۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۷۱۶۲۴۶
در گفت و گو با رسا بررسی شد؛

علل و فلسفه نهضت امام حسین

علل و فلسفه نهضت امام حسین
کارشناس مسائل مذهبی گفت: فلسفه اصلی و نهایی نهضت امام حسین را می‌توان در «احیای فرهنگ اسلام اصیل و ناب محمدی و زدودن زنگارهای تحریف و بدعت از دین» خلاصه کرد.

مینوفر چراغی، کارشناس مسائل مذهبی در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، پیرامون اهداف و فلسفه قیام عاشورا اظهار کرد: هر پژوهشگر برای پی بردن به ماهیت و جوهره قیام عاشورا باید در گام نخست با مطالعه، شناخت کافی را از زندگی، شخصیت، جایگاه امام معصوم (ع) و مقام ایشان به دست آورد؛ پس از آن با استقصا و مطالعه بیانات شیوای آن حضرت در مقاطع مختلف (هنگام قیام و پیش از آن) پیرامون انگیزه حرکت ایشان و ماهیت قیام اطلاعات کافی را به دست آورد.

وی بهترین و مطمئن‌ترین سند برای شناخت فلسفه و اهداف نهضت سیدالشهدا (ع) را بیانات آن حضرت و امامان دیگر در این باره دانست و عنوان کرد: با نگاه به خطبه شورانگیز و کوبنده امام حسین (ع) در جمع گروهی از علما و نخبگان مناطق مختلف اسلامی در مکه می‌توان به چهار هدف اصلی ایشان از اقدامات و فعالیت‌هایی که در عصر حاکمیت یزید برای قیام انجام داد پی برد.

این کارشناس مذهبی افزود: احیای مظاهر و نشانه‌های اسلام اصیل و ناب محمدی، اصلاح و بهبود وضع مردم سرزمین‌های اسلامی، تامین امنیت مردم ستم‌دیده و فراهم‌سازی بستری مناسب جهت عمل به احکام و واجبات الهی از جمله اهداف و فعالیت‌های آن حضرت در عصر حاکمیت یزید برای قیام بود.

چراغی با اشاره به وصیت‌نامه امام حسین(ع) به محمد حنیفه ادامه داد: امام حسین(ع) در این وصیت‌نامه می‌فرماید؛ من نه از روی سرمستی و گستاخی و نه برای فساد و ستمگری حرکت کردم؛ بلکه تنها برای طلب اصلاح در امت جدم حرکت کردم، می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره جدم و پدرم علی بن ابی طالب (ع) عمل کنم.

وی تصریح کرد: همانگونه که حضرت در وصیت‌نامه خود بیان کرد؛ طلب اصلاح در امور امت پیامبر، امربه معروف، نهی از منکر، عمل به سیره رسول خدا (ص) و امیرمؤمنان(ع) همچون برپایی نماز و پرداخت زکات را می‌توان از اهداف قیام ایشان دانست.

این کارشناس مذهبی اقدامات ضد دینی حاکمان بنی‌امیه(بویژه یزید) را یکی دیگر از علل قیام امام حسین(ع) دانست و گفت: آشکار کردن فساد در زمین، تعطیل کردن حدود الهی، اختصاص دادن بیت المال به خود، حلال کردن حرام خدا و بالعکس از جمله دلایل دیگر آن حضرت برای قیام بود.

چراغی در پایان گفت: فلسفه اصلی و نهایی نهضت حضرت را می‌توان در یک هدف جامع و کلی که همان «احیای فرهنگ اسلام اصیل و ناب محمدی و زدودن زنگارهای تحریف و بدعت از دین جدشان» خلاصه کرد./٩۴۵۴/

ارسال نظرات