۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۷۱۹۷۷۴

زنگ خطر ظهور نسلی جدید از داعش در عراق

زنگ خطر ظهور نسلی جدید از داعش در عراق
در سایه بازگشت خانواده‌های داعشی از اردوگاه الهول سوریه به عراق، زنگ خطر ظهور نسلی جدید از داعش در این کشور که این‌بار نیز در مکتب آمریکا آموزش دیده‌، به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هشدارهای سیاسی و امنیتی در خصوص ظهور یک نسل جدید از داعش در عراق در سایه بازگشت خانواده تروریست‌های داعش از اردوگاه الهول به عراق، همچنان ادامه دارد و مخالفان بازگشت این افراد به عراق، معتقدند که در حالی که اغلب کشورها حاضر به تحویل گرفتن داعشی‌های تبعه خود در این اردوگاه نیستند، موافقت بغداد با بازگشت این ‌خانواده‌ها بازی با آتش است و زنگ خطر ظهور نسلی جدید از داعش که در «مدرسه آمریکایی الهول» آموزش دیده‌اند، به صدا در آمده است. 

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، نمی‌توان با پرونده اردوگاهی که در آن با سرهای انسان‌ها فوتبال‌ بازی می‌شود، با اهمال برخورد کرد. این در حالی است که با وجود همه هشدارها در خصوص طرح آمریکا برای ایجاد نسلی جدید از عناصر داعش در عراق، با تصمیم دولت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر، درهای این کشور برای بازگشت خانواده‌های تروریست‌های داعش باز شده است.

اردوگاه الهول، در ۱۵ کیلومتری مرزهای مشترک سوریه و عراق واقع شده و  بزرگترین اردوگاه عناصر داعش در عراق و سوریه محسوب می‌شود که تحت کنترل  نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) وابسته به آمریکا، قرار دارد. در درگیری‌های نیروهای کُرد وابسته به آمریکا برای بازپس‌گیری آخرین منطقه تحت کنترل داعش، هزاران نفر از اعضای داعش از صحنه این درگیری فرار کردند عناصر دستگیر شده داعش به مراکز بازداشت انتقال یافتند اما خانواده‌های آنها به الهول منتقل شدند.

 بسیاری از ناظران، پتانسیل موجود در این اردوگاه را برای احیای مجدد داعش مناسب توصیف می‌کنند. در اردوگاه الهول، نزدیک به ۷۰ هزار نفر زندگی می‌کنند که اغلب آنها کودک و زن هستند گفته می‌شود که نزدیک نیمی از آنها عراقی هستند. اداره این اردوگاه، طی گزارشی که اوایل مهرماه گذشته منتشر شد، تایید کرد که در این اردوگاه نزدیک به ۴۰ هزار زن و کودک داعشی از ۵۳ کشور جهان به سر می‌برند. کشورهای اروپایی با بازگشت این اتباع خود به دلیل خطراتی که برای امنیت این کشورها دارند، مخالفت می‌کنند.

«شیروان الدوبردانی» نماینده استان نینوی، با هشدار درباره حضور خانواده‌های تروریست‌های داعش در خاک عراق و به طور مشخص شهر موصل در سایه عملیات‌های تروریستی پراکنده متعدد، گفت: «دولت عراق ۱۵۰ خانواده جدید از خانواده‌های داعش را پنجشنبه آینده از اردوگاه الهول به اردوگاه "الجدعه" در خاک عراق، منتقل خواهد کرد». 

از سوی دیگر، «احمد رحیم» عضو کمیته امنیتی پارلمان در گفت‌وگو با المعلومه، تصریح کرد که گزارش‌های کمیته‌های ویژه مسئول پیگیری پرونده الهول در سوریه، نشان می‌دهد که ۱۹ هزار کودک زیر ۱۸ سال در این اردوگاه حضور دارند. به ویژه که فرماندهان امنیتی خطر واقعی این امر را درک می‌کنند و کودکانی در این اردوگاه رشد کرده‌اند که وضعیتشان پس از شش تا هشت سال تربیت در بستری از افکار افراطی، بسیار متفاوت شده است.

در همین راستا، «عدنان الکنانی» کارشناس امنیتی در گفت‌وگو بال المعلومه، گفت که آمریکا برای انتقال ۳۰ هزار تروریست از اردوگاه الهول به عراق برنامه‌ریزی می‌کند و تلاش دارد پس از شکست پروژه‌اش برای متزلزل کردن وضعیت عراق،  افراد حاضر در این اردوگاه را به عراق بیاورد. دولت نباید از هیچ کودک یا زن مجهول الهویه این اردوگاه استقبال کند به ویژه که ‌آن‌ها دارای افکار افراطی هستند که نسلی جدید از تروریسم را تشکیل می‌دهد. 

وی افزود: اردوگاه الهول، به منزله یک بمب ساعتی علیه عراق است.خطر این امر پس از مشاهده تصاویر زنان این اردوگاه که در داخل آن در حال فوتبال با سر بریده یکی از زنان دیگر حاضر در این اردوگاه بودند، ملموس‌تر می‌شود.

الکنانی پیشتر نیز گفته بود که خطر بستگان تروریست‌های داعش کمتر از خود آن‌ها نیست، چرا که در سرشان تفکرات تروریستی وجود دارد و همچون بمب در هر لحظه‌ای امکان انفجار دارند و اینکه آن‌ها خطرناک‌تر از نسل اولی تروریست‌های داعش هستند.

دو اردوگاه الهول در شمال و اردوگاه «الرکبان» در جنوب سوریه هر دو به نوعی تحت تسلط آمریکا قرار دارند. منابع محلی در شرق و شمال شرق سوریه می‌گویند که با گذشت بیش از سه سال از آزادسازی آخرین منطقه تحت اشغال داعش در سوریه (منطقه باغوز در دیرالزور)، تروریست‌ها بار دیگر به دنبال بازسازی خود و عضوگیری مجدد هستند و در این میان کودکانی که در اردوگاهها به سر می‌برند، از اهداف اصلی آن‌ها به شمار می‌رود.

این منابع گفتند که تروریست‌های داعش، کودکان را از اردوگاهها به خصوص اردوگاه پناهندگان الهول قاچاق کرده و برای آن‌ها دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنند و علی‌رغم حملات متعدد شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) با پشتیبانی آمریکا، اما تروریست‌های داعش همچنان نفوذ بالایی در اردوگاهها دارند و همچنین آزادانه می‌توانند رفت و آمد کنند.

انتهای پیام/م

ارسال نظرات