۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۷۱۵۸۱۸

لزوم استفاده از ماسک در مراسم عزاداری

لزوم استفاده از ماسک در مراسم عزاداری
فردا، شب اول محرم است و با توجه به کاهش کرونا نسبت به سال‌های گذشته و تزریق واکسن، ستاد ملی مقابله با این بیماری تنها استفاده از ماسک را به عنوان دستورالعمل مطرح کرده است. البته این سهولت، نباید هیأت‌ها را نسبت به مراعات سست کند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، کرونا از اسفندماه سال ۹۸ مهمان زندگی ایرانیان شد و بسیاری از رسم و رسوم زندگی‌های مردم را دچار تغییر و تحول کرد. یکی از این اتفاقات، مناسک دینی به خصوص عزاداری ماه محرم بود که موجب شد در این دو سال هیأت‌های مذهبی تغییراتی در برنامه‌های خود داشته باشند تا محرمی دگرگون و البته بیادماندنی در خاطر و اذهان مردم ایران اسلامی ثبت شود؛ محرمی که ابتدایش همه نگران برگزاری مجالس عزاداری بودند و حتی تا ساعاتی مانده به برپایی محافل شب اول محرم، دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های ستاد کرونا عوض شد، اما بازهم هیأتی‌ها اجازه ندادند، چراغ مجالس حسینی خاموش شود.

قاب‌های ماندگار محرم کرونایی

با تمام این شرایط و اتفاقات دو سال محرم در دوران کرونایی کشور برگزار شد و قاب‌های زیبا و ماندگاری از نظم مثال‌زدنی هیأتی‌ها در فضای مجازی منتشر شد. عزاداران حسینی در هیأت‌های عزاداری خودشان برای رعایت دستورالعمل‌ها راغب بودند. آن‌ها نمی‌خواستند به خاطر کوتاهی یا کم‌کاری‌ها، احدی به خود اجازه دهد توهینی به مجلس و دستگاه امام حسین (ع) کرده باشد. این عزم و اراده عزاداران و تلاش هیأتی‌ها، موجب شد تصاویری از صف‌آرایی منظم هیأت‌ها، با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی منتشر شود. انتشار این تصاویر فرصت را از حاشیه‌سازان و فرصت‌طلبان نسبت به عزاداری‌های امسال گرفت و آنان نتوانستند در برابر این شکوه و نظم حرفی بزنند.

تقدیر مقام معظم رهبری از هیأتی‌ها

مقام معظم رهبری در ۲ شهریورماه سال ۹۹ در ارتباط تصویری با جلسه هیأت دولت طی سخنانی فرمودند: از برگزار‌کنندگان و منبری‌های محترم و مداحان محترم مجالس عزاداری محرم که تا امروز به‌حمدالله اکثر آن‌ها توصیه‌های ستاد ملی کرونا را مراعات کرده‌اند، تشکر می‌کنم؛ حالا شاید برخی در گوشه‌کنار باشند که رعایت نکرده باشند که به آن‌ها هم توصیه و تأکید می‌کنم که این جهات سلامت را مراعات کنند.

محمود کریمی خبرسازترین چهره دوران کرونا

در این دوسال، اتفاقات و نوآوری‌های بسیاری از سوی هیأتی‌ها برای بزرگداشت عزای حسینی رقم خورد. در سال اول شاید مهم‌ترین اتفاق را محمود کریمی رقم زد. او پیش از آغاز محرم اعلام کرد امسال به دلیل فراهم نبودن شرایط برای رعایت پروتکل‌ها از سوی هیأت رایةالعباس (ع) جلسه عزاداری برگزار نخواهیم کرد. او در دهه اول محرم هر شب به یکی از مناطق شهر تهران سر زد و حتی در حاشیه تهران و کوره‌های آجرپزی رفت تا بگوید عشق به حسین و عرض ارادت به سیدالشهدا علیه‌السلام به مجلس و جمعیت و جایگاه آن‌چنانی نیاز ندارد. می‌توان کوچه به کوچه رفت و عشق حسین را جار زد. در سال دوم هم او مجلس عزاداری‌اش را با هیأت عبدالله بن الحسن و حنیف طاهری ادغام کرد و اجتماع عشیره عاشورا به راه انداخت که آن هم در نوع خود ابتکار جالبی بود.

کوچه‌ها حسینیه شدند

یکی دیگر از خاطراتی که در اذهان ماند، روضه‌خوانی در کوچه‌ها بود؛ پویشی که توسط سیدامیر حسینی در کرج با همان هدف حاج محمود یعنی جار زدن عشق حسین در کوچه‌ها راه‌اندازی شد. او از مداحان سرشناس برای این امر دعوت کرد که در پی آن، مهدی رسولی، سیدرضا نریمانی، محمدحسین پویانفر، میثم مطیعی، مهدی سلحشور، امیر کرمانشاهی، حسین هوشیار و ... در طول دهه به کوچه‌های شهر خود رفتند و در فضایی ساده و بی‌آلایش به عزاداری و روضه‌خوانی پرداختند. این مجالس، عمدتا در جوار منزل خانواده‌های شهدا برپا شد و مزین به نام این ایثارگران انقلاب اسلامی شد.

نذری‌هایی که متفاوت شد

فضای نذری‌های محرم و نوعدوستی هیأتی‌ها و عزاداران حسینی نیز در این دوسال با سال‌های گذشته فرق داشت. پویش #هر_هیأت_یک_ خدمت در کشور ایجاد شد تا هیأتی‌ها که مانند سال‌های گذشته امکان اطعام و نذری دادن را ندارند، توان و ظرفیت خود را برای خدمت به ویژه در حوزه کمک به کادر درمان و بیماران کرونایی صرف کنند.

هیأت‌ها اجازه ندادند چراغ مجالس خاموش شود

هیأتی‌ها در دهه اول محرم دو سال گذشته گُل کاشتند و همگان را به تحسین واداشتند. فراز و فرودهای بسیاری به خصوص از سوی مسئولان دولتی برای ارائه دستورالعمل‌های محرم وجود داشت، اما مانع عزم هیأتی‌ها برای برگزاری جلسات نشد و آنان در فرصت کوتاهی تمام بسترهای لازم را فراهم کردند تا کاری مطلوب و در خور شأن دستگاه عزاداری حسینی ارائه کنند. تلاشی که نگذاشت چراغ هیأت‌ها خاموش نشود.

فقط یک دستورالعمل بهداشتی داریم: ماسک بزنید

فردا شب اول محرم و آغاز عزاداری هیأت‌ها در سال ۱۴۰۱ است. عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اول مردادماه باتوجه به کاهش شرایط کرونایی نسبت به سال‌های گذشته و همچنین تزریق واکسن در کشور در خصوص عزاداری‌های محرم در توئیتی با اشاره به آخرین تصمیمات گرفته شده در جلسله ستاد ملی مقابله با کرونا نوشت:‌ «همچون بیشتر نقاط دنیا شاهد روند افزایشی ابتلا به کرونا با زیرسویه BA۵ هستیم که ما مسؤولان و عموم مردم باید مراقب باشیم با عادی‌انگاری‌ها این روند شتاب بیشتری نگیرد. تأکید بر استفاده الزامی از ماسک در هواپیماها، قطار، مترو و اتوبوس و همچنین در اماکن زیارتی و هیأت‌های مذهبی و فعال‌تر شدن طرح شهید سلیمانی با همکاری بسیج مستضعفین که به غربالگری و پیشگیری توجه خاص دارد، توصیه شد.»

توصیه وزارت بهداشت: در فضای باز برگزار کنید یا در فضای بسته با تهویه مناسب

با این حساب تنها دستورالعمل بهداشتی مجالس عزاداری محرم امسال، استفاده از ماسک در طول مراسم است و هیأت‌ها می‌توانند در فضاهای حسینیه هرساله خود مجالس را برپا کنند. پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت نیز درباره «چگونگی  فعالیت هیات‌های مذهبی در ماه محرم» بیان داشت:‌ توصیه کلی وزارت بهداشت به عموم مردم این است که چنانچه ۶ ماه از تزریق واکسن قبلی کرونا را پشت سرگذاشته‌اند، نسبت به تزریق نوبت یادآور اقدام کنند. توصیه وزارت بهداشت این است که مراسم‌های عزاداری ماه محرم در محیط های باز برگزار شده یا اگر در محیط های بسته برگزار می‌شود تهویه مناسبی داشته باشد. برنامه مجالس عزاداری دهه اول محرم امسال را اینجا بخوانید. البته افزایش این روزهای کرونا ضرورت رعایت موارد بهداشتی را کاهش نمی‌دهد.

جلسات عزاداری محرم در این سال‌ها یک درس برای مسئولان و تمام شهروندان کشور بود که امام حسینی‌ها، عاشقانه و دلباخته، تمام کارها و وعده‌هایشان را محقق می‌کنند و کار اباعبدالله علیه‌السلام را روی زمین نمی‌گذارند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات