۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۷۲۰۱۲۰
الازهر:

ادعای ادغام ادیان الهی مروج الحاد است

ادعای ادغام ادیان الهی مروج الحاد است
شیخ احمد الطیب، شیخ الازهر با هشدار نسبت به مطرح شدن ادعای عجیب «ادغام ادیان الهی در یک دین واحد» هدف از این طرح را تخریب ادیان و ترویج الحاد توصیف کرد.

به گزارش سرویس بین ‌الملل خبرگزاری رسا، شیخ احمد الطیب شیخ الازهر در جریان کنفرانس رهبران دینی جهان در قزاقستان، ادعای مطرح شده درباره ادغام ادیان الهی در یک دین جدید را طرحی با هدف تخریب ادیان و ترویج الحاد توصیف کرد و نسبت به آن هشدار داد.

الطیب در سخنان خود تصریح کرد: با آنکه همیشه خواستار اولویت بخشیدن به برقراری صلح میان علما و رهبران دینی مختلف هستیم، با این حال این دعوت به هیچ عنوان به معنای ادغام ادیان در یک دین واحد نیست. هیچ عاقلی چنین نمی‌کند و هیچ مؤمنی در هر دینی که باشد آن را نمی‌پذیرد.

شیخ الازهر تأکید کرد: به اعتقاد من پیشنهاد ادغام ادیان یک پیشنهاد مخرب برای این ادیان بوده و با هدف ریشه‌کن کردن این ادیان مطرح شده است.

احمد الطیب تلاش‌های مطرح شده را برای ادغام ادیان اسلام، مسیحیت و یهودیت و ایجاد آنچه او «دین ابراهیمی» خواند به شدت محکوم کرد. برخی دیگر نیز اعلام تشکیل بیت ابراهیمی در ابوظبی را که مجتمعی متشکل از یک مسجد، کلیسا و کنیسه است، با ایده «معجون ادیان» مرتبط دانسته‌اند.

امارات پیش‌تر اعلام کرده بود که سال آینده جشنی در ابوظبی به مناسبت افتتاح بیت ابراهیمی برگزار خواهد که مجتمعی متشکل از یک مسجد، کلیسا و کنیسه در کنار یکدیگر است.

اندیشه «نماز پنجشنبه» اماراتی، نیز منشأ ورود اندیشه‌ «ادغام ادیان» به جهان عرب توصیف شده است. الازهر با بیهوده خواندن این اندیشه آن را محکوم کرده است.

امارات هدف از این تجربه را که با الهام از روزهای مختلف عبادت در ادیان توحیدی (جمعه برای مسلمانان، یک‌شنبه برای مسیحیان و شنبه برای یهودیان) بنیان نهاده شد، طلب توفیق الهی برای مقابله با کرونا توصیف کرد. الازهر این اقدام را در کنار دیگر اقدامات امارات از جمله مطرح کردن ایده «دین ابراهیمی»، ایجاد «بیت ابراهیمی» برای گفت‌وگو میان ادیان و عبادت، زمینه مطرح ساختن پیشنهادی توصیف کرده که با هدف تخریب ادیان و ترویج الحاد مطرح شده است.

ارسال نظرات