۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۷۱۶۰۲۷
کنعانی:

تحولات عراق را با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم

تحولات عراق را با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که تحولات عراق را با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم، اعلام کرد که ایران پیشنهاد بورل را با دقت بررسی و نقطه نظراتش را ارائه کرده است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز دهم مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی در ابتدا آغاز ماه محرم و ایام سوگواری و عزاداری سید و سالار شهیدان حسین بن علی و یاران باوفای آن حضرت را تسلیت گفت و همچنین به خانواده‌های قربانیان ناشی از سیل اخیر تسلیت گفت و مراتب همدردی عمیق خود را ابراز کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از مسؤولان و امدادگرانی که در این ایام سخت در میدان برای امدادرسانی و نجات مصدومان و گرفتاران در سیلاب حضور یافتند، قدردانی کرد و از کشورها و ملت‌ها و سفارتخانه‌هایی که به این مناسبت در این حوادث تلخ با دولت و ملت و خانواده‌های داغدار ابراز همدردی کرده و برخی از کشورهای همسایه که کمک‌هایی را ارسال کردند، تشکر کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان به دولت‌ها و ملت‌هایی که در مناطق پیرامونی ما دچار حوادث مشابه سیلاب شدند نیز تسلیت گفت و با آنها ابراز همدردی کرد.

کنعانی به مناسبت‌های این هفته از جمله روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی اشاره و بیان کرد: مقارن با سالروز تصویب اعلامیه حقوق بشر در اسلام است که در سال ۱۳۶۹ توسط کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در اجلاس قاهره به تصویب رسید.

تحولات جاری عراق را با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات اخیر عراق و تسخیر ساختمان پارلمان این کشور از سوی هواداران مقتدی صدر عنوان کرد: عراق کشور بزرگ و مهم همسایه ماست. به صورت طبیعی تحولات جاری این کشور را با دقت و با حساسیت دنبال می‌کنیم. ایران همواره بر ثبات و اهمیت استقرار و امنیت این کشور مهم همسایه دوست و برادر تاکید داشته و دارد و معتقد است امنیت عراق امنیت ایران و منطقه است.

وی ادامه داد: به تحولات این کشور با حساسیت اهتمام داشته و مسائل را دنبال می‌کنیم. البته تحولات جاری را که به نظر می‌رسد ناشی از اختلافات سیاسی در داخل است را جزو امور داخلی عراق تلقی می‌کنیم. معتقدیم جریانات، احزاب و تشکل‌های سیاسی عراق می‌توانند در چارچوب قانون اساسی و سازوکارهای قانونی این کشور و به روش‌های مسالمت آمیز و توأم با احترام متقابل، از وضعیت جاری عبور کرده و ان‌شاءالله با تشکیل دولت مردمی به توسعه و پیشرفت روزافزون عراق کمک کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام گذاشته و می‌گذارد و تاکید می‌کند که گفت‌وگو بهترین روش برای حل مشکلات داخلی این کشور است. این اطمینان را داریم ملت رشید عراق با بلوغی که دارند و درایت و تدبیری که در رهبران عراق سراغ داریم می‌توانند از این مرحله به خوبی عبور کنند و شاهد ثبات و آرامش روزافزون در عراق باشیم.

وی درباره سفر وزیر نیرو به افغانستان در خصوص حق‌آبه هیرمند و این‌که می‌توان انتظار داشت که این سفر نتیجه بخش باشد نیز گفت: بحث حق‌آبه موضوع بسیار مهمی است رئیس جمهور اخیرا تاکید مضاعفی بر بحث ضرورت پیگیری حق‌آبه ایران را داشت. این موضوع بسیار مهمی برای ما است.

کنعانی بیان کرد: حق‌آبه را مبتنی بر قراردادهای بین ایران و افغانستان موضوع بسیار مهمی می‌دانیم و تاکید داریم التزام هیأت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان به مفاد قراردادهای قطعی ایران و افغانستان در خصوص حق‌آبه یک محک و بستر آزمونی است مبنی بر میزان التزام تعهد مقامات این کشور به توافقات مشترک و رعایت حق و حقوق همسایگان. در وزارت خارجه هم در بخش سیاسی و هم بخش خصوصی این وزارتخانه این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم و وزیر خارجه بعد از تاکید و دستور رئیس جمهور با سرپرست وزارت خارجه افغانستان صحبت و بر ضرورت حق‌آبه ایران تأکید کرد و این‌که انتظار می‌رود هیأت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان به تعهدات خود عمل کرده و موانع موجود را مرتفع کند و کمک کند حق‌آبه ایران به داخل سرزمین‌ها برسد.

کنعانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرده که اگر موانع فنی وجود دارد آماده است هیأت فنی خود را برای همکاری با طرف‌های ذیربط افغانستان اعزام کند و برای سفر وزیر نیرو اعلام آمادگی کردیم که زمینه اجرایی کردن توافق را فراهم کنند.

وی گفت: تحقق این امر به همکاری صادقانه طرف‌های ما در کشور دوست و برادر افغانستان بستگی دارد و این را به عنوان نشانه حسن نیت می‌دانیم که دوستان ما مایل هستند همکاری مبتنی بر تعامل سازنده را با ایران شکل دهند. تلاش‌های خود را با جدیت ادامه می‌دهیم و امیدواریم به نتیجه برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: هنوز شاهد تحقق انتظارات ایران از برادران در افغانستان نیستیم. میزان آبی که وارد ایران می‌شود، بسیار ناچیز است و انتظار داریم برادران در افغانستان به تعهدات و مسؤولیت‌های خود در این زمینه عمل کنند.

احتمالا شاهد دور جدیدی از مذاکرات باشیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات در وین و اظهارات یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس مبنی بر این‌که قرار است مذاکرات بزودی در وین برگزار شود نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره مبدع بوده و با ابتکار عمل در مسیر مذاکره حضور داشته است. ما روند مذاکره را  به عنوان روند منطقی و معقول برای رسیدن به توافق جامع، پایدار و تضمین کننده منافع ایران در چارچوب برجام به ویژه منافع اقتصادی ایران می‌دانیم.

وی خاطرنشان کرد: طی روزهای اخیر پیام‌های مختلفی رد و بدل شد. آقای بورل در این زمینه متنی را پیشنهاد داده مبتنی بر مذاکرات گذشته و طرف‌ها این را دریافت کردند و ایران هم این پیشنهادات را دریافت کرده است. طرف ایرانی متن و پیشنهادات را به دقت بررسی کرده و نقطه نظرات خودش را ارائه داده است. در این ارتباط شاهد تلاش و تحرک طرف‌های دیگری هم بودیم.

کنعانی بیان کرد: گفت‌‌وگوی نسبتا مفصل رئیس جمهور فرانسه با رئیس جمهور کشورمان بخشی از موضوعات مرتبط با این مسئله بود. تلاش‌هایی را طرف‌ فرانسوی برای نزدیک‌ کردن دیدگاه‌ها انجام می‌دهد و تلاش‌هایی را برخی مقامات از جمله وزرای خارجه انجام دادند و در تماس‌های تلفنی با امیرعبداللهیان دیدگاه‌ها و ابتکاراتی را مطرح کردند، متمرکز بر نزدیک کردن دیدگاه‌ها با یکدیگر.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما به عنوان ایران از هر ابتکاری که برای دستیابی به توافق کمک کننده باشد استقبال کرده و می‌کنیم و همواره واکنش مثبت نشان دادیم. ما همواره مبدع و منعطف بودیم و در میز مذاکره حضور داشتیم. بعد از تبادل پیام‌ها در روزها و هفته اخیر که رخ داد و بررسی‌هایی که روی متون پیشنهادی انجام شد، این احتمال وجود دارد در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص تعیین زمان مذاکرات هم به نتیجه‌ای برسیم و احتمالا شاهد دور جدیدی از مذاکرات باشیم.

کنعانی گفت: باید تأکید کنم این بستگی کامل به اراده طرف مقابل مشخصا طرف آمریکایی دارد که برای دستیابی به یک توافق منطقی، معقول و پایدار آمادگی خودش را نشان دهد و از طرح مباحث انحرافی خودداری کند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت‌: ما خوشبین هستیم که روند مذاکرات ما را به نتایج منطقی و معقول برساند. جمهوری اسلامی ایران دستیابی به توافق را یک راهبرد جدی می‌داند و به مذاکرات تاکتیکی نگاه نمی‌کند و معتقد است دستیابی به توافق می‌تواند هم منافع ما و هم منافع طرف‌های توافق را تامین کند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که گفته می‌شود در پیشنهاد مطرح شده از سوی بورل بحث فروش نفت و گاز ایران و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران است و این‌که ما به اروپا نفت و گاز بفروشیم و آنها در مقابل کمک کنند که توافق حاصل شود نیز خاطرنشان کرد: اجازه دهید به گمانه‌زنی‌ها ورود نکنیم. چارچوب کلی همان است که عرض کردم و اجازه دهیم روند مذاکرات شکل بگیرد و در چارچوب توافق طرفین به توافق دست یابند.

روابط ایران و اردن

اعزام سفیر اردن به تهران هم سؤالی بود که در این نشست مطرح شد و کنعانی بیان کرد: رابطه مستقیم دوجانبه بین دو کشور برقرار و سفارتخانه‌ها در تهران و امان فعال است و امکان تماس‌ها و گفت‌وگوهای دیپلماتیک بین دو کشور وجود دارد. ارتباطات دیپلماتیک و تلفنی بین وزرای خارجه دو کشور برقرار بوده است. از هرگونه تلاش و اقدام عملی از سوی کشورهای دوست منطقه برای توسعه مناسبات استقبال می‌کنیم. ایران در این زمینه منعطف عمل کرده و از تحولات مثبت استقبال می‌کند.

درخواست رسمی از لبنان درباره سوخت مطرح شود با نگاه مثبت آماده‌ایم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تامین سوخت لبنان توسط ایران نیز اظهار داشت: در جریان شرایط سخت مردم لبنان هستیم که ناشی از سیاست‌های غلطی است که برخی دولت‌ها در ارتباط با این کشور در پیش گرفتند و مبتنی بر سیاست‌های غلط منطقه‌ای خودشان شرایط اقتصادی لبنان را به گونه‌ای رقم زدند که متاسفانه مردم این کشور در رنج هستند. ما از این وضعیت متاثر و ناراحت هستیم و علاقه‌مندیم اگر امکان و توانی داشته باشیم به ملت و دولت لبنان در چارچوب مناسبات دوستانه و برادرانه کمک کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان کشور دوست لبنان حتما علاقه‌مندیم برای بهبود شرایط اقتصادی این کشور نقش مثبت و سازنده‌ای ایفا کرده و از ظرفیت‌های خود استفاده کنیم. موضوع مرتبط با دولت لبنان و نیاز این کشور است. چنانچه درخواست رسمی از سوی دولت لبنان به ایران ارائه شود، جمهوری اسلامی ایران هم با نگاه مثبتی که برای کمک به کشورهای دوست در منطقه از جمله لبنان دارد حتما آمادگی دارد درباره تامین سوخت با مقامات دولت لبنان گفت‌وگو و درباره جزییات صحبت کند.

توصیه به عراقی‌ها

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره توصیه به جریان‌‌های عراقی گفت: التزام به قانون و توسل به قانون اساسی و در چارچوب گفت‌وگوهای داخلی و توسل به روش‌های مسالمت‌آمیز چیزی است که می‌توانیم به دوستان و برادران عراقی توصیه کنیم.

تلاش‌های قطر و عمان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تلاش قطر و عمان در بحث مذاکرات ایران و آمریکا نیز اظهار داشت: برخی کشورهای دوست در منطقه در ارتباط با موضوع هسته‌ای انگیزه‌های مثبتی داشته و دارند و در این زمینه نقش آفرینی و ارائه پیشنهاد می‌کنند و قطر و عمان از جمله کشورهایی هستند که همواره رابطه خوب و نزدیکی با آنها داشتیم و علاقه‌مند بودند نقش مثبتی در مسائل ایفا کنند و جزو کشورهایی هستند که در این بحث فعال هستند و این ارتباطات مثبت را داریم.

درخواستی برای ارسال سوخت به لبنان از این کشور دریافت نکرده‌ایم

ارسال محموله رایگان سوخت به لبنان نیز سؤال دیگری بود که مطرح شد و کنعانی گفت: این موضوع بین دولتی است و ایران مشروط به دریافت درخواست رسمی از سوی دولت لبنان در چارچوب گفت‌وگوهای رسمی بین  مقامات دو کشور آن را بررسی خواهد کرد. سید حسن نصرالله به این اشاره کرد که اگر دولت لبنان انگیزه داشته باشد می‌تواند این کار را انجام دهد. ایران برای همکاری در حوزه انرژی با کشورهای منطقه و دوردست مشکلی ندارد و در چارچوب‌های فنی خودش این موضوع را دنبال می‌کند. ما هنوز درخواستی از سوی لبنان دریافت نکرده‌ایم.

زمان دقیقی برای مرحله جدید گفت‌وگوها بین ایران و عربستان تعیین نشده

مذاکرات ایران و عربستان سعودی نیز سؤال دیگری بود که مطرح شد و کنعانی گفت: اراده مثبت در دو طرف دیده می‌شود که ما فاز جدیدی از گفت‌وگوها را بین دو کشور با نقش مثبت برادران در عراق آغاز کنیم. هنوز زمان دقیقی برای مرحله جدید گفت‌وگوها تعیین نشده است. امیدواریم شرایط در عراق به صورت مثبت پیش برود و دوستان در عراق بتوانند نقش سازنده قبلی را در همین چارچوب ایفا کنند.

درگیری مرزی در مرز با افغانستان

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست خبری درباره درگیری مرزی با نیروهای طالبان در مرزهای شرقی نیز اظهار داشت: موضوع افغانستان برای ما حائز اهمیت است. اتفاقات دو روز گذشته در مرز مشترک با افغانستان برداشت ما این است براساس اظهارنظرهایی که مراجع ذیربط در ایران داشتند این است که به نظر می‌آید این اتفاقات ناشی از عدم توجه و توجیه درست نیروهای مرزبانی افغانستان به خطوط مشترک مرزی و خطوط شناخته شده مرزی دو کشور است. سال‌های گذشته ما اقدامی را در حوزه مرزی انجام دادیم ایجاد یک دیوار امنیتی برای مقابله با بحث تردد قاچاقچیان و مقابله با قاچاق مواد مخدر و در بخشی از این مناطق به نظر می‌آید نیروهای مرزبانی افغانستان توجیه وضعیت مرزی نیستند و شناخت دقیقی از مناطق و خطوط مرزی ندارند و برخی اقدامات و تحرکات آنها باعث ایجاد سوءتفاهم و بعضا برخورد مرزی می‌شود.

هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان نیروهای مرزبانی خود را توجیه کنند

وی ادامه داد: نیروهای مرزبانی ایران با اشراف بر مرزهای منطقه با دقت تحرکات مرزی را رصد می‌کنند و نسبت به صیانت از امنیت مرزی اهتمام جدی دارند و با مسؤولیت و دقت عمل می‌کنند. این انتظار را از مقامات هیأت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان داریم که نیروهای مرزبانی خود را با دقت بیشتری توجیه کنند و نسبت به خطوط مرزی آشنا و نسبت به وظایفشان توجیه کنند و شاهد تکرار این گونه اتفاقات نباشیم. افغانستان را کشور همسایه دوست و برادر می‌دانیم و خواستار حفظ آرامش در خطوط مرزی و بهترین همکاری‌ها برای تامین امنیت مرزها هستیم که اینها مرزهای امنیت و همکاری باشد و امیدواریم در طرف مقابل این تاکید و اهتمام بیشتر باشد که شاهد پیشگیری از اتفاقات مشابه در مرزهای مشترک دو کشور باشیم.

انتظار از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

وی درباره تعیین نماینده ایران در آژانس و تعاملات ایران و این سازمان نیز بیان کرد: نذیری اصل برای این سمت انتخاب شد. فرد مجرب و دیپلمات برجسته است که کار خود را آغاز کرد. همکاری با آژانس با دقت و اهتمام بیشتری دنبال خواهد شد. همکاری با آژانس برای ما حائز اهمیت است ایران کشور مسؤولیت پذیری است و به مسؤولیت‌های خود عمل کرده و انتظار دارد آژانس در ارتباط با موضوعات ایران به صورت حرفه‌ای و منصفانه و به دور از شائبه‌های سیاسی عمل کند و نقش تسهیلگر را در مذاکرات ایفا کند.

انتظار از دولت آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری نیز بیان کرد: ایران در چارچوب توافق باقیمانده و طرفی که توافق را ترک کرده دولت آمریکا بوده است و هزینه‌های غیرضروری بر ایران و جامعه جهانی و اعضای توافق وارد کرده آمریکاست. ایران مسؤولیت پذیر بوده و عمل کرد و متعهدانه در چارچوب توافق عمل کرد و انتظار است دولت آمریکا مسؤولانه عمل کند و با اراده سیاسی به توافق برگردد و در چارچوب توافق منافع کامل خود را تامین کند. این‌که دولت آمریکا چه تصمیمی دارد به مقامات آمریکایی برمی‌گردد. انتظار داریم مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که با جدیت عمل می‌کند و پیشنهاداتی را مطرح می‌کند و دیگر مقامات اروپایی که با ما ارتباط دارند و بر ضرورت بازگشت به توافق تاکید می‌کنند تاکید مضاعفی را به دولت آمریکا داشته باشند که از سرگیری اجرای توافق به اراده آمریکا بستگی دارد و این مسیری دو طرفه است.

مذاکره مستقیمی با آمریکا نداریم

وی همچنین در پاسخ به سؤالی بیان کرد: در بحث تبادل زندانیان مذاکره مستقیمی با دولت آمریکا در این رابطه و هیچ موضوع دیگری اعم از هسته‌ای و غیر هسته‌ایی نداریم و گفت‌وگوها از طریق واسطه از جمله انریکه مورا انجام می‌شود. در مورد زندانیان موضع ما مشخص است انتظار داریم دولت آمریکا شهروندان ایرانی که صرفا به اتتهمام داشتن نقش در دور زدن تحریم‌های آمریکا بازداشت کرده بدون قید و شرط آزاد کند. ما تابعیت دوگانه را در ایران به رسمیت نمی‌شناسیم و اینها را شهروندان ایرانی می‌دانیم و مبتنی بر حاکمیت قضایی خود با اینها تعامل کردیم و برخورد ما قضایی است و سیاسی نیست. ایران برای هر موضوع انسانی آمادگی دارد در صورتی که طرف مقابل نیز چنین باشد.

موضع روشن ایران در خصوص یمن

سخنگوی وزارت خارجه درباره آتش بس در یمن نیز بیان کرد: موضوع یمن موضوع مهمی است. موضع ما درباره جنگ ظالمانه علیه یمن روشن بود و معتقد هستیم این جنگ نباید شکل می‌گرفت و راهکار آن سیاسی است نه نظامی. همواره حامی آتش بس بودیم با این نگاه که زمینه برای شکل گیری روند سیاسی ایجاد شود. از آتش بس حمایت کردیم و معتقدیم آتش بس ضرورت اساسی است که روند سیاسی آغاز شود. آتش بس باید ادامه یابد و آتش بس به تنهایی برای حل و فصل بحران یمن کافی نیست. اقدامات تکمیلی دیگر به ویژه رفع محاصره ظالمانه یمن باید در سریع‌ترین زمان ممکن شکل بگیرد. اجازه فعالیت بنادر آبی و فرودگاهی یمن صادر شود و امکان رسیدن کمک‌های اولیه و انسانی و مایحتاج اساسی برای یمن باشد و امکان گفت‌وگوی یمنی - یمنی شکل بگیرد از ادامه آتش بس حمایت می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: ایران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسد. در ارتباط با پیگیری وضعیت شهروندان ایران از جمله انگلستان، ایران از مسیرهای قضایی و سیاسی آزادی این افراد را دنبال و به وظایف خود ملتزم است.

نگاه به شرق

کنعانی درباره نگاه به شرق گفت: نگاه به شرق به عنوان وجهی از سیاست خارجی متوازن و پویای ایران مورد توجه دولت سیزدهم است. این را به عنوان نگاه راهبردی مدنظر قرار داده و دنبال می‌کنیم. در یک سال گذشته هم ما نتایج چشمگیر حاصل این نگاه را در روابط با همسایگان و کشورهای حوزه شرق دیدیم.

وی یادآور شد: نگاه به شرق به معنای نادیده گرفتن غرب در مناسبات خارجی ایران نیست. ایران توسعه روابط را با هر کدام از کشورها در هر حوزه‌ای که مبتنی بر مصالح و منافع باشد دنبال و نسبت به آن جدیت دارد. به دنبال شکل دهی بلوک‌بندی‌های شرقی و غربی و ائتلاف سازی‌هایی از این دست نیستیم. تاکید داریم همکاری‌ها باید با کشورهای مختلف سازنده باشد، ولی حوزه شرق به عنوان حوزه تاریخی و تمدنی و جغرافیایی برای ما حائز اهمیت است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: اراده مشترک در عالیترین سطح برای گسترش روابط با چین وجود دارد. گفت وگوی اخیر روسای جمهور دو کشور بخش قابل توجهی ناظر بر بعد دوجانبه همکاری‌ها و فعال سازی برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور بوده است و وارد فاز اجرایی این توافق شدیم.

رشد ۴۳ درصدی تجارت خارجی ایران و چین

وی ادامه داد: در سفر سال گذشته وزیر خارجه به چین و دیدار با همتای خود عملا به صورت مشترک اجرایی شدن این توافق را رسما اعلام کردیم و از آن زمان تا الان جهش خوبی را در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور شاهد بودیم که این جهش در سایه تحریم‌های آمریکا جهش قابل توجهی است. رشد ۴۳ درصدی تجارت خارجی ایران و چین را شاهد بودیم رشد ۵۸ درصدی صادرات به چین را شاهد بودیم و این تنوع همکاری‌های اقتصادی و تجاری در حوزه‌های مختلف بوده است و هم در حوزه صنعتی، کشاورزی، گمرکی و .. بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در سایه داشتن یک سند جامع و وجود اراده سیاسی مشترک در عالی‌ترین سطح بین دو کشور و مبتنی بر سیاست ایران مبنی بر گسترش مناسبات با همسایگان و حوزه شرق و سیاست آسیا محور خوشبین هستیم که اتفاقات مثبتی در روند رو به رشد مناسبات ایران با چین شکل بگیرد و این مبتنی بر منافع و مصالح دو کشور است.

وضعیت رو به جلو در رابطه با امارات عربی متحده

سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر گذاشتن پنج شرط از سوی امارات عربی متحده برای ارتقای روابط با ایران نیز گفت: سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و ابوظبی فعال هستند و شاهد شکل گیری یک فضای مثبت سیاسی در روابط دو کشور بودیم و مقامات دولت امارات مواضع مثبتی داشتند و اعلام کردند امارات تصمیم گرفته سفیر خود را به تهران اعزام کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: در ارتباط با امارات وضعیت ما رو به جلو است و پیش بینی می‌کنیم در فضای مثبت سیاسی در منطقه در روابط با امارات شاهد ارتقای روابط دیپلماتیک و تعمیق و توسعه روابط دوجانبه باشیم.

اربعین حسینی

کنعانی درباره سفر زائران ایرانی به عراق نیز بیان کرد: در طول سال‌های گذشته با توجه به وضعیت خاص اربعین حسینی و میزان اقبال و استقبال گسترده عاشقان سیدالشهدا در کشورمان و حتی در کشورهای همجوار مثل افغانستان، پاکستان و حوزه قفقاز و در جمهوری آذربایجان برای عزیمت به زیات عتبات عالیات در عراق، با توجه به این حجم گسترده و عظیم علاقه‌مندان برای این‌که مدیریت بهینه‌ و متمرکزی شود و بیشترین تسهیلات و خدمات را ارائه و در حوزه مرزی تراکم جمعیت را مدیریت و در طول مسیر خدمات بهتری را ارئه کنند، ستاد مرکزی اربعین در کشور شکل گرفت و مسؤولیت آن با وزارت کشور است و وزارت خارجه از اعضای این ستاد است و در آنجا مسائل را مدیریت و برنامه ریزی می‌کنند و وزارت خارجه به عنوان مسؤول تنظیم مناسبات دوجانبه به وظایف خود عمل می‌کند.

وی ادامه داد: توافقات با مقامات ذیربط عراق انجام و تسهیلات خوبی در خصوص روادید فراهم شده است. آرزو می‌کنیم در سال جدید هم مراسم عزادارای دهه اول محرم و در طول مسیر ماه محرم و صفر و اربعین حسینی شاهد شکل گیری حماسه‌ای دیگر باشیم.

متناسب با هر اقدام دولت آمریکا اقدامات خود را تنظیم می‌کنیم

خبرنگاری به مطلب منتشر شده در روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر این‌که جو بایدن به دنبال فشار به ایران با تحریم صادرات نفت است از سخنگو پرسید که با توجه به این‌که آمریکایی‌ها همواره عنوان می‌کنند توافق روی میز است و ایران را مقصر عدم حصول توافق می‌دانند واکنش ایران چیست که وی گفت: در حوزه رسانه مطالب مختلفی مطرح می‌شود که بعضا نوعی گمانه زنی و ایجاد فضای جدید برای شکل دهی به فضای روانی برای رسیدن به اهداف سیاسی است.

این دیپلمات ارشد ایرانری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند که اگر اراده سیاسی مثبتی از سوی دولت آمریکا برای بازگشت به توافق وجود دارد باید به شروط و مقدمات آن هم ملتزم باشد. یافته مشخصی در خصوص این خبر ندارم، ولی هر اقدام غیرمنطقی و غیرمعقولانه در ارتباط با ایجاد موانع جدید در روند فعالیت‌های تجاری و اقتصادی ایران، ایجاد یک مانع جدید بر روند بازگشت همه طرف‌ها به توافق است و متناسب با هر اقدام دولت آمریکا اقدامات خود را تنظیم می‌کنیم.

فروش سوخو به ایران

فروش سوخو از سوی روسیه به ایران سؤال دیگری بود که در این نشست پرسیده شد و کنعانی بیان کرد: خوشبختانه رابطه ایران و روسیه همه جانبه و مبتنی بر حرکت به سمت جلو است که مبتنی بر اراده سیاسی رهبران دو کشور و منافع دو کشور است. شاهد شکل گیری و حرکت رو به رشد همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف هستیم.

در کنار یک طرف علیه طرف دیگر نخواهیم بود

بحث تشکیل دادگاه بین‌المللی توسط سوریه، ایران و بولیوی در جنگ اوکراین گفت: ما چنین پیشنهادی را دریافت نکردیم. موضع ایران در جنگ اوکراین مشخص است. ایران در کنار یک طرف و علیه طرف دیگر نبوده است و تاکید ایران صلح است. راهکار سیاسی بهترین راهکاری است که می‌تواند به این جنگ خاتمه ببخشد. در هیچ ابتکاری که به تشدید بحران کمک کند ورود نمی‌کنیم و در کنار یک طرف علیه طرف دیگر نخواهیم بود و انتخاب ما در بحث اوکراین صلح است.

تعیین سفرای ایران در یمن، انگلیس و فرانسه

سخنگوی وزارت خارجه درباره تعیین سفیر ایران در یمن و همچنین انگلیس و فرانسه نیز اظهار داشت: در بحث یمن هنوز در این رابطه تصمیمی گرفته نشده و امیدوارم شرایط سیاسی و امنیتی در یمن به شکلی پیش برود به ویژه با رفع محاصره و بازگشایی فرودگاه صنعاء و امکان تردد هوایی که بتوانیم سفیر را تعیین و به این کشور اعزام کنیم. ایران در انتخاب سفیر در یمن حتما جدیت دارد و با حضور سفیر نقش سیاسی خود را پررنگ تر از گذشته ایفا کنیم. باید ببینیم شرایط سیاسی و بازگشایی فرودگاه این کشور و .. به چه سمتی پیش می‌رود. درباره اعزام سفیر به دو کشور دیگر (فرانسه و انگلیس) با جدیت اقدامات در حال انجام است و امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد عزیمت دو سفیر ایران به انگلیس و فرانسه باشیم.

تعبیر مثبت ایران از تلاش‌ها و نقش بورل

وی درباره موضع ایران در خصوص پیشنهاد بورل نیز بیان کرد: تعبیری که از تلاش‌ها و نقش بورل داریم مثبت است و ارزیابی ما این است که بورل با جدیت تلاش می کند نقش خودش را برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین و زمینه سازی برای آغاز دور جدید مذاکرات انجام دهد و ما از آن ابلاغ ضرب الاجل نمی‌بینیم. برداشت ما از نقش ایشان مثبت است و استمرار ارتباطات به این معناست که این تمایل طرفینی است و سازنده بوده است. امیدواریم در چارچوب نقش مثبت ایشان و هم نقش مثبت دیگر کشورهایی که اشاره کردم شاهد شکل گیری مقدمات مناسب برای آغاز دور جدید مذاکرات باشیم.

کنعانی هم گفت: هر کشوری در این زمینه ورود کرد با جدیت دیدگاه‌های آن‌ها را شنیدیم و استقبال و حتی مبدع عمل کردیم. سعی می‌کنیم خوشبین باشیم که نقش بورل مثبت باشد.

آمریکا می‌داند ایران در سایه تهدید مذاکره نخواهد کرد

وی همچنین گفت: معتقدیم مذاکره در سایه تهدید امکانپذیر نیست و معمول نیست یک طرف تهدید و دعوت به مذاکره کند. آمریکا می‌داند ایران در سایه تهدید مذاکره نخواهد کرد و تهدید نتیجه بخش نخواهد بود.

وی درباره سناریو‌ها و اقدامات دیگر ایران در صورت عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات بیان کرد: دولت آقای رئیسی از ابتدا اعلام کرد در بحث اقتصاد و معیشت مردم این را به روند مذاکرات گره نمی‌زنیم و روند اقتصاد و تامین معیشت مردم را خارج از چارچوب مذاکره دنبال می‌کنیم و تاکید دیگری کردند که مذاکره در بحث رفع تحریم‌ها برای ما تنها موضوع سیاست خارجی نیست و یکی از این موضوعات است. وزیر خارجه هم تاکید خاص داشت.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: آنچه در یک سال گذشته رخ داده در حوزه روابط و مناسبات خارجی ایران با کشورهای پیرامون ما در منطقه و همسایگان مرزی و فرامرزی مبتنی بر این رویکرد بود که مذاکرات را در مکانیسم خود دنبال می‌کنیم و معیشت مردم را در مکانیسم خود دنبال می‌کنیم. اتکا به تحریم‌ها و افزایش فشار در سایه تحریم برای ایجاد شرایط روانی سخت برای گرفتن امتیاز لازم در میز مذاکره، نتیجه نخواهد داد.

نقش سازنده چین

وی درباره نقش چین هم در این مدت و در بحث مذاکرات وین و پیشنهاد بورل بیان کرد: نقش چین را سازنده می‌دانیم و به اندازه کافی در این بحث با حسن نیت عمل کرده و در روند مذاکرات جدید تلفنی چین حسن نیت خود را نشان داده و نقش آن را سازنده و مکمل می‌دانیم و نقصانی در این زمینه دیده نمی‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت:‌روند مذاکرات مثبت بوده و این را به فال نیک می‌گیریم که این اراده سیاسی در ریاض شکل گرفته که روند مذاکرات را در چارچوب خوب و منطقی دنبال و ما را به نتیجه مثبتی برساند. ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که با موضوعات پیچیده‌ای مواجهیم. برخی از موضوعات می‌تواند طبیعی باشد و بخشی ناشی از سوءتفاهم باشد و بخش زیاد آن ناشی از دخالت طرف‌های خارج از منطقه و بازیگران فرامنطقه‌ای است. نقش دولت آمریکا در پیچیدگی‌های منطقه‌ای مخرب بوده است.

کنعانی عنوان کرد: نگاه دولت ایران بهبود مناسبات با همسایگان و رفع سوءتفاهمات و ایجاد چارچوب‌های منطقه‌ای برای رفع مشکلات است.

تعامل مثبت وزارت خارجه و مجلس

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره این‌که برخی نمایندگان عنوان می‌کنند تیم مذاکره کننده جزییات در خصوص روند مذاکرات رفع تحریم‌ها را به کمیسیون امنیت ملی ارائه نمی‌کنند نیز بیان کرد: سؤال حق نمایندگان مجلس است. تعامل مثبت بین وزارت خارجه و مجلس برقرار است و آقای علی باقری اخیر با اعضای کمیسیون دیدار و گفت‌وگو کرد و نگاه ما با مجلس تعامل و همکاری بوده است.

به گفته کنعانی نقش مجلس پشتیبان و مقوم و روحیه بخش برای مذاکرات رفع تحریم‌ها بوده است.

ارسال نظرات