۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۷۱۵۷۶۷
آیت‌الله رئیسی خبر داد؛

تصویب ۱۷۹ طرح در عرصه‌های مختلف برای سامان دادن مشکلات استان همدان

تصویب ۱۷۹ طرح در عرصه‌های مختلف برای سامان دادن مشکلات استان همدان
رییس جمهور با تشریح برخی جزئیات ۱۷۹ طرح مصوب سفر استانی دولت به استان همدان گفت: در دولت مردمی تلاش شده است با تلاش شبانه‌روزی مشکلات این استان در مدت کوتاهی سامان یابد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنجشنبه در پایان سی‌امین سفر استانی دولت مردمی، در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای رفع مشکل آبرسانی به همدان گفت: از اولین روزهای آغاز به کار دولت مردمی پیگیر رفع مشکل آب همدان بودم و یکی از اولویت‌های کاری استاندار همدان را نیز تسریع در اجرای طرح آبرسانی از سد تالوار تعیین کردم.

رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه تکمیل این طرح نزدیک به ۱۷ سال معطل مانده است، افزود: در ماه‌های اخیر به اندازه چندین سال کار شده و عقب‌ماندگی‌های این طرح جبران شده است و بر اساس بررسی‌های انجام شده قرار شد این طرح نهایتا تا ۲ ماه آینده تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که دولت مردمی چه برنامه‌هایی برای فعال‌تر شدن اقتصاد کشاورزی و اصلاح الگوی کشت استان دارد، اظهار داشت: همدان علاوه بر ظرفیت‌های معدنی، گردشگری و صنعتی متنوع، در بخش کشاورزی نیز ظرفیت‌های چشمگیری دارد که باید مورد توجه و بهره‌برداری مناسب قرار گیرد.

رئیس جمهور یکی از دلایل مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرها را فقدان صرفه کشاورزی برای کشاورزان و روستائیان عنوان و تصریح کرد: اگر اقتصاد کشاورزی فعال شود، هم اقتصاد روستا رونق می‌یابد و هم شاهد توقف خالی شدن روستاها خواهیم بود.

وی در تشریح الزامات ایجاد رونق در اقتصاد کشاورزی خاطرنشان کرد: اولین لازمه مقرون به صرفه شدن کشاورزی رفع مشکلات تامین آب است. در این زمینه اصلاح مدیریت منابع آب مهمترین اقدام است و در کنار آن باید نسبت به اصلاح الگوی کشت اقدام شود.

رئیس جمهور ادامه داد: علاوه بر مدیریت منابع آب و اصلاح الگوی کشت، پرداخت تسهیلات به کشاورزان و تضمین خرید محصول در قالب کشاورزی قراردادی نیز از جمله اقدامات موثری است که به رونق یافتن و به صرفه شدن اقتصاد روستا و اقتصاد کشاورزی کمک خواهد کرد.

آیت الله رئیسی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های دولت برای رفع مشکل گرانی مسکن در همدان گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته نسبت به تامین واحدهای مسکونی کافی در کشور که حدود ۱ میلیون واحد در سال است،‌کم‌کاری شده و دولت مردمی در حالی کار خود را آغاز کرد که با انباشت کمبود در حوزه مسکن مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طول دولت سیزدهم، وعده این دولت، نیاز کشور و تکلیف و مصوبه قانونی است، افزود: در استان همدان کمبودهایی در زمینه تامین زمین کافی برای اجرای نهضت ملی مسکن وجود داشت که با تلاش‌های استاندار و وزیر راه و شهرسازی این کمبودها رفع شده و همدان از رتبه آخر در تامین زمین به رتبه پنجم ارتقا یافته است.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: امروز دیگر مقدمات لازم نیز فراهم شده و کار ساخت واحدهای مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در همدان آغاز شده و با جدیت دنبال خواهد شد. علاوه بر بخش‌های دولتی، افرادی که تمایل و توانایی ساخت مسکن دارند نیز اگر در قالب تعاونی اقدام کنند، زمین، تسهیلات و مصالح برای ساخت مسکن در اختیار آنها قرار خواهد گرفت تا با همت دولت و همراهی مردم مشکل مسکن با حرکتی جهشی به سامان برسد.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در این سفر ۱۷۹ طرح برای تسریع در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و نیز آبادانی استان همدان به تصویب رسیده است، اظهار داشت: با بررسی‌های و اولویت‌سنجی‌های انجام شده، ۳۵ طرح در بخش زیربنایی، ۳ طرح در بخش خاک، آب و کشاورزی، ۲۵ طرح در حوزه درمان و بهداشت، ۷۵ طرح در عرصه‌های فرهنگی، گردشگری و ورزشی، ۳۳ طرح در حوزه اشتغال‌آفرینی و ۲ طرح در حوزه صنعت و معدن در این سفر به تصویب رسیده است.

آیت الله رئیسی بازسازی و احیای ۳۲ رشته قنات، تکمیل شبکه‌های فاضلاب و تصفیه خانه‌ها در شهرستان‌های مختلف استان همدان، اجرای طرح‌های آبرسانی به شهرستان‌های استان،‌ تکمیل سد خرم‌رود، تکمیل و اجرای مجتمع‌های آبرسانی روستایی، تکمیل چندین نیروگاه و پست‌های انتقال برق، تسریع در اجرا و تکمیل طرح‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای استان، تکمیل چندین بیمارستان و مرکز سلامت روستایی، تکمیل و ایمن‌سازی مدارس استان و نیز اعطای تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زا را از جمله طرح‌ها و برنامه‌های دولت برای رفع مشکلات استان همدان عنوان کرد.

رئیس جمهور در پایان سخنان خود با اشاره به نزدیک بودن روز خبرنگار، این روز را به خبرنگاران و اصحاب رسانه حاضر در این نشست تبریک گفت و از زحمات و تلاش‌های آنان در اطلاع‌رسانی از برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان همدان قدردانی کرد.

ارسال نظرات