۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۷۲۰۰۵۰
معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان:

پیشنهاد آمریکا برای تأمین انرژی لبنان وعده‌های دروغین بوده است

پیشنهاد آمریکا برای تأمین انرژی لبنان وعده‌های دروغین بوده است
دعموش به سنگ‌اندازی‌ آمریکا و مهره‌های آن در ایجاد اختلال در روند واردات سوخت اشاره کرد و گفت: سوخت ایران می‌تواند یک راهکار عملی برای بیرون کشیدن لبنان از تاریکی باشد.

به گزارش سرویس بین ‌الملل خبرگزاری رسا، شیخ «علی دعموش» معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان روز گذشته در خطبه نماز جمعه اعلام کرد: ما در لبنان گرفتار دسته‌ای از منافقان و پیروان سفارتخانه‌ها هستیم که دست در دست دشمن می‌گذارند و منافع خارجی را به منافع ملی ترجیح می‌دهند. آنها ابزاری برای فتنه‌افروزی، خرابکاری و گروگان قرار دادن کشور در اختیار خارجی‌ها هستند.

شیخ دعموش افزود: کسانی که برای آمریکایی‌ها کار می‌کنند و دستورات سفارت‌خانه‌ها را دنبال می‌کنند، همیشه ابزار فتنه‌انگیزی علیه مقاومت بوده و نقش‌های مشکوکی خلاف منافع کشور داشته‌اند و نمی‌توان برای حل مشکلات و ساختن کشور روی آنها حساب کرد. آنها در تاریخ خود چیزی جز ویرانی و توطئه و فتنه‌انگیزی برای لبنان به‌بار نیاورده‌اند و هدف این افراد ضربه زدن به صلح مدنی و تقویت فرقه‌گرایی و تضعیف وحدت ملی بوده است.

وی در ادامه به مسئله غرق شدن کشتی حامل پناهجویان در نزدیکی سواحل سوریه اشاره کرده گفت: کسانی که مسئول این مصیبت جدید در دریا و قربانی شدن افراد بی‌گناه هستند، همان کسانی هستند که مردم را به این مرحله از فقر و ناامیدی رسانده‌اند و درها را به‌روی همه پیشنهادها و کمک‌هایی که دوستان واقعی لبنان قصد دارند به این کشور ارائه کنند بستند. این پیشنهادها می‌توانست به لبنان کمک کند تا برخی از مشکلات معیشتی شهروندان را حل نماید و از درد و رنج آنها بکاهد تا برای رهایی از فجایع و مصیبت‌های کشور به فکر مهاجرت نیفتند و این بلا در دریا به سرشان نیاید.

این مقام حزب‌الله در ادامه تأکید کرد: حزب‌الله همواره از موضع همدردی و دلسوزی، حل مشکلات و دغدغه‌های مردم و رسیدگی به امور آنها را در اولویت قرار داده و به‌دنبال کمک به مردم بوده است. پیشنهاد واردات سوخت از جمهوری اسلامی ایران و حل بحران برق مردم لبنان نیز از جمله ابتکارهای مقاومت است. ایران نیز بارها از طریق مسئولان ارشد خود پیشنهاد کمک به لبنان در زمینه سوخت را مطرح کرده است اما هربار حق وتوی آمریکا بر برخی طرف‌ها در لبنان مانع این تلاش‌ها برای حل بحران کشور شده است.

شیخ دعموش در ادامه اظهار داشت: این درحالی است که طرفداران آمریکا در لبنان حتی یک راه‌حل نیز از جانب دوستان خود برای حل مشکلات کشور ارائه نداده‌اند و همه پیشنهادهای آنها در این زمینه چیزی جز وعده‌های دروغین سفیر آمریکا برای واردات گاز و برق از مصر و اردن نبوده است.

معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله ابراز امیدواری کرد که پیشنهاد جدید ایران در رابطه با کمک به لبنان برای حل بحران سوخت این کشور بتواند به یک راه عملی منجر شود و مردم لبنان را از تاریکی بیرون بکشد، به‌طوری که این بار سنگ‌اندازی‌های آمریکا نتواند این روند را مختل کند و لبنانی‌ها بتوانند بدون مشکل ساعت‌ها برق در اختیار داشته باشند.

وی تصریح کرد، برخی طرف‌ها در لبنان سعی دارند واردات سوخت از ایران را زیر سؤال ببرند و مانع آن شوند؛ زیرا انتقال سوخت از ایران به لبنان، این طرف‌ها را در برابر مردم لبنان شرمسار می‌کند و ناتوانی آنها را در متقاعد کردن دوستان آمریکایی و سعودی خود برای کمک به لبنان ثابت می‌کند.

شیخ دعموش اظهار داشت، آمریکا قادر به حل مشکلات لبنان هست اما این کار را نمی‌کند و به‌دنبال راه‌حل در لبنان نیست بلکه می‌خواهد لبنان را با هدف تسلیم کردن در برابر خواسته‌ها و شروط واشنگتن به‌ویژه در زمینه تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور جدید تحت فشار قرار دهد. بعد از اینکه همه شرط‌بندی‌ها روی آمریکا برای یافتن راهکار حل بحران‌ها در لبنان شکست خورد، لبنانی‌ها چاره‌ای جز باز کردن درهای کشور به‌روی دوستان واقعی خود همانند ایران و سوریه و روسیه و چین و... ندارند و تنها از این طریق می‌توان به راهکارهای واقعی رسید.

وی تأکید کرد: حزب‌الله به سیاست خود در جست‌وجوی راه‌حل برای بحران‌هایی که لبنانی‌ها گرفتار آن هستند ادامه می‌دهد و معادله تحمیل‌شده توسط مقاومت در پرونده مرزبندی با فلسطین اشغالی با توجه به اینکه لبنان را قادر می‌سازد از منابع نفت و گاز خود بهره‌مند شود، در همین چارچوب آمده است. این معادله و بهره‌مندی لبنان از ثروت‌های نفتی و گازی خود تنها راه‌حل برای نجات کشور و خروج از بحران‌های اقتصادی و معیشتی است و به‌امید خدا لبنان با همین معادله به حقوق و ثروت‌های خود دست خواهد یافت.

ارسال نظرات