۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۷۱۷۸۷۵

نفی وزیر ارشاد از جرم‌انگاری لب‌خوانی

نفی وزیر ارشاد از جرم‌انگاری لب‌خوانی
اسماعیلی گفت: این حق مخاطبان است که می‌خواهند یک اثر هنری را به صورت زنده مشاهده کنند، صحبتی هم که معاون هنری درباره این موضوع کردند درباره حق و حقوق مخاطب بود.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، وزیر فرهنگ در واکنش به حرف‌های روز گذشته معاون امور هنری مبنی بر اینکه لب‌خوانی خوانندگان جرم است، گفت: این حق مخاطبان است که می‌خواهند یک اثر هنری را به صورت زنده مشاهده کنند. صحبتی هم که معاون هنری درباره این موضوع کردند درباره حق و حقوق مخاطب بود و حالا کلمه جرم برای این بحث ثقیل است.

اسماعیلی افزود: این موضوع آیین نامه‌هایی دارد و بررسی می‌شود و من مخالف استفاده از کلمات با بار منفی بسیار زیاد برای این مسائل هستم.

روز گذشته محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر ارشاد درباره لب‌خوانی خوانندگان گفت: «خواننده حق ندارد قطعه‌ای را به صورت لب زدن اجرا کند. اگر چنین موضوعی محرز شود، جرم است و شورای تخلفات برخورد جدی را با تهیه‌کننده، کنسرت‌گذار و خواننده دارد. اگر در شورای تخلفات محرز شود که خواننده به صورت لب‌خوانی اجرا کرده حتما با آن برخورد می‌شود و تاکنون هم این اتفاق رخ داده و در مواردی خواننده اجرایش را دیرتر از زمان مشخص آغاز کرده و جرایمی از جمله دو ماه ممنوع‌الکاری و تعلیق فعالیت خواننده اعمال شده است.

اگر کل گفتگوی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی که بخش‌های از آن ویرال شد بررسی شود، کاملا مشهود است که محمود سالاری بیشتر معطوف به حقوق مخاطب و جلوگیری از تضییع آن حرف زده است، و «جرم» نه در معنای قضایی آن بلکه بیشتر معطوف به میدان موسیقی و به عنوان خطایی که باید با آن برخورد شود(منظور از برخورد هم طبیعتا باز هم معطوف به همان میدان موسیقی است و بار معنایی قضایی ندارد) بوده است. به طور مثال اگر خواننده‌ای حقوق مخاطبان را رعایت نکرد و پلی‌بک( لب زدن) کرد، جریمه شود یا مجوز اجرایش باطل شود و... در واقع برجسته‌‍سازی حرف‌های معاون هنری و حتی وزیر ارشاد را می‌بایست در امتداد بازی جریان ضد انقلاب، رسانه‌های معاند و رفتار برخی از سلبریتی‌های منتقد بازخوانی کرد.

بازخوانی متن حواشی

ماجرا از انصراف رضایی‌راد شروع شد، وقتی این نویسنده شناخته شده حاضر به اجرای اثرش نشد و با دلایلی واهی کنار کشید. هنرمندان شناخته شده دیگری همچون رحمانیان و غنی‌زاده در دفاع از رضایی‌راد بیانیه منتشر کردند، همه این نفرات هم کلید واژه‌های مشترکی را دنبال می‌کردند.

از سوی دیگر در بین سینمایی‌ها هم فضا همین‌قدر سازمان یافته اسیر استراتژی جبهه معاندین بود، ترانه علیدوستی بیانیه انتقادی منتشر کرد و مانی حقیقی که به تازگی اثرش در خارج از کشور نمایش داده شده، با این بهانه که رئیس سازمان سینمایی از اسمش استفاده نکند بیانیه‌ای انتقادی منتشر کرد.

ماجرای حقیقی بسیار ساده بود، محمد خزاعی که همچون محمود سالاری(معاون هنری)طی ماه‌های اخیر همواره پشتیبان هنرمندان(سینماگران) در طیف‌های مختلف بوده است، در یک نشست، به عنوان مثال گفت که«اگر مثلا کارگردان فلان فیلم هم مانند مانی حقیقی درخواست مجوز رسمی می‌داد، به راحتی مجوز صادر می‌شد و می‌توانست در هر کشور دیگری هم نمایش داده شود.(نقل به مضمون)»  

کارگردان فیلم پنجاه کیلو آلبالو با برجسته کردن همین موضوع بیانیه تندی علیه سازمان سینمایی منتشر کرد و تا این حد پیش رفت که بگوید:« برای سرکوب همکارانم از اسم من استفاده نکنید» در حالی که هیچ عقل سالمی نمی‌توانست چنین خوانش بدبینانه‌ای از حرف‌های خزاعی داشته باشد. 

این هجمه از طرف سلبریتی‌ها به نهادهای حاکمیتی در حالی است که همه این نفرات در دوره‌های مختلفی مورد حمایت حاکمیت بوده‌اند و اجراها و آثار متعددی را هم با مجوز همین حاکمیت منتشر کرده‌اند. 

همه این موارد که گفته شد در لحظه از طرف رسانه‌های بیگانه تیتر خبر شده و به سرعت فضای منفی ایجاد می‌کرد. بی بی سی و اینترنشنال سعودی در لحظه بازتاب این اخبار را در دستور کار داشته‌اند کافی است که رصد کوتاهی از اخبار این چند روز رسانه‌های معاند داشته باشیم تا همه چیز به روشنی آشکار شود.

در واقع کل ماجرا این است که دشمن نشان دهد هنرمندان در وضعیتی سختی قرار دارند در حالی که در واقعیت چنین چیزی نیست و هر روزه صدها تئاتر و موسیقی و نمایشگاه هنرهای تجسمی و اثر سینمایی در حال نمایش و ساخته شدن است و به گواه آمار(چه کمی و چه کیفی)معاونت هنری و سازمان سینمایی دوران به نسبت خوبی را سپری می‌کنند.

در نهایت اینکه امروز توضیح وزیر ارشاد در واکنش به حواشی‌ به وجود آمده پیرامون استفاده از واژه «جرم» برای لب‌خوانی بخصوص در رسانه‌های معاند که همواره به دنبال راه‌هایی برای تفرقه‌افکنی و ایجاد تنش هستند، صورت گرفته است.

 اسماعیلی در ویدئو منتشر شده در این خصوص شفاف‌سازی کرده است، با اینکه بر همگان مبرهن است که اینجا اتلاق واژه «جرم» به هیچ عنوان به معنی و مفهوم جرم‌انگاری و پیامدهای کیفری نبوده بلکه منظور و مترادف «خلاف مقررات» آن هم در بحث اجرای صحنه‌ای است که در شدیدترین حالت ممکن به ممنوع‌الکاری خواننده برای مدتی محدود و مشخص می‌انجامد.

ارسال نظرات