت علمی مرحوم علامه مصباح(ره) است.

حجت الاسلام قاسم شبان نیا، مسئول مرکز آموزش‌های آزاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگویی به تبیین ویژگی های طرح ولایت که به همت اداره اخلاق معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در مشهد مقدس در حال برگزاری است، پرداخت و گفت: یکی از ویژگی های طرح ولایت این است که تلاش می کند تا منظومه ای فکری از مباحث مختلفی همچون معرفت شناسی، حقوق، سیاست و اخلاق را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.

وی ادامه داد: منظومه فکری که در طرح ولایت برای مخاطبان ارائه می شود به هم پیوسته است، بدین معنا که مباحثی که در زمینه معرفت شناسی بیان می شود در حوزه های فلسفه اخلاق، حقوق و سیاست کاربرد پیدا می کند.

حجت الاسلام والمسلمین شبان نیا با بیان اینکه مباحثی که در طرح ولایت مطرح می شود، مخاطبان را در برابر شبهات اعتقادی مجهز می سازد، عنوان کرد: ادعای ما این نیست که در کتب طرح ولایت به همه شبهات موجود در زمینه های مختلف پاسخ داده شده است، اما ویژگی اساسی این کتب آن است که اصول کلی حاکم بر پاسخگویی به شبهات اعتقادی را مورد عنایت قرار می دهد.

وی فلسفه راه اندازی طرح ولایت برای طلاب و دانشجویان را اینگونه توصیف کرد: در حوزه های علمیه مباحث بسیار خوبی در زمینه های مختلف ارائه می شود، اما تا کنون سراغ نداشته ایم که مباحث اعتقادی و مبانی اندیشه اسلامی با یک نگاه منظومه ای به طلاب و دانشجویان ارائه شود، از این رو طرح ولایت در صدد برطرف سازی این خلأ است.

مسئول مرکز آموزش‌های آزاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: امروز شاهد هستیم شبهاتی که در زمینه های اعتقادی در دانشگاه ها مطرح می شود، در حوزه های علمیه نیز وجود دارد و ما نسبت به رفع این شبهات مسئولیت داریم؛ ما در طرح ولایت متناسب با فضای طلبگی مباحثی را ارائه می دهیم و از سوی دیگر در فضایی تخصصی تر مباحثی را برای اساتید نیز آماده ساخته ایم که مورد استقبال آنها نیز واقع شده است.

وی با اشاره به سنگ اندازی ها و مخالف جریانات انحرافی سکولار و متحجر با طرح ولایت، تأکید کرد: طرح ولایت در مقابل برخی جریانات انحرافی در کشور ما که تلاش می کنند با القای شبهات به اهداف خود برسند قد علم کرده و بدیهی است که این جریانات نیز در مقابل آن مخالفت خود را بروز داده و سنگ اندازی کنند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: البته باید دانست که گاهی برخی افراد از روی دلسوزی، روش و نوع اجرای طرح ولایت را مورد نقد قرار می دهند که ما از آن با روی باز استقبال می کنیم، اما گاهی عده ای برای تضعیف این طرح به دلیل این که در برابر انحرافی در دانشگاه ها و حوزه های علمیه قد علم کرده است، هجمه می کنند که این موضوع نشانگر عمق تأثیرگذاری این طرح ارزشمند است.

حجت الاسلام شبان نیا طرح ولایت را حاصل هفتاد سال عمر پربرکت علمی مرحوم علامه مصباح(ره) دانست و خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های منحصر به فرد طرح ولایت این است که بر اساس تفکرات شخصیتی به اجرا در آمده است که مقام معظم رهبری ایشان را «استاد فکر» نامیده اند؛ این طرح مورد حمایت رهبری هم واقع شده است و حتی ایشان در مقاطعی پیگیر برگزاری آن بودند؛ علامه مصباح(ره) می فرمودند که «طرح ولایت حاصل هفتاد سال کار علمی است که طی چند هفته برای مخاطبان ارائه می شود».

وی در پایان از برگزاری دوره های طرح ولایت به زبان های مختلف در کشورهای خارجی خبر داد و گفت: با توجه به این که امروز کشورهای دیگر نیز درگیر مسائل اعتقادی هستند به سوی مؤسسه امام خمینی(ره) دست دراز کرده و خواستار برگزاری این طرح در کشورهای خود شده اند و ما هم اکنون در حال برگزاری دوره های حضوری و مجازی در کشورهای مختلف هستیم و تا کنون چند دوره به زبان های عربی و انگلیسی در بعضی از قاره ها برگزار کرده ایم.

ارسال نظرات