۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۷۱۶۳۴۳

نذری در مکتب حسین ساده ترین خدمت به عزاداران امام حسین

نذری در مکتب حسین ساده ترین خدمت به عزاداران امام حسین
در ماه محرم از هر خیابان و کوچه که می‌گذریم، هیئت ها و موکب‌هایی را می‌بینیم که انواع اقسام نذری ها را پخش می‌کنند. شما هم اگر هوای نذری دادن به سرتان زده است با خواندن این گزارش می‌توانید هر چیزی که دل تنگتان می‌خواهد، نذری دهید.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه زندگی- فاطمه زهرا نصراللهی: صدای طبل و عزاداری برای ابا عبدالله می آید؛  در خانه نشسته است. پنجره را باز گذاشته تا صدای هیئتی که از اول محرم بر سر کوچه شان به پا شده است را بشنود. دلش هوای روز هایی را می‌کند که پای بیرون رفتن را داشت و می توانست در میهمانی امام حسین(ع) شرکت کند. هوای روزهایی که هر چقدر در توانش بود نذری می‌داد تا اندکی در ثواب این روزها شریک باشد. 

چند سال خادم امام مهربانی‌ها بود. اما حالا می‌گوید توانش را ندارد. دلش هوای روزهایی را کرده که با نذری دادن احساس سبکی می کرد. با خودش می‌گوید: «همه چیز گران شده است. دیگر نمی‌توانم نذری بدهم.» صدای عزاداری نزدیک تر می شود. به نظر می رسد دسته ای از عزادار ها در حال آمدن به کوچه هستند.

دلش طاقت نمی آورد. نمی تواند همینطور دست روی دست بگذارد. از جایش بلند می شود. تصمیم تازه ای گرفته است. شربت خاکشیری درست می‌کند. با خود می‌گوید هوا گرم است. این شربت عطش عزاداران اباعبدالله را بر طرف می‌کند. چادرش را  سر می‌کند. لنگ لنگان به سمت در می رود. هیئت عزاداران را می‌بیند. اندکی بعد چهره های عزاداران را بعد از نوشیدن شربت ها که می‌بیند، اشک شوق می ریزد و از تصمیمش احساس رضایت می‌کند.

با هر امکانات و وسعی که دارید، می توانید نذری بدهید

مردم کشورمان از سالیان دور به مناسبت های مختلف با نیت ها و خواسته های گوناگون نذری می دادند. شاید شما هم یکی از افرادی باشید که قصد داشتید نذری بدهید اما با کمی بالا و پایین در ذهن تان از نیت خود پشیمان شده اید. شاید با خودتان گفتید حتما باید غذا نذری بدهید. یا با خودتان حساب و کتاب کرده اید که حداقل باید 100 پرس غذا بدهید تا نذرتان درست باشد و مورد اجابت قرار بگیرد.

اما باید بدانید که اشتباه می کنید. این میهمانی اباعبدالله است. نذری دادن روش ها و اشکال متنوعی دارد و همه می‌توانند با توجه به وسع، سلیقه و زمان شان در آن شریک باشند.

شما می توانید به جای 100 یا هزاران پرس غذا، همان غذایی که برای خودتان درست می‌کنید را نذری بدهید. چطوری؟ قطعا تا به حال این کار را کرده اید یا به ذهن تان رسیده است. یک پرس یا چند پرس غذا را به چند نفر از همسایه هایتان بدهید. همین چند پرس خودش ثواب و برکت زیادی برای شما به همراه دارد. نیازی نیست حتما هزاران پرس غذا نذری بدهید.

با یک مشت برنج نذری بدهید و ثواب کنید

در زمان قاجار  که سنت نذری دادن به اوج خود رسیده بود، افرادی که توانایی نذری دادن نداشتند، با ریختن مشتی برنج در پلوی نذری یا مقداری گوشت یا حبوبات در خورشت، در مراسم نذری شریک می‌شدند. 

هرچه دل تنگتان می خواهد نذری بدهید

فرقی نمی کند چه چیزی نذری می دهید، مهم این است که بیکار ننشینید. شما می توانید انواع شربت، چای، شیر، شیر کاکائو، آبمیوه، خرما، بیسکوئیت، میوه، بستنی، کیک، حلوا، شله زرد،  انواع آش و غیره نذری دهید.

برخی ها یک فلاسک آب در مغازه شان قرار می دهند تا رهگذاران تشنه ای که از آن نزدیکی ها می گذرند را سیراب کنند. برخی دیگر نذر می‌کنند که زباله های مراسم های عزاداری را جمع کنند.

برخی دیگر به نانوایی ها می روند و یک یا چند نوبت از پخت نان را نذری می دهند. 

برخی از مردم نذری های خود را در مساجد و هیئت ها توزیع می کنند و برخی در خیابان ها، خانه های سالمندان، موسسات خیریه و مراکز بهزیستی و … کمک می کنند.فرقی نمی کند شما چه چیزی یا چه جایی نذری می دهید، مهم نیتی است که پشت این عمل خیر وجود دارد. 

 

نذر لباس مشکی

نذری که حتما نباید خوراکی و غذا باشد. شما می‌توانید در این ایام با تهیه لباس مشکی و عزاداری یا حتی یک عدد روسری یا پیراهن بین نیازمندانی که توانایی تهیه لباس مشکی عزاداری ندارند، نذری بدهید.

نذر خون برای امام حسین(ع)

نیاز به خون از همه گرو ه‌های خونی یک نیاز همیشگی است.عزاداران اباعبدالله می‌توانند با اهدای خون خود با عنوان نذر نجات دهنده جان بیماران نیازمندی باشند که در این روزها به دلیل کمبود پلاکت چشم انتظار هم‌نوعان خود هستند. در شهرهای مختلف از ابتدای محرم تا آخر ماه صفر پویش هایی با عنوان پویش حسینی نذر خون راه اندازی می شود. می توانید نذر تان را به این شکل ادا کنید. البته حواستان باشد که خدایی نکرده خودتان کم خون نباشید.

 

نذر خوش اخلاقی

فارغ از ماه محرم و صفر و ماه مبارک رمضان، می‌توانیم در هر روز از سال مهربانی به هم نوعان مان نذری دهیم. بهتر کار کردن در هر شغلی که هستیم. منصف بودن در هر عرصه ای که قرار داریم. کمی حوصله به خرج دادن در هر کاری که بر عهده مان قرار می دهند. مسئولیت پذیر بودن در هر جایگاهی که قرار داریم.

همه این ها می تواند نذری باشد که با انجام آن می‌توانید به دنیای اطراف مان محبت و صفا و مهربانی هدیه کنیم. هر لحظه و ساعت زندگی‌مان را می‌توانیم نذر کنیم. نذر برای بهتر بودن با هم نوعان مان. نذر مهربانی. نذر کنیم که با مردم مان خوش اخلاق‌تر برخورد کنیم و هر کس از کنار مان رد شد، به او اخم نکنیم. به همین راحتی می‌توانید در نذری دادن سهیم شوید.

اگر شما هم یکی از از همان افرادی هستید که تا به حال با فکر و خیال‌های بزرگ تصمیم به نذری داشتن داشته اید و پشیمان شده اید، دست به کار شوید. با هر چیزی که فکرش را هم نمی‌کنید می توان در میهمانی ابا عبدالله سهیم شوید. 

به نظر شما در این ایام چه چیز دیگری می توان نذری داد؟

انتهای پیام/

ارسال نظرات