۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۷۱۶۶۰۶

مضرات مصرف مشروبات الکلی که از چشم مصرف‌کنندگان پنهان مانده است

مضرات مصرف مشروبات الکلی که از چشم مصرف‌کنندگان پنهان مانده است
«افزایش احتمال به سرطان»، «آلرژی‌های منجر به مرگ»، «بدخوابی و کابوس» و «اضطراب ناشی از خماری» و از جمله عوارض مصرف مشروبات الکلی هستند، این در حالی است که این موارد به دلیل در اختیار داشتن رسانه‌های قوی از سوی کارخانه‌های مشروب‌سازی، تاکنون از نظر مصرف‌کنندگان پنهان مانده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه سلامت خبرگزاری فارس -  متأسفانه ضعف در اجرای قوانین و حرکت معکوس در جهت فرهنگ‌سازی طی سالیان اخیر، موجب روند روبه‌رشد مصرف مشروبات الکلی در کشور شده است؛ هرچند در این زمینه آمار دقیقی وجود ندارد، اما شواهد حکایت از کاهش سن مصرف مشروبات الکلی در کشور دارد. این در حالی است که تحقیقات علمی صورت‌گرفته اثبات می‌کند که مصرف مشروبات الکلی بر سلامت مغز تأثیر گذاشته و انسان را در معرض هرگونه حادثه قرار می‌دهد.

میزان مصرف شدید مشروبات الکلی علاوه بر خماری و آسیب مغزی، ضررهای جبران‌ناپذیر دیگری نیز بر بدن وارد می‌کند؛ نکته جالب‌توجه این بوده که با وجود تحقیقات گسترده در خصوص مضرات مشروب، به دلیل تکاپوی رسانه‌ای شرکت‌های مشروب‌سازی خارجی، رسانه‌های این کشورها در زمینه پوشش این اخبار عملکرد مثبتی نداشته‌اند.

حتی با وجود اینکه مصرف مشروبات الکلی با ورزش در تناقض است و سبب کاهش کیفیت و عملکرد ورزشکاران حرفه‌ای می‌شود؛ اما در حال حاضر کارخانه‌های مطرح مشروب‌سازی خارجی، به عنوان یکی از اصلی‌ترین حامیان مسابقات ورزشی مطرح می‌شوند.

گفتنی است هر چند بخشی از مشروبات الکلی موجود در کشور به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود؛ اما روند تولید مشروب در داخل کشور نیز طی سال‌های گذشته، با شیب صعودی همراه بوده است و گزارشات متعددی از مسمومیت با الکل دست‌ساز داخلی و حتی فوت نیز مخابره شده است.

در ادامه این گزارش، سعی داریم با اتکا به گزارش queensland government (بیمارستان تخصصی در استرالیا) ابعاد وسیع‌تری از تأثیرات مخرب مصرف مشروب به بدن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

*آلرژی‌های شدیدی که حتی منجر به مرگ می‌شوند!

سولفیت، ماده معدنی بوده که به طور طبیعی در مواد غذایی و نوشیدنی وجود دارد. این ماده، به‌عنوان نگه‌دارنده جهت جلوگیری از فساد و حفظ رنگ به مشروبات اضافه می‌شود. به دلیل سطح بالاتر سولفیت در مشروبات الکلی، برخی از افراد، دچار آلرژی‌های شدید شده و واکنش‌های آنافیلاکسی - یک واکنش آلرژیک جدی که به‌طور ناگهانی آغاز می‌شود و می‌تواند منجر به مرگ شود- را تجربه کرده‌اند، همچنین افراد دارای آسم با نوشیدن مشروب، بیماری خود را تحریک می‌کنند.

*اختلال هماهنگی حرکتی

الکل کنترل مغز بر خویشتن‌داری و توازن و هماهنگی حرکتی را مختل می‌کند. نوشیدن درازمدت الکل به سلول های مغزی کنترل کننده یادگیری و حافظه صدمه می رساند. مصرف الکل موجب التهاب کبد (هپاتیت) شود. نوشیدن الکل قادر است به کبد صدمه شدید وارد کند و موجب بیماری‌های چون سیروز و سرطان شود.

ممکن است در نتیجه مصرف الکل، زخم معده و دوازدهه (اولین قسمت روده کوچک) ایجاد شود. علاوه بر آن، خطر پیدایش سرطان معده نیز وجود دارد. الکل ممکن است، عملکرد جنسی را مختل کند. در درازمدت شاید میزان باروری هم کاهش یابد. نوشیدن الکل رگ‌های پوست را گشاد کرده، موجب دفع گرما از بدن می شود. نوشیدن درازمدت الکل خطر ابتلا به پرفشاری خون را می‌‌افزاید.

*بدخوابی و کابوس

با وجود اینکه برخی از افراد تصور می‌کنند نوشیدن مشروبات الکلی سبب خواب بهتر می‌شود اما تحقیقات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که کیفیت خواب پس از نوشیدن الکل کاهش پیدا می‌کند. در واقع مصرف مشروبات الکلی، چرخه REM خواب را که در آن رؤیا یا کابوس مشاهده می‌شوند، با اختلال مواجه کرده که در این صورت رؤیاهای بدی توسط افراد مشاهده می‌شود.

*اضطراب ناشی از خماری

پس از نوشیدن مشروبات الکلی به دلیل اینکه بدن به دنبال دفع الکل است، سطح قند خون کاهش پیدا می‌کند، به بیان دیگر، مغز تحت‌فشار قرار می‌گیرد و همین امر سبب اضطراب و نگرانی شدید می‌شود. نکته جالب این است که عموماً افراد برای رهایی از این اضطراب به نوشیدن الکل ادامه می‌دهند و همین امر فشار بیشتری بر مغز وارد می‌کند.

*افزایش احتمالی ابتلا به سرطان

در سال‌های اخیر تأثیر الکل به افزایش سرطان‌های کبد، سینه و روده به‌کرات توسط رسانه‌ها مخابره شده؛ با این ‌وجود، تحقیقات اخیر بیانگر آن است که مصرف نوشیدنی‌های الکی، خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، حنجره و مری را نیز افزایش می‌دهد. لازم به توضیح است که هر چند «اتانول» که در نوشیدنی‌های الکلی وجود دارد، سرطان‌زا نیست اما در درون بدن بر اثر سوخت‌وساز، به «استالدئید» تبدیل می‌شود و به همین خاطر، آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، این ماده را به‌عنوان یک ماده سرطان‌زا در گروه اول فهرست قرار داده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات