۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۷۱۸۸۱۸
اشیری مطرح کرد:

تقدم عدالت اخلاقی بر عدالت سیاسی در اندیشه رهبری

تقدم عدالت اخلاقی بر عدالت سیاسی در اندیشه رهبری
استاد دانشگاه با اشاره به اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب نسبت به غرب گفت: وقتی شأن گفتمانی، ولی فقیه را بررسی می‌کنیم بخشی از آن به گفتمان غرب علیه اسلام و موضوع تهاجمات فرهنگی برگشت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، دهمین نشست دوره دانش افزایی منظومه فکری تمدنی مقام معظم رهبری با ارائه سعید اشیری و با موضوع: دوران جدید عالم؛ گفتمان انتقادی انقلاب اسلامی در شناخت تجدد در بستر فضای مجازی به صورت آنلاین از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار شد.

اشیری با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به غرب، ابراز کرد: دوران جدید عالم اصطلاحی است که در سال 1368 رهبر انقلاب مطرح کرده اند و بعد از تکرار نمی‌شود تا عصر حاضر که به بیداری اسلامی و دوران جدید دوباره در فرمایشات ایشان مطرح می شود.

وی با بیان خط مشی رهبری نسبت به تعارضات غرب را رویکرد استنطاقی دانست و اظهار داشت: در نگاه رهبر انقلاب رویکرد تاریخی آمیخته از یافته های ایشان از روایت های نویسندگان غرب شاهد هستیم.

استاد دانشگاه افزود: حکمت در اندیشه رهبری در یک معنا حرکت از ظاهر و ظواهر به سمت باطن و اعماق یک پدیده و موضوع است و رویکرد حکمی در شناخت با غرب رویکرد قابل تاملی در این دایره است.

اشیری با اشاره به نامه رهبری به جوانان غرب گفت: برای شناخت غرب از نگاه رهبری باید نامه ایشان به جوانان غرب را مجدد بازخوانی کنیم.

وی با اشاره به شئون گفتمانی ولی فقیه ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان، علماء و افرادی که با مباحث اجتماعی سروکار دارند مدام از گفتمان سازی سخن می‌گویند و این یعنی افق معنایی مشترکی در میان افراد جامعه به وجود بیاید و ذهنیات نزدیکی در جامعه شکل بگیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: طرح نوآوری گفتمانی یکی از شئون ولی فقیه است که برای هدایت و سیاست گذاری در سطح جامعه دست به نوآوری های گفتمانی می زنند مثل بحث شبیخون فرهنگی یا بحث جنبش تولید علم که رهبر معظم انقلاب مطرح کرده اند.

اشیری با اشاره به شأن گفتمانی ولی فقیه یادآور شد: وقتی شأن گفتمانی ولی فقیه را بررسی می کنیم بخشی از آن به گفتمان غرب و موضوع تهاجمات فرهنگی برگشت دارد.

وی افزود: در کتاب دوران جدید عالم سعی کرده ام تفاوت های حکمرانی غرب و نظام اسلامی را بیان کنم چنانکه در هنر اسلامی و غرب، سیاست و اقتصاد دنیای غرب و جهان اسلامی با هم تناقضاتی وجود دارد.

استاد دانشگاه با بیان اینکه از بخشی از دستاوردهای غربی باید استفاده کنیم، تصریح کرد: آیت الله خامنه ای هویت جامعه را بر عدالت اخلاقی می داند و لذا عدالت اخلاقی را بر سایر حوزه ها مقدم می‌دارد و اگر عدالت اخلاقی در جامعه محقق شود عدالت سیاسی نیز محقق خواهد شد.

اشیری با اشاره به آینده انقلاب و جهان خاطرنشان کرد: وقتی انقلاب اسلامی را به مثابه یک چارچوب و واقعه ای که با پیروزی آن از هاله غرب جدا شده ایم و از دور می توانیم به آن بپردازیم و غرب شناسی را مطرح کنیم و در این فضا می توانیم به آینده انقلاب و تفاوت و تمایز اندیشه اسلامی و فضای فکری غرب برجسته کنیم.

گفتنی است این نشست تخصصی به صورت آنلاین و بر خط پخش شد.

ارسال نظرات