۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۷۱۷۳۳۳

ویژگی های یک همسایه خوب را بشناسیم

ویژگی های یک همسایه خوب را بشناسیم
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک همسایه آزار ، خواب شبتان را با سرو صدایش مختل کند، یا میهمان داری زیاد و بی‌برنامه اش، باعث مختل شدن نظم زندگی شما شده و برایتان آرزو باشد که چنین همسایه ای نداشته باشید! اما چطور باید همسایه آزار نباشیم و با همسایه آزارها چطور رفتار کنیم. این گزارش را بخوانید.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه زندگی ـ زهره سعیدیقدیم‌ترها یادم است که همسایه‌ها بیشتر با هم در ارتباط بودند، به هم سر می‌زدند، از احوال هم خبر می‌گرفتند، اگر یک خانواده به محله جدید نقل مکان می‌کرد .همسایه‌ها به او خوش آمد می‌گفتند و با چای و غذا پذیرایشان می‌شدند، اگر مشکلی در محله اتفاق می‌افتاد، دسته جمعی و با هم فکری هم  مسئله را حل می‌کردند، از هم وسایل خانه را  قرض می‌کردندو در غم و شادی هم شریک می‌شدند. حتی شب‌های عید با همکاری یکدیگر خانه‌ها‌یشان را تمیز می‌کردند مخصوصا درکارهای سنگین مثل شستن فرش  همیشه همسایه ها کنار هم بودند.  مثل الان نبود که گاه پیش می‌آید همسایه  کنار دستی در یک ساختمان تغییر می‌کند و اصلا متوجه نمی‌شویم یا اگر یکی از همسایه ها را اتفاقی در راهرو ببینیم، نمی‌شناسیم و برای بچه‌هایمان هم عجیب است که سلام و علیکی داشته باشیم.

در همین گذشته نزدیک که شیوع ویروس منحوس کرونا ما را مجبور به خانه نشینی کرد، در شب‌های کرونایی که بغض مثل حناق گلویمان  را می‌گرفت و رفت و آمدی با دیگر اعضای خانواده و فامیل نداشتیم .گاهی شبانه یک پیاده روی در خیابان‌های خلوت می‌کردیم تا دلمان نپوسد، در همین شب‌ها با چند نفر از اهالی ساختمانمان آشنا شدم. همین همراهی در پیاده روی باعث شد دوستانی در همسایگی پیدا کنیم که تا همین  الان هم این رفاقت ها ادامه دارد.

خیلی از نسل های جوان امروزی ما نمی‌دانند که دین ما اسلام برای اهمیت به همسایه چه توصیه هایی کرده است. پیامبر اسلام(ص) می فرمایند: کسی که همسایه از شرش در امان نباشد به بهشت نمی رود/ نهج الفصاحه ، ص 681، ح 2532».

در جای دیگری امام صادق(ع) می فرمایند:«با همسایه ات خوشرفتاری کن تا مسلمان راستی باشی/ بحار الانوار، ج 74، ص 158»

رهبر معظم انقلاب در جایی از سخنانشان بین مداحان درباره سبک زندگی اسلامی براساس رفتار حضرت زهرا(س) می‌فرمایند:« وقتی فرزندانشان از حضرت زهرا (س)  می پرسند که مادر شما در حال دعا و تضرع چرا فقط برای دیگران دعا کردی؟ جواب می شنود که «یا بُنی! اَلجّارَ ثُمَ الدّار»، اوّل همسایه، بعد خودمان؛ این یک درس است، این یک راه است، این یک مسئولیّت اجتماعی را به ما یادآوری می‌کند.»

حال که همسایه این اندازه پیش خدا و ائمه (ع) ارج و قرب دارد، چطور است که ما بدان بی توجه هستیم و  حتی گاه می بینیم که خیلی ها همسایه هایشان را به طرق مختلف آزار هم می‌دهند از سرو صدا و بی‌نظمی و شلختگی تا نگهداری حیوانات خانگی که باعث آزار سایرین می‌شود. با هم چند نمونه از کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم تا باعث اذیت و آزار همسایه ها نباشیم را از زبان چند نفر پیر تا جوان آپارتمان نشین بررسی می‌کنیم:

*چطور همسایه آزار نباشیم؟

1-قوانین همسایگی را رعایت کنیم

گاه بین همسایه ها بحث و جدلی پیش می آید می شنویم که می‌گویند فلانی فرهنگ آپارتمان نشینی ندارد، یا فرهنگ شهرنشینی یا همسایگی ندارد. اما منظور از این اصطلاح این است که آن فرد رعایت قوانین آپارتمان یا ساختمان را نمی‌کند. «مریم ماجدی» بانوی سی ساله آپارتمان نشین که دارای دو بچه کوچک است، می‌گوید: «یکی از قوانین آپارتمان این است که صدای تلویزیون و سایر لوازم صوتی همسایه ها باعث آزار دیگران نباشد. ما الان همسایه ای داریم که نیمه‌های شب صدای فیلم دیدن یا آهنگ گوش دادنش باعث بد خواب شدن بچه های من می‌شود ، یا صدای پارس سگش باعث ترس بچه‌هایم است،  چند بار هم تذکر دادیم اما هنوز هم این اتفاق می‌افتد، چه خوب است هوای یکدیگر را  داشته باشیم ».

از جمله مهمترین قوانین آپارتمان و همسایگی این است که صدا از داخل منزل ما باعث آزار دیگر همسایه ها نشود، صدای بحث و جدل ما به بیرون از خانه نرود، بوی غذای ما باعث آزار دیگر همسایه ها نشود، رعایت تمیزی مشاعات ساختمان و محل را داشته باشیم، صدای اتومبیل و سیستم صوتی ما باعث ناراحتی دیگران نشود، حیوانات خانگی نگهداری نکنیم و قوانین دیگر که عموما آنها را بلد هستیم اما رعایت نمی‌کنیم».

2-از حال همسایه ها با خبر باشیم

این روزها که در خیلی از آپارتمان ها تعداد واحدها آنقدر زیاد است که نمی‌توانیم از حال همه با خبر باشیم و نه فرصتش را داریم، چه خوب است که لااقل از حال همسایه کنار دستی یا روبه رویمان با خبر باشیم. آقای شریفی پیرمرد همسایه ساختمان ما درباره همین مسئله  و اینکه چقدر مهم است همسایه‌ها  از حال هم با خبر باشند، می‌گوید: «من چند بچه داشتم که ازدواج کردند و رفتند، در دوره کرونا اگر همسایه‌ها نبودند شاید به خاطر بیماری دیابتی که دارم هزار اتفاق ناگوار برایم می‌افتاد ، اما خوشحالم که هر از چند گاهی یکی درب خانه‌ام را می‌زند و حالم را می‌پرسد یا اینکه همسایه کناری‌مان هوایم را دارد و گاهی برایم غذایی می آورد یا اینکه داروهایم را بچه‌هایش تهیه می‌کنند، خدا خیرشان بدهد».

3-محوطه اطراف منزلمان را تمیز و مرتب نگه داریم

همه ما وقتی همسایه ای داشته باشیم که  به اصطلاح شلختگی دارد، مثلا کفش‌هایشان جلوی درب منزل همیشه پراکنده است، پلاستیک آشغال ها  را ساعت ها  دم درب خانه می‌گذارند.به تمیزی محوطه اطراف خانه اهمیت نمی‌دهند، باعث ناراحتی و حتی خجالتمان می‌شود، بالعکس اگر همسایه ای داشته باشیم که به تمیزی معروف است، جلوی ساختمان یا واحدش را گل و گلکاری کرده و هیچگاه صدای نامناسب از منزلش خارج نمی‌شود، دوست داریم همیشه همسایه‌مان باقی بماند، حتی اگر با ما ارتباطی  نداشته باشد.

آقای «دانش نهاد» هیئت مدیره ساختمان می‌گوید: «در این سال ها مستأجرها و صاحب خانه های زیادی به این خانه آمدند و رفتند اما از برخی از آنها به نیکی یاد می‌کنیم و هنوز با هم در ارتباط هستیم اما برخی دیگر زمان رفتنشان جشن گرفتیم به خاطر کثیفی و رعایت نکردن مسائل همسایه داری، آپارتمان نشینی، نظم و انضباط و نگهداری سگ ها. حتی یادم است مستأجری به ساختمان آمده بود که از بوی بد خانه اش همه همسایه ها به سطوح آمده بودند تا وقتی که با شکایت و دادگاه او را مجبور به ترک خانه کردند، چون خانه را محل نگهداری حیوانات کرده بود».

4-مشکلات را با خود همسایه مان در میان بگذاریم

گاه پیش می‌آید که مشکلی با همسایه کناری یا روبه رویمان پیدا می‌کنیم اما به جای مطرح کردن آن با خودش به مسئول ساختمان یا سایر اعضای ساختمان می‌گوییم و باعث ناراحتی اش می‌شویم. بهتر است ابتدا مسائل را خیلی دوستانه با همسایه مان طرح کنیم و او را از مسئله ای که آزارمان داده ، مطلع‌کنیم شاید او اصلا در جریان نباشد  و به راحتی مشکل حل شود، مثلا اینکه نداند چقدر سروصدای خود یا بچه هایشان به خانه شما می آید و باعث آزارتان می‌شود یا صدای دویدنشان باعث ناراحتی شما می شود. بهتر است ابتدا خیلی دوستانه و با زبان خوش مسئله را با خودش مطرح کنید در غیر اینصورت به مسئول ساختمان یا دیگرانی که می‌توانند کمک کننده باشند، در میان بگذارید.

5-لازم نیست با همه همسایه ها صمیمی شویم

برخی تصور می‌کنند که همسایه داری به معنای این است که با همه رفاقت کنند و دوستی داشته باشند، در حالیکه چنین چیزی نیست گاه با یک همسایه بهتر است یک سلام و علیک ساده داشت و یک همسایه دیگر را می توان یک ساعت هم طرف صحبت قرار داد. بسته به ویژگی های افراد بهتر است ادب و نزاکت در ارتباط با همسایه ها رعایت شود تا حریم ها از بین نرود. خانم صانعی یکی از همسایه هایمان تعریف می‌کند که مدت زیادی از دوره کرونا با چند نفر از اعضای ساختمان رفت و آمد می کردند و دوست شده بودند . خیلی هم خوب بوده و سرشان گرم شده ، منتها بعد از آن متوجه شدند که برخی مسائل در رفت و آمدها اذیتشان می‌کند و حال که تصمیم دارند روابط را کمتر کنند ، چشمشان مدام به هم می افتد و شرایط برایشان سخت می‌شود.

6-برای حل و فصل مسائل ساختمان مشارکت کنید

در همه ساختمان ها هستند کسانی که هیچگاه برای کمک به حل مشکلات ساختمان یا دیگران پا پیش نمی‌گذارند یا مداخله ای ندارند، این افراد کار بقیه را سخت‌تر می‌کنند. بهتر این است که همیشه مشارکت جو باشیم، جایی که لازم است برای کارهای ساختمان یا حتی حل یک مشکل از اعضای ساختمان کمک کنیم یا اینکه با همسایه ای که مشکلی دارد، همدلی کنیم. شاید فرزند جدیدی خدا به او داده، شاید به مشکل مالی برخورده و فکرش درگیر است، شاید هم نوه هایش مدام به خانه اش می آیند و چاره ای جز پذیرایی ندارد. بنابراین شرایط هم را درک و به حریم هم احترام بگذاریم.

7-حیوان در خانه نگهداری نداریم

نگهداری حیوانات در آپارتمان ها مصداق همسایه آزاری است پارس سگ و صدای سایر حیوانات شایدباعث ترس بچه ها در ساختمان یا تشدید ناراحتی قلبی یک بیمار پیر شود. بهتر است خودخواه نباشیم و این حیوانات را آزاد بگذاریم و در منازل کوچک آپارتمانی حبس نکنیم.

*10 توصیه رسول خدا به همسایه داری

روزی پیامبر اسلام(ص) از یاران خود پرسید: می دانید حق همسایه چیست؟ حاضران گفتند: نه و حضرت فرمودند:« حق همسایه آن است که 1/ اگر در کاری از شما درخواست کمک کرد، به او کمک کنید،2/ اگر وام خواست به او بپردازید،3/ اگر تهیدست شد، از او دستگیری کنید،4/ چنانچه خیری به او رسید، به او تبریک بگویید، 5/ اگر بیمار شد، عیادتش بروید، 6/ اگر مصیبتی به او رسید، به او تسلیت بگویید، 7/ اگر از دنیا رفت در تشییع جنازه اش حاضر شوید، 8/ بر ارتفاع خانه خود بدون موافقت او نیفزایید تا مانع وزش نسیم و جریان هوا نشود، 9/ با بوی غذای مطبوع خود او را میازارید مگر آنکه مقداری برایش بفرستید و در نهایت 10/ هرگاه میوه ای خریدید مقداری به او هدیه بدهید و اگر مایل به این کار نبودید، آن را مخفیانه به منزل ببرید. (بحار الانوار، ج 82، ص 93)

مشاهده می کنید که همسایه داری چقدر با اهمیت است اما در کنارش اصلا هم کار دشواری نیست، برای اینکه در این روزگار یک همسایه آزار نباشیم کافی است به حریم هم احترام بگذاریم، درست است که به قول قدیمی ها «چهار دیواری و اختیاری» اما کافی است به یکدیگر احترام بگذاریم و روابط دوستانه ای داشته باشیم، با همسایه کناری مان حال و احوالی کنیم، گاهی نذری یا غذایی به هم بدهیم، امانتدار هم باشیم و غیبت هم را نکنیم. در هر حال همه می‌دانیم که داشتن همسایه خوب یک نعمت است اگر از خودمان شروع کنیم، سایرین هم به خودشان می آیند و با این روش ها می‌توان راحت‌تر با همسایه ها کنار آمد. شما چه راه هایی را برای اینکه یک همسایه آزارگر نباشیم، پیشنهاد می‌کنید. برایمان بنویسید.

انتهای پیام/

ارسال نظرات