۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۷۱۹۷۱۲
حجت‌الاسلام لیالی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا عنوان کرد؛

محصول مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی یک امام تحریف شده است

محصول مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی یک امام تحریف شده است
استاد حوزه و دانشگاه: در برخی از مقالات، کتاب ها، مجله ها و نشریه هایی که از طرف موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) چاپ و تولید می شود، امامی تحریف شده به نمایش گذاشته می‌شود و در مقابل خط قرمزی در برابر چاپ رنجنامه مرحوم سید احمد خمینی وجود دارد.

اشاره: مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) محلی است که مسئولیت حفظ و نشر ، نظارت و تأیید آثار امام راحل را بر عهده دارد و رسالت آن حراست، حفظ و احیای اصول و مبانی اندیشه‌های امام راحل به عنوان بنیان گذار انقلاب اسلامی و نظریه پرداز و مجری اسلام ناب محمدی است. ساختاری که روز به روز در سراسر کشور، بلکه جهان گسترده تر شده و با بودجه های کلان دولتی و موقوفه ای اداره می‌گردد و هیچگونه نظارتی بر خود را نمی‌پذیرد.

در همین راستا خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام محمد علی لیالی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی به گفت وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

رسا- فلسفه وجودی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) چیست؟

نسبت به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) مباحث مختلفی وجود دارد که اجمال آنرا می‌توان در چند جمله بیان کرد: نکته اول ضرورت وجود موسسه تبیین، نشر و ترویج اندیشه های امام خمینی(ره) است؛ چراکه امام راحل به عنوان فقیه، متکلم، مفسر، محدث و عالم بزرگ دینی، جدای از نهاد مرجعیت و فقاهت توانست حاکمیت و امت اسلامی را تاسیس کند و به تأسیس میراث غنی و پربار هویت شیعی جامعه تحقق بپوشاند و نظامی با نظریه ولایت فقیه بنا کند که الحمدالله امروز بیش از چهار دهه است که این نظام در عرصه تحقق باقی مانده است و روز به روز بر اقتدار و عظمت آن افزوده می شود.

یقیناً انقلاب اسلامی و نظریه ولایت فقیه بدون گفتمان امام راحل و اندیشه های ایشان قابل پذیرش و شناسایی نیست؛ چراکه امام خمینی(ره) راهبر و رهبر انقلاب اسلامی بود و امروز گفتمان انقلاب اسلامی در معنای جامع و کامل آن همان گفتمان امام خمینی(ره) است.

اندیشه، راه و اهداف امام خمینی(ره) اندیشه، راه و هدف امروز ما است و ما هم باید در عصر حاضر همان راهی را بپیمائیم که امام راحل آن راه را پیموده است.

به طور طبیعی در ضرورت تبیین و ترویج نشر آثار امام خمینی(ره) نه تنها تردیدی نیست؛ بلکه از اهمیت دو چندانی برخوردار خواهد بود و جوامع اسلامی- چه در داخل و چه در منطقه و جهان - روز به روز تشنه احیای اندیشه های امام راحل بوده و هستند و خواهند بود.

م/

رسا- آیا موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) در تبیین و ترویج اندیشه های امام راحل عملکرد مناسبی داشته است؟

موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) دارای مراکزی است که دارای سایت ها، شبکه های اجتماعی و مجله هایی است که اصل وجود این ها اصلی پذیرفته شده بوده و امری ضروری و لازم است تا با اشتفاده از این امکانات به تبیین و ترویج اندیشه های امام راحل بپردازند و تشنگان به شناخت مبانی و اندیشه های امام خمینی(ره) را سیراب کنند.

نکته ای که قابل بیان است این مورد است که جای بسی سوال دارد که آیا در یک نقد، تحلیل و ارزیابی منصفانه و عاقلانه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) توانسته است به اهداف تعیین شده خود برسید یا خیر؟

ضرورت قضاوت درباره اینکه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) به اهداف تعیین شده خود رسیده است یا نه؟ نیاز به تاملات بیشتری دارد؛ چراکه باید سند جامع پیشرفت آن مجموعه را دید و آن را با وضعیت کنونی موسسه و نیازهای جامعه سنجیده و قضاوت کرد.

اما در قضاوت ابتدایی می توان گفت که مسئولان مربوطه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) که از جمله آن مسئولان، یادگار یادگار امام راحل جناب حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی است، باید اعتراف داشته باشند که موسسه تنظیم و نشر قطعاً به بسیاری از اهدافی که در پیش روی آن مجموعه است نرسیده اند و به انتظارهایی که در پیش و روی آن مجموعه بوده است پاسخ نداده است که این امر نیز نیاز به تأمل دارد.

م/

رسا- آیا نمایندگان مجلس بر اختصاص بودجه کلان بر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) برای اهداف از پیش تعیین شده آن نظارت دارند؟ آیا تا به حال تحقیق و تفحص در این باره انجام گرفته است؟

درباره تحقیق و تفحص از این مجموعه چند نکته وجود دارد: نکته اول این است که شفافیت امری عقلانی و ضروری است و هر مجموعه و موسسه ای - اعم از اینکه با بودجه های شخصی و یا دولتی اداره شود- اگر عملکرد شفافی داشته باشند لازم است تا گزارش های شفاف خود را به رسانه ها و مردم ارائه دهند که امروزه بحث شفافیت در فضای گفتمان بخصوص در فضای اطلاع رسانی های آزاد و آگاهی بخشی به جامعه امری لازم و ضروری است.

بنابراین مجموعه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و دیگر مجموعه‌های موجود در کشور بهتر است از عملکردها و امکاناتی که در اختیار دارد گزارش دهد که این انتظار کاملاً انتظار به جايی بوده و امری لازم و ضروری است. تحقیق و تفحص در کشور از جمله وظایف نهاد قانون گذاری یعنی مجلس شورای اسلامی است؛ از این جهت که هر مرکزی که ردیف مصوبه بودجه ای از دولت دریافت می کند، مجلس شورای اسلامی می‌تواند طرح تحقیق و تفحص را نسبت به آن مجموعه و موسسه در مجلس شورای اسلامی کلید زده و پیگیری کند و در بحث موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نیز که ردیف رسمی بودجه کشوری دارد، باید به همان میزان بودجه ای که از بیت المال و دولت دریافت می‌کند، مجلس شورای اسلامی ورود پیدا کرده و درباره آن تحقیق و تفحص کند و از چگونگی هزینه های این مجموعه اطلاع پیدا کنند که اتفاقاً این امر به جهت ضرورت شفافیت و لزوم پاسخگویی امری بسیار مطلوب و قابل تقدیر خواهد بود.

به علاوه اینکه نهادهای نظارتی همچون دیوان محاسبات، سازمان دیوان عدالت اداری و سایر مراکز بازرسی نیز می توانند در صورت شکایت به این مراکز ورود پیدا کرده و به امور آنان رسیدگی کرده و مجموعه را مورد حسابرسی و بازرسی قرار دهند.

موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) باید اندیشه های امام راحل و آثار ایشان را اعم از پایان نامه ها، مقالات و کتاب ها مورد حمایت قرار داده و در چاپ و انتشار اندیشه ها و مبانی امام خمینی (ره) از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکند.

رسا- چرا برخی از آثار منسوبین به امام خمینی(ره) همچون رنجنامه حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی(ره) چاپ مجدد نمی شود و یا نامه آقایان مهدی کروبی، حمید روحانی و امام جمارانی درباره آیت الله منتظری و روایت صحیح بین امام راحل و آقای منتظری را چاپ نمی کنند؟

من تا به حال نشنیده و ندیده ام که  موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نسبت به چاپ کتاب های مربوط به خاطرات مرحوم آیت الله ری شهری که درباره برخورد امام راحل با آقای منتظری است بپردازد و یا این گونه کتاب ها را تجدید چاپ کند و یا اینکه حداقل در فضاهای مجازی و شبکه های توزیع قرار داده شود که من تابه حال حداقل به عنوان مطلع این گونه موارد را مشاهده نکرده ام.

احساس می‌شود که انتشار و ترویج ماجرای برخورد امام راحل با آقای منتظری و تبیین آن، خط قرمز مجموعه موسسه تنظیم و نشر آثار امام راحل است تا هرگونه آثاری که نسبت به نحوه برخورد امام خمینی(ره) با پدیده ای همچون آقای منتظری و قائم مقامی و عزل وی است منتشر نشود و از این جهت است که کتاب هایی مثل رنجنامه و نامه آقایانی که در بالا گفته شد و دیگر آثاری که درباره قصه تلخ قائم مقامی نوشته شده است تجدید چاپ و منتشر نمی شود.

آنچه که ما بارها به سرور گرامی آقای حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی عرض کردیم این است که از زحمات و تلاش های شما در این مجموعه تقدیر و تشکر می کنیم؛ چراکه شما متولی شناخته شده حفظ آثار و اندیشه های امام راحل هستید؛ اما به هر حال در کنار تقدیر و تشکرها شائبه ها، سوال ها، نقد ها و ابهامات بسیاری درباره عملکرد حجت الاسلام سید حسن خمینی و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و مراکز مربوط به این مجموعه وجود دارد که ضروری است به آن ها پاسخ های مناسب داده شود.

م/

از برخی تعاملات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با برخی از بیوت هایی که مطرود امام راحل شدند همچون بیت آقای منتظری و بازماندگان وی و یا نسبت به برخی از مروجان اندیشه های لیبرالیسم و برخی از گرایش‌های سیاسی غیر انقلابی و حضور و فعالیت آنها در موسسه تنظیم و نشر آثار امام راحل، جای بسی سوال است که چرا برخی از اندیشه های امام راحل مورد غفلت واقع می شود و در کنار طرح گسترده اندیشه هایی مثل آزادی، به اندیشه هایی مثل عدالت و استکبار ستیزی امام راحل، حمایت از از فقرا و محرومین نیز به همان اندازه و وسعت پرداخته نمی شود؟

باید به صراحت بیان کنم که چرا در برخی از مقالات، کتاب ها، پایان نامه ها، مجله ها و نشریه هایی که از طرف موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) چاپ و تولید می شود، امامی تحریف شده به نمایش گذاشته می‌شود و درباره برخی از مبانی و اندیشه های مسلّم ایشان یا سکوت می شود و یا تعمداً به آنها پرداخته نمی شود.

در پایان باید بگویم که موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در عملکرد خود با شائبه‌ها، شبهات و ابهامات بسیاری در بین مردم و خواص مواجه است که لازم است مسئولین مربوطه و تصمیم‌گیران این مجموعه با برگزاری جلسات عمومی به صورت داوطلبانه به بسیاری از شبهات و ابهامات موجود پاسخ دهند تا به شائبه های موجود خاتمه داده شود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
فاطمه
Pakistan
۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
لعنت الله بر کسانی که میخواهند آثار امام خمینی را تحریف کنند اگر دین ندارد در دنیا لا اقل آزاد مرد باشند
0
0