۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۷۲۰۲۱۵

وخامت اوضاع جسمانی یک فعال سعودی

وخامت اوضاع جسمانی یک فعال سعودی
منابع خبری از وخامت اوضاع جسمانی یک فعال سعودی در زندان آل سعود خبر دادند.

به گزارش سرویس بین ‌الملل خبرگزاری رسا، منابع مختلف اعلام کردند اوضاع جسمانی «السناب أبو بجاد الهارف» فعال سعودی وخیم است که وی به بیمارستان منتقل شد.

گروه‌های حقوق بشری اعلام کردند که این فعال سعودی به دلیل سکته مغزی به بیمارستان منتقل شده است.

السناب أبو بجاد الهارف از فعالان شبکه اجتماعی است که توسط مقامات سعودی در اوایل 2022 بازداشت شد و هنوز علت بازداشت و اتهامات وارده به وی مشخص نیست.

سازمان حقوق بشر «سند» از آل سعود خواست تا به سهل انگاری پزشکی در قبال زندانیان آزادی بیان پایان دهد و دلیل بازداشت السناب أبو بجاد الهارف را فاش و همچنین وی و سایر زندانیان آزادی بیان را آزاد کند.

این سازمان حقوق بشری با مشارکت بسیاری از نهادها و شخصیت‌های حقوق بشر - کمپین گسترده‌ای را برای محکوم کردن صدور احکام سنگین از سوی دستگاه قضایی سعودی علیه زندانیان آزادی بیان بدون اتهام واقعی راه‌اندازی کرد و نسبت به افزایش اعدام‌ها در این کشور هشدار داد.

بیانیه مشترکی برای این کمپین صادر شد که در آن سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری و شخصیت‌های برجسته از کشورهای مختلف جهان شرکت و در آن تاکید کردند که شواهد آشکاری وجود دارد که نشان می‌دهد آل سعود قصد دارد احکام سختی از جمله اعدام علیه زندانیان صادر کند.

بر اساس بیانیه مشترک سازمان‌های حقوق بشری، مبلغان و فعالان سعودی از جمله « سلمان العوده»،«عوض القرنی» و «علی العمری» در معرض اعدام و حکم‌های سنگینی قرار دارند.

سازمان‌های حقوق بشری همچنین صدور حکم‌های طولانی علیه بازداشت‌شدگان، فعالان و مدافعان حقوق بشری را محکوم کردند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز به نوبه خود خواستار اقدام فوری و فشار علیه آل سعود به منظور آزادی « سلمی الشهاب» فعال زن سعودی و باقی بازداشت شدگان شد.

شایان ذکر است که دادگاه کیفری تخصصی ریاض در 9 اوت 2022 سلمی را به 34 سال زندان محکوم کرد.همچنین «نوره القحطانی» مادر پنج فرزند به ترتیب به 45 سال زندان محکوم شد. این دو زن معترض در سلسله توئیت‌هایی از دولت عربستان انتقاد کرده بودند.

مقامات سعودی به بازداشت فعالان و مدافعان حقوق بشری و افراد مختلف ادامه می‌دهند.در میان افرادی که در عربستان سعودی بازداشت می‌شوند مبلغان دینی، مخالفان سیاسی، فعالان حقوقی و نمایندگان جنبش‌های زنان دیده می‌شوند.

سازمان بین‌المللی «فریدوم» وضعیت دموکراسی در کشورهای سراسر جهان را بر اساس 25 شاخص مورد بررسی قرار داده که در میان کشورهای عربی عربستان سعودی در سایه سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم آل سعود و عدم وجود یک نظام دموکراتیک در آن، وضعیت مطلوبی از نظر آزادی بیان و دموکراسی ندارد.

نهادهای حقوق بشر اعلام کرده‌اند که از زمان قدرت گرفتن « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اوضاع حقوق بشر در عربستان به شدت وخیم شده و این مسأله سؤالاتی را در خصوص چرایی افزایش اقدامات امنیتی در عربستان همزمان با قدرت گرفتن بن سلمان به وجود آورده است.

نقض آزادی بیان و حقوق بشری توسط آل سعود علاوه بر فعالان و شیعیان، شاهزادگان و نظامیان و شخصیت‌های برجسته سعودی را نیز شامل می‌شود.

ارسال نظرات