۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۷۱۶۶۳۸

کم‌حجابی برخی بانوان به معنای دهن‌کجی آن‌ها به ارزش‌های جامعه نیست

کم‌حجابی برخی بانوان به معنای دهن‌کجی آن‌ها به ارزش‌های جامعه نیست
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره دلایل توجه غربی‌‌ها به مسئله حجاب برای دوقطبی‌سازی جامعه ایران توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، ائمه‌جمعه سراسر کشور صبح روز چهارشنبه، 5 مرداد با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در این دیدار با اشاره به مطرح شدن موضوع حجاب در خطبه‌های نماز جمعه در هفته‌های گذشته و همچنین در فضای مجازی و رسانه‌ها، خاطرنشان کردند: در این موضوعات باید بسیار متین و منطقی و به دور از احساساتِ بی‌مورد، ورود کرد و باید با دلایل روشن، آن منطق استعماری غربی افشا و تبیین شود.

ایشان با طرح این سؤال که «چرا به یک‌باره و بار دیگر رسانه‌های رسمی و دولتی آمریکا و انگلیس و مزدورانشان به بهانه حجاب، موضوع زن را مورد هجوم قرار داده اند؟ و آیا واقعاً غربی ها مدافع حقوق زن ایرانی هستند؟»، گفتند: غربی‌ها همان‌هایی هستند که اگر می‌توانستند آب را به روی ملت ایران ببندند، می‌بستند، همانطور که داروی کودکان پروانه‌ای را تحریم کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند به این کودکان دارو برسد؛ حالا غربی‌ها واقعاَ دلسوز زن ایرانی هستند؟

رهبر انقلاب اسلامی همچنین تأکید کردند: حقیقت قضیه این است که زنِ با شرف و با استعداد ایرانی یکی از بزرگ‌ترین و مهمترین ضربه‌ها را به ادعاها و دروغ های تمدن غربی زده است و آنها از این موضوع به‌شدت عصبانی هستند.

این سخنان رهبر معظم انقلاب مانند بیانات قبلی ایشان، بازتاب زیادی در سطح جامعه داشت و به باور کارشناسان این سخنان، پایان دهنده حواشی ایجاد شده هفته های اخیر در موضوع حجاب و تبیین مواضع معتدل و به دور از تندروی جمهوری اسلامی در این زمینه بود.

در همین باره گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام مجید نصیرایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

فارس: یکی از محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با ائمه جمعه، پاسخ به این سوال بود که آیا واقعاً غربی ها مدافع حقوق زن ایرانی هستند؟ ایشان در این باره گفتند که زنِ با شرف و با استعداد ایرانی یکی از بزرگ‌ترین و مهمترین ضربه‌ها را به ادعاها و دروغ های تمدن غربی زده است و آنها از این موضوع به‌شدت عصبانی هستند. به عقیده شما آیا ادعای دفاع از حقوق زن از جانب غربی ها قابل پذیرش است و اساسا چرا آن ها برای ایجاد اختلاف در جامعه ایرانی، مسئله حجاب را در اولویت گذاشته‌اند؟

نصیرایی:  مسئله دین داری و توجه و علاقه جامعه ما به دین، موضوعی نیست که برای امروز یا یکی دو قرن اخیر باشد؛ مردمان منطقه ما قرن هاست که به دین داری و علاقه مندی به ارزش های الهی و توحیدی و اسلامی شناخته شده هستند و قدمت چند قرنی در این زمینه دارند؛ حتی قبل از اسلام هم ملت ما یک ملت موحد و علاقه مند به ارزش های توحیدی بود و همواره در آداب و رسوم این مردم توجه به ارزش های انسانی و الهی مورد توجه بوده و هم اکنون نیز وجود دارد، لذا طبیعی است که دشمنان طراحی های انجام می دهند تا در یک سری از موضوعات تقابلی را بین آحاد جامعه ایجاد کنند ولی ما باید خیلی هوشمندانه این مسئله را رصد و با این توطئه دشمنان مقابله کنیم.

یکی از حربه هایی که دشمنان ملت ایران یعنی مستکبران عالم، همواره از آن استفاده می کنند این است که به دروغ مدعی حمایت از حقوق زن ایرانی هستند ولی شکی نیست که در طول تاریخ بیشترین ظلم به زنان ما را همین مستکبران کردند؛ در هر برهه ای، گروهی نماد جریان ظلم و باطل و استکبار بوده است؛ در دوران ما هم آمریکا و غربی ها مصداق اکمل و اتم جریان ظلم هستند و به تعبیر امام راحل امروز شیطان بزرگ آمریکا است.

*غربی‌ها جایگاه والای مادری را از زن گرفته و او را تبدیل به کالا کرده‌اند

این جریان در طول تاریخ سوءاستفاده های زیادی از زن کرده است؛ امروز نیز همینطور است و جریان باطل به طرق مختلف به دنبال سوءاستفاده از جامعه زنان هستند و به دروغ ادعای آزادی و حمایت از حقوق زنان را دارند ولی می بینیم که اهمیت و ارزش زن و شأن و جایگاه والای مادری که تربیت در دامان او شکل می گیرد را از او گرفته اند و غیر از از سوءاستفاده های جنسی و غیراخلاقی، زن را تبدیل به کالای سطح پایین در خدمت امیال نفسانی مرد کرده اند؛ این کاری است که امروزه تفکر غربی در اقصی نقاط عالم با زن انجام داده است.

غربی ها مسئله مقابله با حجاب و پوشش را نیز در همین راستا پیش می برند؛ ما از شیطان غیر از رفتار شیطانی توقعی نداریم و طبیعتاً تمام افکار و اقدامات او، برآمده از همان افکار و خط‌دهی های ابلیس است و این شیطانک ها دستور شیطان بزرگ را دنبال می کنند. ما باید همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند، در مقابله با این جبهه استکبار، اول نقشه دشمن و میدان و صحنه را خوب بشناسیم و سپس متناسب با شرایط، فعالیت های لازم را طراحی کنیم.

 

 

فارس: سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با ائمه جمعه درباره تبیین منطقی و به دور از احساسات بی‌مورد مسئله حجاب در جامعه، به بسیاری از حواشی ایجادشده در این مورد پایان داد. به نظر شما دلیل اهمیت این فرمایشات ایشان چیست و بیان نادرست مسئله حجاب، چه تأثیری خواهد داشت؟

نصیراییدر طول هزاران سال اخیر و از زمانی که جامعه ایرانی شکل گرفته، توجه به ارزش های حجاب و پوشش زن و نقش والای زن که تربیت انسان در دامان او شکل می گیرد، مدنظر مردمان این سرزمین بوده است؛ این یک سرمایه بزرگ است و باید توجه کرد که در تقابل با هجمه دشمن، از چه سرمایه ارزشمندی برخوردار هستیم. حالا امکان دارد در یک جایی در این زمینه غفلت صورت بگیرد؛ خیلی از کسانی که امکان دارد از نظر ما  پوشش‌شان خیلی مناسب نباشد، اصلاً چنین تصور و قصدی ندارند و شاید برداشت‌شان این باشد که امروز این نحوه پوشش یک نوع به‌روز بودن یا به اصطلاح عامیانه یک جور باکلاس بودن است.

* نباید تبیین مسئله حجاب به گونه‌ای باشد که تقابل در جامعه ایجاد شود

در چنین مواردی با یک برخورد و تبیین صحیح و مناسب در سطوح و محیط های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، در ابعاد مختلف، آن بخشی از جامعه که ممکن است دچار غفلت شده باشد، اصلاح می شوند؛ به عنوان مثال در عید غدیر که پشت سر گذاشتیم دیدیم که چه حجم عظیمی از مردم در این مراسم با پوشش های مختلف شرکت کردند و این تنها نمونه ای از مراسمات این چنینی است. حالا امکان دارد فردی که اینجور به ارزش های الهی و توحیدی عشق می ورزد، پوشش مناسب را رعایت نکرده باشد پس نحوه تبیین صحیح به این عزیزان خیلی مهم است که طوری باشد تا تقابل ایجاد نشود.

*کم‌حجابی برخی بانوان به معنای دهن‌کجی آن‌ها به ارزش‌های جامعه نیست

مثال دیگر برای اثبات دین داری جامعه ما این است که وقتی یک نماد اقتدار، مقاومت و ارزش های الهی در کشور،‌ یعنی سردار سلیمانی عزیز به شهادت می‌رسد، پیکر مطهرش با آن استقبال جمعیت تشییع و بدرقه می شود که در طول تاریخ کم بدیل است؛ خیلی از کسانی که در این مراسم حضور داشتند از خواهرانی بودند که شاید به عنوان کم‌حجاب شناخته شوند بنابراین نباید رفتار ناصحیحی با این عزیزان داشت. قطعاً غالب جامعه ما جامعه دین‌دار و معتقد به ارزش هاست و وجود پوشش هایی که شاید اشکالاتی داشته باشد، اکثر اوقات به معنی دهن‌کجی به ارزش های جامعه نیست.

بخشی از مشکلات در زمینه حجاب مربوط به سازمان ها، ادارات و نهادهاست؛ در همه جای جهان این معمول است که استانداردی برای پوشش تعریف می شود و حتی در کشورهای لاییک و غربی نیز برای پوشش زنان و مردان در محیط کار، محیط علمی و آموزشی و سطح جامعه استاندارد و پروتکلی مشخصی وجود دارد.

* لزوم وجود استاندارد مشخص برای پوشش در جامعه

قطعاً ایرادی ندارد و حتی ضرورت دارد که در محیط های رسمی، اداری، آموزشی و اجتماعی ما استانداردی برای پوشش مردان و زنان تعریف و با یک تبیین صحیح این مهم اجرا شود؛ به عنوان مثال رسانه های ما این مسئله را منعکس کنند که در محیط های اداری و دانشگاه های بین المللی در سراسر جهان، تعریف پوشش به چه صورت است. قطعاً مجموعه این اقدامات کمک می کند که اشکالات در تبلیغ مسئله حجاب به حداقل برسد.

حکومت وظیفه دارد با هر حرکت و رفتاری که برای مقابله با ارزش ها اسلامی و انسانی باشد، مقابله کند اما این مقابله کردن مدل ها و روش های مختلف دارد که باید دقیق و به شیوه صحیح انجام شود. در این زمینه باید صاحب نظران، مسئولان و بخش‌های مختلف هماهنگ باشند و نباید رفتارهای احساسی و سطحی با این موضوعات شکل بگیرد زیرا دشمنان روی این تقابل ها، به جان هم انداختن مردم، چند شقه کردن جامعه و ایجاد دوگانه های مختلف، طراحی و برنامه دارند و باید با هوشیاری کامل در این مسیر جلو اقدام کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات