۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۷۲۰۱۶۷
مدیر موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه مطرح کرد؛

بررسی اخلاق سیاسی امام رضا در عصر مامون عباسی

بررسی اخلاق سیاسی امام رضا در عصر مامون عباسی
حجت الاسلام رهدار گفت: رفتارهای امام رضا (ع) در عصر ولایتعهدی را باید با یک نگاه دقیق بررسی کرد چرا که موضوعات اخلاقی نیز بیان از رقابت پنهانی با حکومت وقت دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد رهدار عضو هیئت علمی گروه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) پیش از ظهر امروز در دومین روز از همایش بین المللی «سیره سیاسی امام از نظریه تا عمل» که در موسسه علمی-فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، ساختار امامت را سیاسی برشمرد.

مدیر موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه افزود: اگر از مفهوم اندیشه سیاسی شیعه واژه امامت را برداریم دیگر نمی توانیم  تعریف درست و جامعی از اندیشه شیعی ارائه کنیم.

وی با اشاره به سیره اخلاقی سیاسی امام رضا (ع) ابراز کرد: عمده دفاع امام از خود دفاع ایجابی است و به هر دلیلی حضرت ولایتعهدی را پذیرفته که این پذیرش نشان از اخلاق امام می باشد اما با حالات و رفتار خود در مقابل مامون پیام خود را نیز به جامعه می رساندند.

عضو هیئت علمی گروه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با اشاره به اینکه امام نقد نرمی به حکومت مامون داشتند، تصریح کرد: تعابیری همچون امین الله، عالم، و ... نشان از نقد نرم دستگاه خلافت و دفاع ایجابی از جایگاه امامت است و دوره ولایتعهدی امام رضا را به نوعی می توان با ولایت امام علی (ع) مقایسه کرد.

حجت الاسلام رهدار با اشاره به رویکرد سیاسی امام در بستر اخلاق عنوان کرد: امام رضا (ع) به پیروان خود فرموده اند که مردم را با مکارم اخلاق و گفتار ما آشنا کنید تا آن ها به سمت ما بیایند و به نظر بیان مکارم اخلاقی حضرات خود یک رویکرد سیاسی باشد.

مدیر موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه با تشریح اینکه امام رضا (ع) با صراحت دعوت به امامت خود می کنند، خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) برخلاف سایر ائمه به دلیل فرصت زمانی که به دست آورده بود به صراحت دعوت به امامت می کرد.

وی با بیان رقابت پنهان الگوی عملی امامت و رفتار حاکم عباسی ابراز کرد: رفتارها و عیادت های امام رضا (ع) از یک پیرمرد مسیحی اگر چه در نگاه اول بسیار معمولی است اما با نگاه دقیق برگرفته از یک رقابت عملی اخلاقی سیاسی با حکومت حاکم عباسی است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برای استخراج حوزه سیاسی امام رضا باید به سه موضوع کنشگری های سیاسی، اخلاقیات سیاسی و روایت خاص امام رضا در حوزه اخلاق مراجعه کرد و برخی از مفاهیم چون حلم را بررسی کرد.

ارسال نظرات