۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۷۱۷۹۲۳

کتاب «بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی» منتشر شد

کتاب «بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی» منتشر شد
کتاب بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی گیلانی در گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی گیلانی در گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی و توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.

بر اساس این گزارش، در توضیح کتاب و هدف نگارش از آن آمده است:
این تحقیق با هدف تعیین حکم فقهی حمایت از کالای ایرانی و پرهیز از مصرف کالاهای کشورهای خارجی، به ویژه کشورهای دشمن ایران، نوشته شده است؛ بنابراین به دنبال اثبات این فرضیه است: «مصرف کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند و برای مردم ضروری نیست و از سوی دیگر مصداق سلطه بیگانگان است، غیرمجاز می‌باشد. بنابراین پرهیز از آن‌ها و حمایت از کالاهای تولیدی داخلی در شرایط جنگ اقتصادی دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران، لازم است.»
برای اثبات فرضیه تحقیق با استفاده از ادله فقهی، موضوع حمایت از کالای ایرانی و نیز پرهیز از مصرف کالای خارجی به روش اجتهاد مرسوم در حوزه‌های علمیه بررسی و نتایج مطلوب حاصل گردید. همچنین تلاش شد تا نتایج بخش فقهی تحقیق در اختیار دستگاه فقه و افتاء قرار گیرد و از مراجع تقلید، نظر فقهی اخذ شود تا مردم، نهادهای واسط و دولتی با اطمینان بیشتری نتایج تحقیق را دنبال کنند.

سرانجام این تحقیق به نتایج زیر دست‌یافت:
۱. حکم فقهی لزوم مصرف کالاهای داخلی و نیز پرهیز از مصرف کالاهای خارجی در شرایط جنگ اقتصادی؛ به‌ویژه کالاهای کشورهایی که در جنگ اقتصادی با کشور اسلام هستند؛
۲. ارائه پاسخ متقن و روشن به شبهات مطرح در لزوم مصرف کالاهای ایرانی و پرهیز از مصرف کالاهای خارجی؛
۳. طراحی و ارائه مدل‌هایی براساس مبانی اسلامی جهت حمایت از کالای ایرانی؛
۴. فراهم نمودن زمینه علمی و عملی گفتمان‌سازی حمایت از کالای ایرانی با تشکیل جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب به نشانی www.poiict.ir مراجعه کنند.

ارسال نظرات