۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۷۱۹۵۲۳

ادامه دادگاه پرونده ترامپ در روز سه شنبه

ادامه دادگاه پرونده ترامپ در روز سه شنبه
کارشناس ویژه پرونده ترامپ روز سه شنبه در نخستین جلسه استماع دادگاه شرکت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، کارشناس ویژه پرونده اسناد کشف شده از عمارت ترامپ، روز سه شنبه در نخستین جلسه استماع دادگاه شرکت خواهد کرد.

قاضی «ریموند داری» که چند روز پیش از سوی تیم وکلای ترامپ برای تصدی عنوان کارشناس ویژه معرفی و وزارت دادگستری نیز با آن موافقت کرده بود، اظهار کرد وکلا باید موارد دستور جلسه و مورد بحث را روز دوشنبه ارائه دهند.

چند روز پیش وزارت دادگستری، قاضی بازنشسته «باربارا جونز» از دادگاه فدرال جنوبی نیویورک و قاضی بازنشسته «توماس گریفیت» از دادگاه فدرال بخش کلمبیا را به عنوان نامزدهای سمت کارشناس ویژه برای بررسی پرونده ترامپ معرفی کرد.

این در حالی است که تیم وکلای ترامپ، «ریموند داری» قاضی سابق دادگاه بخش شرقی نیویورک و «پائول هاک» معاون سابق دادستان فلوریدا را برای این کار معرفی کرد.

اما روز گذشته وکلای ترامپ مخالفت خود را با دو کارشناس معرفی شده از سوی وزارت دادگستری اعلام کردند. وزارت دادگستری نیز اعلام کرد تنها می‌تواند قاضی داری را تایید کند و مخالف انتخاب هاک به عنوان کارشناس ویژه است و معتقد است که هاک تجربه کافی برای بررسی اسناد و پرونده‌هایی که مربوط به امنیت ملی باشد، ندارد. اما داری و دو قاضی دیگر قبلا چنین پرونده‌هایی را بررسی کرده‌اند.

در حالی که با انتخاب این کارشناس ویژه ، روند تحقیقات جنایی وزارت دادگستری متوقف شده است اما روز گذشته دادگستری از دادگاه عالی خواست تا اجازه دهد اسناد طبقه بندی شده کشف شده از عمارت ترامپ را بررسی کند.

با این وجود، آیلین کانن قاضی این پرونده تصریح کرد مقامات اطلاعاتی می‌توانند به بررسی‌های خود ادامه دهند تا مشخص شود که اسنادی که از عمارت ترامپ کشف شده، خطری برای امنیت ملی محسوب می‌شود.

همچنین قاضی کانن در اظهاراتی ضمنی بیان کرده که ممکن است حتی در صورت بررسی پرونده توسط کارشناس ویژه، اجازه دهد مقامات اطلاعاتی آمریکا نیز به بررسی اسناد و مدارک ادامه دهند.

وکلای ترامپ نیز در دادخواست خود اظهار کردند دولت قصد دارد به اشتباه اسناد شخصی ترامپ و اسنادی را که وی قبلا از طبقه بندی خارج کرده، کیفری کند. در نتیجه دولت نباید این اسناد را بررسی کرده و از این بررسی نتیجه از پیش تعیین شده بگیرد. ترامپ برای از طبقه بندی خارج کردن اسناد قدرت لازم را داشته است.

در همین حال، «کارولین مالونی» رئیس کمیته ارزیابی مجلس نمایندگان آمریکا از آرشیو ملی خواست تا هر چه سریعتر تمام اسناد ریاست جمهوری متعلق به دوران ترامپ را بررسی کرده تا مشخص شود آیا هیچ سند و مدرکی شامل اسناد مکتوب و دستی و اسناد الکترونیک، همچنان خارج از حفاظت و کنترل این نهاد نگه داری می شود.

وی پس از آن این درخواست را مطرح کرد که اعضای این کمیته اظهار کردند که مطمئن نیستند که تمام اسناد ریاست جمهوری مربوط به دوران ترامپ به آرشیو ملی بازگردانده شده باشد.

مالونی از آرشیو ملی که مسئول نگهداری و حفظ اسناد دولتی است خواست تا تاییدیه‌ای را از ترامپ بگیرد مبنی بر اینکه وی تمام اسناد ریاست جمهوری و اسناد طبقه بندی شده دیگر را بازگردانده است.

وی همچنین خواسته ترامپ تایید کند که هیچ نسخه‌ای از این مدارک را نزد خود نگه نداشته و یا آنها را به جای دیگری دور از دسترس کمیته ارزیابی یا وزارت دادگستری نبرده باشد.

مالونی از آرشیو ملی خواسته تا ارزیابی‌های اولیه خود را تا تاریخ 27 سپتامبر انجام دهد.

همچنین وکلای دونالد ترامپ مخالفت خود را با درخواست وزارت دادگستری مبنی بر ازسرگیری سریع بررسی اسناد طبقه بندی شده ی کشف شده از عمارت مارالاگو اعلام کردند.

این وکلا در دادخواست خود از قاضی کانن خواستند تا بیش از 11 هزار سند کشف شده از عمارت مارالاگو را برای بررسی در اختیار کارشناس ویژه قرار دهند.

براساس ارزیابی‌های رویترز از اسناد کشف شده، در میان بیش از 11 هزار سند و عکس دولتی کشف شده، 18 مورد «بسیار سری»، 54 مورد«سری» و 31 مورد «محرمانه» بوده‌اند.

همچنین روزنامه واشنگتن پست گزارش داد اف‌بی‌آی اسناد مربوط به توانایی‌های هسته‌ای یک کشور خارجی و دیگر اطلاعات دفاع نظامی را در عمارت ترامپ در فلوریدا کشف کرده است.

ویلیام بار دادستان سابق آمریکا که پیشتر توسط ترامپ انتخاب شده بود، در مصاحبه با فاکس نیوز در مورد فایده انتصاب کارشناس ویژه گفت: من فکر می‌کنم از آنجایی که اف بی آی این اسناد را کشف کرده، انتصاب کارشناس ویژه وقت تلف کردن است.

این در حالی است که برخی کارشناسان هشدار دادند که سرویس‌های اطلاعاتی ممکن است قادر به ارزیابی کامل و دقیق این موضوع نباشند زیرا این پرونده‌ای است که مستلزم ارائه اطلاعات دقیق و مفصل و گامی برای کاهش آسیب ها است و باید نحوه جلوگیری از وقوع اتفاقی مشابه این پرونده بررسی شود.

ارسال نظرات