۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۷۱۷۱۸۴
یکسالگی پایان اشغالگری آمریکا در افغانستان؛

زخم‌هایی که هنوز برجاست

زخم‌هایی که هنوز برجاست
روزنامه چینی «چاینا دیلی» در مقاله‌ای به بررسی شرایط افغانستان یک سال پس از سقوط دولت پیشین و خروج عجولانه نیروهای آمریکایی و خارجی از این کشور پرداخته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، فقر و بیکاری در سراسر افغانستان طی یک سال گذشته و با خروج نیروهای آمریکایی و سقوط دولت پیشین این کشور افزایش یافته است و تعداد گدایان در کابل پایتخت این کشور هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.  

حدود ۳ میلیون کودک افغان مدرسه را رها کردند و برای کسب درآمدی ناچیز برای خانواده‌شان کار می‌کنند.  

افغانستان که اکنون به بازسازی پس از جنگ نیاز فوری دارد از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ۱۵ اوت سال گذشته با بدتر شدن بحران انسانی، اقتصادی و حملات تروریستی مواجه شده است. آمریکا که با خروج عجولانه از افغانستان تمامی مسئولیت‌ها و تعهداتش را نادیده گرفت، سزاوار سرزنش است.  

«آشیم اشتاینر» رئیس برنامه توسعه سازمان ملل متحد اوایل سال جاری میلادی گفت: «گزارشی از سال گذشته ارائه شده بود که در آن تخمین زده می شد ۹۷ درصد مردم افغانستان تا اواسط سال ۲۰۲۲ در فقر زندگی می کنند و متاسفانه  با سرعت غیرقابل پیشبینی به این آمار رسیدیم.» 

بدین ترتیب به نظر می رسد افغانستان با فروپاشی اقتصادی غیرقابل برگشتی رو به رو می شود. نظام بانکی مسدود شده و کمبود پول موجب شده ۸۰ درصد مردم مقروض باشند. دارایی‌های افغانستان به ارزش معادل ۹ میلیارد دلار توسط آمریکا به عنوان بخشی از برنامه تحریم دولت جدید مسدود شده است.  

از سوی دیگر ۲۰ سال جنگ در این کشور موجب کمبود جدی زیرساخت‌ها و تامین انرژی است.  

«نجیب الله جامی» استاد دانشگاه کابل با انتقاد و سرزنش آمریکا درباره بحران انسانی به خبرنگاران گفت: «آمریکا طی ۲۰ سال تنها مرگ و خونریزی برای مردم افغانستان به ارمغان آورد. تراژدی که آمریکایی‌ها اینجا بوجود آوردند همچنان ادامه دارد.»

در مدت ۲۰ سال جنگ آمریکا برپایه اهداف ژئوپولتیک خودش به جنگ علیه تروریسم پرداخت که منجر به افزایش سازمان‌های تروریستی در این کشور شد.  

«ابوذر خاپالواک زازایی» استاد دیگری از دانشگاه کابل نیز با اشاره به اینکه آمریکا مردم افغانستان را در موقعیت دشواری رها کرد افزود: «آمریکا با توجه به منافع خودش هرزمان که بخواهد گروهی را وارد فهرست گروه‌های تروریستی خود می‌کند و هرزمان که بخواهد هر گروهی را از آن خارج می‌کند.» 

از ماه اوت سال گذشته درگیری مهمی در افغانستان گزارش نشده است. باوجود این داعش ده ها حمله تروریستی را در این مدت در افغانستان انجام داده است. تنها در کابل هر دو یا سه روز حمله بمبگذاری شده اتفاق افتاده است.  

حکومت فعلی افغانستان به طور کلی به ثباتی در سراسر کشور دست یافته است اما هنوز مقابله با گروه‌های تروریستی کاری دشوار است./۹۸۸/

ارسال نظرات