۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۷۱۷۲۷۴
شرکت گازپروم:

بهای گاز در اروپا ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت

بهای گاز در اروپا ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت
شرکت دولتی گاز روسیه (گازپروم) اعلام کرد که بهای گاز در اروپا در زمستان سال جاری، ۶۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، تداوم کاهش صادرات شرکت بزرگ انرژی روسیه به کشورهای اروپایی، در بحبوحه تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو، بهای گاز را در اروپا ۶۰ درصد افزایش خواهد داد.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه سال جاری میلادی که به اعمال تحریم‌های گسترده علیه مسکو و آغاز مناقشات در مورد خط لوله «نورد استریم ۱» منجر شد، صادرات گاز روسیه به اروپا روند کاهشی به خود گرفت.

شرکت گازپروم با اشاره به روند کاهشی صادرات گاز به اروپا اعلام کرد: بهای کنونی گاز در اروپا به ازای هر متر مکعب، به ۲ هزار و ۵۰۰ دلار رسیده است. بر اساس برآوردهای محافظه‌کارانه، اگر چنین روندی ادامه پیدا کند، قیمت هر متر مکعب گاز در زمستان سال جاری از ۴ هزار دلار بیشتر خواهد شد.

بهای فروش عمده گاز در هلند با ثبت رقم حدودی ۳۳۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت در فصل بهار، به بالاترین حد خود رسید و به‌رغم کاهش در ماه‌های اخیر، همچنان نسبت به سال گذشته که حدود ۴۸ یورو به ازای هر مگاوات ساعت بود، به مراتب زیادتر است.

کی‌یِف یکی از مسیرهای صادرات گاز شرکت گازپروم به اروپا را بسته و این در حالی است که این شرکت در بحبوحه تنش‌ها و مناقشات درباره تجهیزات انتقال گاز، عرضه گاز خود را به تنها ۲۰ درصد ظرفیت نورد استریم ۱ کاهش داده است.

صادرات گاز شرگت گازپروم از اول ژانویه تا ۱۵ آگوست (حدود ۸ ماه) در مجموع با کاهش ۶۳.۲ درصدی، به ۷۸.۵ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرده و تولید این شرکت نیز نسبت به سال گذشته، با افت ۱۳.۲ درصدی به ۲۷۴.۸ میلیارد متر مکعب رسیده است.

روسیه ۲۴ فوریه سال جاری میلادی (۵ اسفند سال ۱۴۰۰) عملیات ویژه نظامی خود در اوکراین را با هدف غیرنظامی و نازی زدایی کردن این کشور آغاز کرد و کشورهای اروپایی و غربی در واکنش به این اقدام روسیه، تحریم‌های گسترده‌ای را از جمله در بخش انرژی علیه مسکو اعمال کردند./۹۸۸/

ارسال نظرات