۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۷۲۰۰۸۶

از جیب خلیفه می‌بخشید آقای مدیری؟

از جیب خلیفه می‌بخشید آقای مدیری؟
از منظری راونکاوانه، هر اثر هنری بازتابی از ضمیرناآگاه (ناخودآگاه) هنرمند است. یعنی مهران مدیری اگر مجموعه«مرد هزار چهره» را خلق می‌کند، در واقع دارد ضمیرناآگاه شخصیت خودش را آشکار می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، از منظری راونکاوانه، هر اثر هنری بازتابی از ضمیرناآگاه (ناخودآگاه) هنرمند است. یعنی مهران مدیری اگر مجموعه«مرد هزار چهره» را خلق می‌کند، در واقع دارد  ضمیرناآگاه شخصیت خودش را آشکار می‌کند. این سازوکار ممکن است در هنگام خلق اثر خیلی بر مخاطبان روشن نباشد اما به مرور زمان رفتار هنرمند آشکار می‌کند که چقدر «هنر» پیشگو بوده است و برملا کننده.

چند روزی است که مهران مدیری چهره تازه‌ای از خود را آشکار کرده است، او در ویدئویی از تلویزیون خواسته که مجموعه دورهمی او که برای پخش آماده شده است منتشر نشود. او در این ویدئوی نمایشی، تاکید کرده است که حتی یک فریم از آثارش در تلویزیون نباید پخش شود و این حق اوست.

در حالی که به زعم منتقدان و حتی خود تهیه کننده مجموعه دورهمی، مهران مدیری کل پول ساخت این مجموعه را دریافت کرده است. در واقع او برای هر اثر که در رسانه ملی ساخته است حقوق نجومی‌اش را کامل دریافت کرده و حقی درباره پخش یا عدم پخش آن‌ ندارد.

طی روزهای گذشته در این باره حرف و حدیث‌های بسیاری مطرح شده است. از نان به نرخ روز خوردن سلبریتی‌ها تا لیدری آن‌ها در پروژه ایجاد ناامنی و اغتشاش و... اما جدا از این موضوعات خانم شیدا اسلامی روزنامه‌نگار در واکنش به این ویدئوی مهران مدیری با تیتر «از جیب خلیفه می‌بخشید آقای مدیری؟» در صفحه اینستاگرام خود خطاب به مهران مدیری نوشت: کاش از جیب خودتان مایه می‌گذاشتید و همراه بیانیه تصویری جنجالی‌تان، مستندات زیر را هم به پیشگاه ملت عزیز ایران ارائه می‌کردید:

۱. بند قانونی ملحوظ در تمام قراردادهای منعقده‌تان با صداوسیما یا سازندگان برنامه‌های احتمالی دربردارنده حتی یک فریم از تصویر شما، که در آن حق چنین درخواستی برای‌تان محفوظ انگاشته و پیش بینی شده باشد.

۲. اقرارنامه رسمی و قانونی جناب عالی مبنی بر لغو یک‌جانبه کلیه قراردادهای تاریخ همکاری‌تان با تلویزیون ضمن پذیرش تعهد بازگرداندن کلیه مبالغ دریافتی از محل قراردادهای یادشده به‌نرخ روز؛ ‌اعم از تولیدات مستقیم جناب‌عالی یا تولیدات دیگر برنامه‌سازان صداوسیما.

۳. اقرارنامه پرداخت کلیه خسارات ناشی از این تصمیم و کان‌لم‌یکن‌ شدن تمام آثار حاوی حتی یک فریم از تصویرتان، در طول تاریخ همکاری شما با تلویزیون، اعم از آثاری که طی قرارداد مستقیم با شما تولید شده یا در زمره تولیدات دیگر برنامه‌سازان صداوسیماست.

۴. توافق‌نامه رسمی و قانونی شما و صاحبان آگهی‌های احتمالی حاوی حتی یک فریم از تصویرتان، مبنی بر پذیرش کلیه عواقب مالی و قانونی و خسارات مترتب بر آن.

پرسش‌های منتشر شده از سوی خانم اسلامی  نشان می‌دهد که حرف‌های مهران مدیری در این ویدئو پایه و اساس درستی ندارد و به گونه‌ای رفتارش یادآور ضرب‌المثل «از جیب خلیفه بخشیدن» است. در واقع مهران مدیری حالا کل پول اثرش را دریافت کرده است از تلویزیون می‌خواهد که یک فریم از آن را پخش نکنند. از همین جهت است که رفتارش بیشتر به یک شوخی شباهت دارد و یادآور مجموعه معروف خودش یعنی  همان«مرد هزار چهره» است. 

مدیری هنرمند متوسطی است که در سینما هیچ وقت موفقیتی کسب نکرد و توانش فقط در ساخت مجموعه‌های طنزی بود که طی سال‌های مختلف به تکرار رسید. هنرمندی که به تنهایی اندازه صدها هنرمند از رسانه ملی و تبلیغات تلویزیونی پول دریافت کرده است و حالا به یکباره چهره عوض کرده است. بررسی تاریخ مهران مدیری به روشنی آشکار می‌کند که او در هر دهه رنگ عوض کرده و هر بار به شکلی چهره نمایان کرده است.

در تحلیل نهایی ویدئویی‌ منتشر شده از سوی مهران مدیری را می‌توان همچون یک تپق(لغزش زبانی) در نظر گرفت، تپقی که «چهره واقعی» مرد هزار چهره را آشکار می‌کند. 

پایان پیام/

ارسال نظرات