۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۷۱۶۷۰۳
امام جمعه قم:

جهاد اسلامی با اتکا به ایران رژیم صهیونیستی را به زانو درآورد

جهاد اسلامی با اتکا به ایران رژیم صهیونیستی را به زانو درآورد
آیت الله اعرافی گفت: یک گروه مبارز برای اولین بار با اتکا به ایران توانست تمام معادلات را تغییر دهد و نقطه عطف تاریخ بود که یک تغییر بنیادین ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا آیت الله علیرضا اعرافی امام جمعه قم ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این شهر که در مصلای قدس برگزار شد، گفت: اسلام وقتی به کرامت شخصیت دیگران در ارتباطات اجتماعی و تربیت توصیه می کند، طبق آن نباید شخصیت انسان ها را فقط از بعد و نگاه مادی ترسیم کرد زیرا احترام به شخصیت فقط به حیث مادی غلط است.

وی با تشکر از سخنرانان پیش از خطبه ها، در ادامه افزود: اسلام انسان را قدسی می داند که در مسیر یک سلوک قدسی و ملکوتی است و در مقام اکرام و شخصیت به انسان به همه ابعاد باید توجه کرد؛ اگر آداب و احترامات صرفا سطحی مورد توجه قرار گیرد و در دل خبری از آن احترامات در تعاملات عام اجتماعی و تربیت کودکان نباشد رفتار غلطی است.

خطیب جمعه قم اظهار داشت: اکرام و احترام نباید جای دیگر وظایف اخلاقی را بگیرد به این معنا که صیانت از شخصیت افراد جای تذکرات لازم را بگیرد؛ احترام و شخصیت گذاری واقعی وقتی محقق می شود که همراه با تکالیف اخلاقی باشد و این احترام برای این است که تربیت درست محقق شود؛ گاهی چنان به احترام گذاشتن توجه می شود که از تربیت درست و وظایف اجتماعی غفلت صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: افراط در رعایت احترام در مقوله تربیت سبب می شود که کارکرد احترام از بین رود و گاهی فردی می شود که شخص از حد خود عبور کند؛ نوسان در احترام نیز سبب می شود که مشکلات زیادی در محیط خانه و تعاملات اجتماعی حاصل شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه اوج بی مورتی و قساوت از یک سو و اوج طهارت از سویی دیگر در حادثه عاشورا رو به روی هم قرار گرفتند تأکید کرد: امام حسین در صبح عاشورا با ذکر «عبادالله اتقوا الله» همه بندگان را به تقوا دعوت می کند و در ادامه تأکید می کند که اهل دنیا آفریده شده اند برای اینکه در این دنیا امتحان شوند و نعمت های دنیا همه تمام خواهند شد.

وی با اشاره به روز صنایع کوچک گفت: در اقتصاد صنایع کوچک نقش مهمی در ایجاد رونق اقتصادی دارند که متأسفانه بخش مهمی از این صنایع دچار آسیب شدند و مشکلاتی نیز برای کشور ایجاد شد اما با توجه به شعار سال از مسؤولین خواهش داریم که در اعطای تسهیلات و فراهم کردن امکانات اهتمام لازم را داشته باشند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه عزاداری های سال جاری با رونق فوق العاده ای در سراسر ایران بود گفت: آفرین بر این ملت بزرگ که در صحنه های دینی و تعظیم شعائر خوش درخشیدند؛ در قم مجالس با شکوهی بود و برخی از آسیب ها نیز بسیار کمتر بود و موکب ها و هیأت ها در رسیدگی به مستمندان توجه داشتند و بهتر است که این توجه بیشتر شود؛ در هیأت ها باید سخنرانی های تبیینی و معرفت افزا مورد توجه قرار گیرد.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه عزاداری واقعی درون ما و جامعه ما را سالم می کند و طهارت می بخشد در تذکر به طالبان تصریح کرد: باید به طالبان که در افغانستان حاکم هستند گفت ما خیلی نخواستیم با شما از در مقابله بر آییم و رفتار نظام اسلامی با شما حکیمانه بود؛ از آن ها انتظار می رود که به عقائد اهل تسنن محب اهل بیت و شیعیان افغانستان احترام گذاشته و اجازه عزاداری دهند؛ گزارش شده که برخی مجالس عزاداری در این ایام تعطیل شدند.

وی ادامه داد: چند میلیون از برادران عزیز افغان را از مذاهب گوناگون در کشور خود پذیرایی می کنیم و انتظار داریم حاکمان امروز افغانستان نیز به این مورد توجه کنند؛ از دستگاه های ذی ربط می خواهیم که به این موضوع ورود کنند و همچنین طالبان به قراردادهای خود پایبند باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جنگ سی و سه روزه معادلات قدرت تغییر کرد و یک گروه مبارز برای اولین بار با اتکا به نظام اسلامی ایران توانست تمام معادلات را تغییر دهد و نقطه عطف تاریخ بود که یک تغییر بنیادین ایجاد کرد و باید بیش از پیش گرامی داشته شود؛ آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال این بودند که با قدرت نمایی حامیان نظام اسلامی و خود نظام اسلامی را مورد تهدید قرار دهند.

امام جمعه قم تصریح کرد: در این کارزار جدید در جنگ سی و سی روزه مقاومت و سپاه قدس آمدند و افتخار آفریدند و دنیا را تکان دادند و ما شاهد هستیم مغز های سست به این افتخارات اسلامی و تاریخی دهن کجی می کنند؛ این افراد مقابل عظمت حاج قاسم و سردار همدانی کوچک هستند زیرا این بزرگان افتخارات ما بودند؛ ملت ما در تشییع حاج قاسم نشان داد که اهل مقاومت هستند و پای اسلام هم که باشد همه ملت ایران «لبیک یا حسین» و «لبیک یا خامنه ای» می گویند.

وی با اشاره به شعار های اهالی فتنه گفت: شما که به ارزش های دموکراسی پایبند نبودید به ارزش های ملت اسلامی توهین نکنید؛ به فضل خدا ما در راه مقاومت استوار خواهیم بود و افتخارات فراوان کسب خواهیم کرد؛ اتفاقات اخیر غزه بسیار افتخار آمیز بود و نشان داد که عادی سازی روابط از جانب برخی از دولت ها در خواست کلی ممالک اسلامی و آزادسازی اراضی اعراب مسلمان تغییری ایجاد نمی کند.

ارسال نظرات