۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۷۱۶۵۸۱

دلیل دعای امام سجاد درحق مرزداران حکومت بنی امیه چه بود؟!

دلیل دعای امام سجاد درحق مرزداران حکومت بنی امیه چه بود؟!
خراسان رضوی - استاد پرسمان دینی حرم مطهر رضوی ضمن بیان نقش امام سجاد(ع) در تبیین واقعه عاشورا، به دلیل دعای ایشان در حق مرزداران حکومت بنی امیه که با آن مخالف بود پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام حسین روحبخش، استاد پرسمان دینی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در برنامه دین و زندگی در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی از جهاد تبیین امام سجاد(ع) در واقعه عاشورا سخن گفت و به پرسش های مخاطبین در این باره پاسخ داد.

وی سخن خود را چنین آغاز کرد: سالروز شهادت امام سجاد علیه  السلام 12 محرم نقل شده و در نقل دیگر 22 محرم و در قول قوی تر 25 محرم ذکر شده که همین مطلب دلیل بر مظلومیت این خاندان است و نشان می دهد برترین خلق خدا چنان در ظلم و جور دشمنان گرفتار بودند و فشار و خفقان نسبت به هر حرکت آنها از سوی حکومت وقت و عمالشان صورت می گرفت که زمان شهادت آنها هم به عنوان یک روز مشخص ثبت نشده است.

اما ما از این فرصت بهره بیشتری جسته و در هر سه مناسبت یاد و نام ایشان را زنده نگه داشته و از محضرشان فیض می بریم.

نقش امام سجاد علیه السلام در تبیین واقعه عاشورا بسیار پر رنگ و اساسی بوده است چرا که اگر افرادی مثل ایشان و حضرت زینب(س) و اقدامات بجا و درست آنها در مقابله با دشمن نبود قطعا نشانی از عاشورا و کربلا به شکل امروزی باقی نبود.

اقدامات بنی امیه

حجت الاسلام روحبخش در این بخش از کلام خود به صورت مصداقی از تاریخ به تبیین فضای آن روزهای اسلام و رفتار حکام وقت پرداخت و چنین ادامه داد:

اقدامات بنی امیه و عمالشان نشان می دهد آنها تقابل با خدا داشتند و دین و پیامبر و توحید و معاد را قبول نداشتند چه برسد به اهل بیت و امامت و ولایت!

یزید نزد سرمقدس امام حسین علیه السلام شعری خواند مبنی بر اینکه خدا و وحی وجود نداشته و این بازی بنی هاشم با ملک و حکومت  بوده است تصور کنید این کلام را کسی می گوید که خود را جانشین خلیفه مسلمین و حاکم اسلامی معرفی کرده است و عده ای کثیر از دنیا پرستان  گرد او جمع شده اند.

او علنا تیشه به ریشه اسلام می زد با رفتار و گفتارش بر خلاف معاویه که از روی سیاست حفظ ظاهر می کرد، اساس اسلام را زیر سوال برد وهمین دلیل بر خروج امام حسین(ع) و قیام علیه او به عنوان دشمن اسلام بود.

حجاج بن یوسف خطبه بدون حمد خدا و صلوات بر پیامبر(ص) می خواند و چنین تهدید می کرد که سرهای پر فتنه می بینم که از تن باید جدا شوند چنین کسی در جایگاه حاکم اسلامی بر مردم ظلم و جور می کرد.

مسلم بن عقبه فرستاده یزید که سه روز مدینه را به لحاظ مال و جان و ناموس بر سربازان خود حلال اعلام کرد که نقل شده ده هزار نطفه زنا در آن ایام بسته شده است.

عبدالملک مروان می گفت بهترین کار و خوشایندترین نزد من خون ریزی است وقتی میل به صبحانه نداشت یک زندانی را جلوی او به گلویش تیغ می زدند تا او دست و پا بزند و عبدالملک با قهقهه مستانه از این جان کندن او لذت ببرد و اشتهایش باز شود.

تفال به قرآن می زدند اگر خلاف میلشان بود قرآن را تیرباران می کردند! این فضای آن روزهای اسلام بود که امام حسین(ع) به قیام برخواست و امام سجاد(ع) پس از او به تبیین جهاد پدرش و مبارزه به طریق دیگر پرداخت.

اقدامات امام سجاد علیه السلام

سخنران برنامه پرسمان دینی حرم مطهر در بخش دیگر از گفتار خود به بیان اقدامات امام سجاد(ع) پرداخت و گفت:

یکی از اقدامات امام سجاد(ع) تربیت برده و آموزش معارف اسلام به آنها بود که با این شیوه یک تیم تشکیلاتی از نوع حکومت بر دلها در حدود هزار نفر ایجاد کرده بود یعنی برده خریداری شده را پس از آموزش آزاد می کرد تا در جامعه به میل خود زندگی کند و از طریق رفتار و کرداری که آموخته بود معارف اهل بیت را منتشر می کردند.

حشام بن اسماعیل خیلی به امام ظلم کرد و شکنجه و اهانت روا داشت پس از برکناری به دلیل ظلم و جور فراوان به مردم، توسط حاکم جدید در میدان شهر دست بسته در انظار مردم رها شد تا مردم اقدامات او را تلافی  کنند! می گفت از کسی غیر از علی بن حسین(ع) نمی ترسم که دید امام سجاد و تعدادی از یارانش که به آنها بسیار ظلم کرده بود نزدیک می شوند امام به او نزدیک شد و گفت چه کاری از دست من برای تو بر می آید؟! حشام متعجب شد و با شرح وضعیتش نگرانی بر عیال و اولادش را مطرح کرد که امام فرمود در خانه خودم به آنها پناه می دهم امام که دور شد او با صدای بلند می گفت« اَللّٰهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسٰالَتَهُ»خدا بهتر از هرکسی می داند که رسالتش را در کدام خاندان قرار بدهد و چه کسانی را برای هدایت مردم برگزیند! همین اقدامات امام تاثیر بسیار داشت و باعث جذب قلوب و محبوبیت وی بیش از پیش می شد.

فعالیت های امام گرچه علنی نبود اما حکومت با کینه و حسادتی که نسبت به جایگاه وی نزد مردم و محبوبیت ایشان داشت بسیار به  ایشان ظلم می کردند که در نهایت ایشان را به شهادت رساندن اما مردم از هر قشری با شکوه فراوان در مدینه امام را تشییع کرده و در بقیع به خاک سپردند.

بخش دوم برنامه دین و زندگی به پرسش و پاسخ اختصاص داشت که یکی از مخاطبین پرسید:

چرا امام سجاد(ع) در حق مرزداران حکومتی که با آن دشمن بود دعا کرد؟!

حجت الاسلام روحبخش در پاسخ گفت: از سال ۶۱ تا ۹۵ هجری سلاح امام سجاد(ع) دعا بود در بخش هایی مختلف از توحید و حمد و ثنای الهی گرفته تا شکر بر نعمت اسلام و بعثت و ولایت و برخورد با ستمگران و بر این اساس به نشر معارف و آگاهی بخشی می پرداخت.

یک دعا ایشان دارند به نام مرزداران که با وجود مخالفت و دشمنی با بنی امیه، برای مرزداران حکومت دعا کردند! امام در اگرچه حکومت را قبول نداشت اما در مدینه ای زندگی می کرد که تامین امنیتش با همین مرزداران حکومت بود.

امنیت اولویت هر حکومت اعم از صالح و ناصالح است بعد باقی امور را مورد توجه قرار می دهند امام سجاد(ع) برای کسانی دعا کردند که این امنیت به حضور آنها در مرزها  بستگی داشت و نفع آن شامل حال مردم بود در حقیقت این امنیت برای مردم منفعت داشت و این دعا نیز به نفع مردم بود.

 بر این اساس به اهمیت کار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پی می بریم که باید ممنون و دعاگوی این نعمت امنیت باشیم و چقدر برخی از اهل بیت دور هستند که نه تنها این دیدگاه را ندارند بلکه از این فعل امام انتقاد می کنند امام در حقیقت برای مردم دعا کردند! ان شالله ماهم قدردان امنیت جمهوری اسلامی باشیم.

بعد عاشورا دیگر امامی با شمشیر به شهادت نرسید این چه پیامی دارد؟

پاسخگوی پرسمان دینی حرم مطهر رضوی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از مخاطبین گفت: روشنگری امام سجاد(ع) وحضرت زینب(س) و آگاهی بخشی به مردم به حدی بود که بعد آن حکام دیگر جرات برخورد این چنینی با ائمه بعدی را نداشتند! حتی یزید چند روز بعد از افشاگری ذات و تفکر و ریشه اش و رجزخوانی برای اجداد کشته شده اش در بدر و ادعای انتقام گرفتن مجبور شد این جنایت را گردن ابن زیاد بندازد و او را لعن کند که باعث این کار شده است.

امام سجاد(ع) خطبه هایش را با صلوات بر محمد وآل محمد شروع می کرد و با همین روشنگری و مبارزه اقدام معاویه مبنی بر ایجاد ۷۰هزار منبر برای لعن علی بن ابی طالب را به حاشیه برد.

از آداب زیارت امام حسین سخن می گفت و از آن بهره برداری سیاسی کرده و به عنوان ابزاری با دشمن و حکام ظالم مبارزه می کرد اکنون هم دشمن وقت به مبارزه با اربعین و زیارت و عزاداری پرداخته به دلیل ترس از آن است چرا که یک صدم این همایش عظیم اربعین در جایی از عالم نظیر ندارد و این جریان روشنگر و آگاهی بخش دارد که منافع مستکبران و ظالمان را به خطر می اندازد.

امام ۳۲ سال بعد یزید زندگی کرد با دعا و رفتار و حرکاتش نظیر گریه به محض دیدن آب و غذا و یا طفل ششماهه و غیره همه را متوجه عاشورا می کردند و به عنوان یک ابزار تبلیغاتی و مبارزاتی سبب داغ ماندن واقعه عاشورا و کربلا می شدند./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات