۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۷۲۰۲۶۷

امام حسین علیه السلام برای نجات مردم از جهل، خونش را بذل و بخشش کرد

امام حسین علیه السلام برای نجات مردم از جهل، خونش را بذل و بخشش کرد
حجت‌الاسلام مومنی کارشناس مسائل دینی، حضرت زینب(س) را بهترین الگو برای زنان کشورمان عنوان کرد و گفت: اسلام به زنان شأن و شخصیت داد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شهادت امام حسین(ع)، زمانی برای تلنگر و تفکر است. ماه محرم و صفر دارای روز و شب‌هایی که نیازمند فکر و اندیشه است، که چگونه حجت خدا توسط مردم زمان خود به فراموشی سپرده شد؟ و آن‌چنان وحشیانه در ماه حرام مورد حمله اشرار و حرامیان که خود را مسلمان قلمداد می‌کردند، قرار گرفت. همچنین نیز در بسیاری از مقاتل آمده است که بسیاری از حاضرین در صحنه عاشورا امام حسین(ع) را بر حق می‌دانستند، اما به‌دلیل مسائل گوناگونی مثل،‌ ترس، عدم دشمن‌شناسی، مال حرام و... ولیّ خدا را تنها گذاشته مشغول امر دنیا شدند.
امروزه نیز شیعیان در برابر حجت خدا تکالیفی دارند که باید با عبرت گرفتن از عاشورا و مکتب حسینی، امام خود را یاری کنند، لذا با توجه به ضرورت بررسی عبرت‌ها و درس‌های عاشورا و تطبیق آن با شرایط امروز باحجت‌الاسلام‌‌‌والمسلمین سید حسین مومنی از سخنرانان و استاد حوزه علمیه در برنامه «تکیه تسنیم» به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

* واقعه کربلا متشکل از سه عنصر «عقلانیت»، «حماسه و عزت» و «عاطفه و عشق» است

تسنیم: در خدمت خطیب ارجمند و استاد گرامی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مومنی هستیم و می‌خواهیم در خصوص واقعه کربلا و بُعد حماسی عاشورا گفتگویی داشته باشیم. حاج آقای مومنی ضمن خیر مقدم در زمینه بُعد حماسی کربلا توضیحاتی را بفرمایید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مومنی: بسم الله الرحمن الرحیم. عرض سلام و ادب و احترام خدمت حضرتعالی و مخاطبان محترم این برنامه. کربلا مُرکب از سه عنصر است. هر کدام در نظر گرفته و از دیگری غفلت شود ما به هدف کربلا نمی‌رسیم. اولاً عقلانیت؛ هیچ عملی در کربلا خارج از عقلانیت نیست، البته نه عقل حساب و معاش؛ بلکه عقل معاد؛ که در جایگاه خودش توضیح خواهم داد. هر عملی که از حضرت سیدالشهدا علیه السلام در کربلا سرزده کاملاً منطبق بر عقل معاد است. موضوع دوم حماسه و عزت است؛ یعنی هیچ مطلبی در کربلا ذلت نیست. ممکن است ما ذلت ببینیم اما همان هم عزت است. آن وضعیت حضرت سیدالشهدا در گودی قتلگاه، شاید شکل ذلت به خود گرفته باشد، اما حقیقتاً عزت است. چراکه امام حسین علیه السلام  «وفای به عهد بندگی» کرده‌اند، که این همان عزت است. سومین موضوع در کربلا، موضوع «عاطفه و عشق» است که هیچکدام از آنها نباید فراموش شود. متأسفانه برخی از عزیزان به یک بُعد آن می‌پردازند از بُعد دیگر غفلت می‌کنند. البته این نکته‌ای که عرض کردم در بیان حضرت آقا هست که ایشان فرمودند کربلا متشکل از این سه عنصر است.

تسنیم: عقول محاسبه گر نمی‌تواند، حرکت امام حسین را درک کند، همانگونه که برخی از افراد در همان زمان به حضرت سیدالشهدا نسبت به عزیمت به کوفه تذکراتی دادند. در مورد آرمان حضرت سیدالشهدا علیه السلام - که فقط با اهدای خون ایشان این اتفاق صورت می‌گرفت- توضیحاتی ارائه فرمایید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مومنی: درباره سوال شما سه نظریه بیان شده است. در نظریه اول، برخی می‌گویند امام حسین علیه السلام به کربلا رفتند تا به شهادت برسد. نظریه دوم این است که امام حسین علیه السلام به کربلا رفتند برای آنکه زمینه حکومت را ایجاد کند. اما نظریه سوم که فکر می‌کنیم این به حق نزدیک‌تر است، این است که امام حسین علیه السلام برای «ادای تکلیف» به کربلا رفتند. اگر این تکلیف حکومت یا شهادت یا هرچیز دیگه‌ای باشد، همان «ادای تکلیف» است. اما ایشان به عنوان یک مکلف و یک امام قرار است مسیر را برای «ادای تکلیف» هموار کنند. لذا به ظاهر امام حسین علیه السلام شکست خوردند، اما در حقیقت شکست نظامی در کربلا به معیار است؟ برای همین باید بگوییم اگر امام حسین علیه السلام به اهدافی خودش دست پیدا کرد پیروز این جریان است و اگر دشمن به اهداف خودش رسیده آنها پیروز این معرکه هستند. امام حسین علیه السلام به دنبال چه بودند؟ هدف امام حسین وفای به عهد بندگی است. برای همین ایشان، لقب اباعبدالله یعنی پدر بندگان خدا گرفتند. در حالیکه دشمن هرچند ظفرمندانه میدان جنگ را ترک کرد اما به اهداف خود نرسید چرا که آنها می‌خواستند نام اباعبدالله‌الحسین علیه السلام را محو کند. تمام هم و غم دشمن بر آن بود تا نام ائمه اطهار(علیهم‌السلام) را از تاریخ پاک کند، اما این هدف آنها حتی تا کوفه هم نرسید. زمانی که امام سجاد علیه السلام در کاخ  یزدیان بودند اذان گفته شد، حضرت زین‌العابدین(ع) به نفر کناری خود فرمودند دیدید اینها نمی‌توانند نام ما را از بین ببرند و اسم ما همچنان پابرجاست و در آسمان پخش می‌شود.

حضرت زینب (س) , ماه محرم , محرم , امام حسین (ع) , عفاف و حجاب ,

* امام حسین علیه السلام برای نجات مردم از جهل، خونش را بذل و بخشش کرد

تسنیم: حاج آقای مومنی همانگونه که حضرتعالی فرمودید، برخی از اقدامات خارج از عقل محاسبه‌گر ماست و امام حسین علیه السلام مثال اتمم و اکمل این ماجراست، در خصوص این موضوع نیز توضیحاتی را ارائه فرمایید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مومنی: جریان کربلا در ظرف عقل معاش و محاسبه‌گر نمی‌آید و فقط در عقل معاد می‌آید. آن ملکه‌ای که انسان را به سمت خدا سوق می‌دهد عقل است و هر چیزی که ما را از وادی خدا دور می‌کند، جهل است.بنابراین هر شکل و مطلبی که کمک کند در مسیر خدا و بندگی خدا قرار بگیریم، لشکریان عقل و هر چیزی که باعث می‌شود از این مسیر فاصله بگیریم لشکریان جهل هستند. امام حسین علیه السلام خود را ندید، لذا برای هدایت عامه مردم، خون خود را در راه خدا اهدا کرد. امام حسین علیه السلام برای نجات مردم از جهل، خونش را بذل و بخشش کرد و تنها راهی که امروزه مردم را از جهل خارج می‌کند، دامن زدن به واقعه عاشورا و درس گرفتن از این واقعه مهم است. چرا که کربلا تکرار می‌شود اما تکراری نمیشود.

تسنیم: امام حسین علیه السلام در زندگانی خودش آنچنان زمام نفس را گرفته بود که جسم را دنبال روح بزرگشان می‌کشاندند، امروزه ما باید نسبت به این  موضوع چه کاری انجام دهیم؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مومنی: هر چقدر می‌خواهیم به این جسم توجه کنیم، اما آیا می‌ماند؟ در روایتی داریم دنیا و آخرت برای انسان ایجاد نمی‌شود الا به مشقت. بنابراین انسان عاقل به دنبال آن چیزی می‌رود که باقی‌تر است. انسان با پرداختن به نماز با چشم پوشی از نامحرم نور به چهره او می‌آید و محبوب قلوب می‌شود. برخی دیگر نیز می‌خواهند خودشان را با بزک، آرایش و جراحی محبوب قلوب کنند. هر دوی آن سخت است اما کدام یک از آن باقی‌تر است؟

* اسلام به نقش زن ارزش داد

تسنیم: آقای مومنی می‌خواهیم موضوع دیگری را از حضرتعالی جویا شوم، مبنی براینکه واقعه کربلا توسط امام حسین علیه السلام شکل گرفت اما توسط امام سجاد(ع) و حضرت زینب سلام الله علیها نشر پیدا کرد و نقش این بانو در اطلاع‌رسانی و بصیرت‌افزایی نسبت به واقعه کربلا بی بدیل است. در حالیکه امروزه بنابر شرایط موجود برخی از تفکرات انحرافی در خصوص جایگاه زنان خلاف می‌گویند. درباره این موضوع نیز توضیح بفرمایید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مومنی: باید ببینیم که چه علل و  اسبابی این زمینه را به وجود می‌آورد. وقتی یک الگوی ناسالم را تحویل جوان یعنی دختر و پسر خودمان قرار می‌دهیم چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم. معلومات دختر امروز ما درباره حضرت زینب سلام الله علیها چقدر است؟ زمانی که ما خودمان فرهنگ اشتباه و غلط را ترویج می‌دهیم و به آن دامن می‌زنیم، افرادی که شأنیت این جایگاه را ندارند جایگاه اسوه و الگو بودن به آنها می‌دهیم، معلوم است که مردم از آن مدار درست فاصله می‌گیرند. مثلاً زمانی که به یک خانمی می‌گوییم وظیفه شما تربیت فرزند است فکر می‌کند، ما به او توهین می‌کنیم در جواب می‌گوید مگر زن برده است و یا کالاست؟ در حالیکه موضوع کالا بودن زنان در غرب بسیار زیاد است و کاملاً در جهت رفع نیاز به آن نگاه می شود. در حالی اسلام به نقش زن ارزش داده، برای آنها جایگاه ویژه‌ای در نظر گرفته و شخصیت برای او قائل شده است. برای همین می‌بایست تفکرات دوران جاهلیت را قبل و بعد از آن مقایسه کنید. خداوند تربیت نسل آینده را بر عهده زن قرار داده چراکه مرد قدرت این کار را ندارد و می‌بایست تمام وسایل مورد نیاز این مسیر را تامین کند.حال با توجه به اسناد روایی و قرآنی نقش زن به مراتب بالاتر از نقش مرد است. حضرت زینب سلام الله علیها نشان داد که زن می‌تواند به موقع مادر، خواهر، عمه شایسته‌ای باشد و در صورتی که نیاز باشد برای کمک به ولی خدا نیز می‌شتابد. من از خانم‌ها و دختران تقاضا می‌کنم برخی از این حرفا که بعضاً با لباس طلبگی هم گفته می‌شود و حجاب را زیر سوال می‌برد، بیشتر دقت کنند- چراکه منبای فقهی و شرعی ندارد.-

زن جایگاه بسیار بالایی در اسلام دارد همانگونه که حضرت سیدالشهدا وداع جداگانه نه برای همسر و دختران خود می‌گذارد. آنقدر بحث خانواده برای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام با اهمیت است که به حضرت علی‌اکبر علیه السلام می‌فرمایند: برو با زنان خیمه وداع کن، این موضوع در حالیست که امام حسین(ع) در اوج معرکه قرار دارد، اما از تکلیف خود نسبت به زنان غافل نمی‌شود.

تسنیم: با توجه به اینکه همچنان کربلا در زندگی ما جاری و ساری است و آرزو داریم در کربلا به یاری امام حسین علیه السلام می‌شتافتیم، وظیفه امروز ما نسبت به عاشورا چیست؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مومنی:ماندن در جبهه ولی خدا و بقاء بر جبهه ولی خدا در زیارت عاشورا آمده است. آنچه که اهل‌بیت علیهم السلام از ما می‌خواهند را می‌بایست انجام داده و آنچه را که از ما نمی‌خواهند، می‌بایست اجتناب کنیم.

تسنیم: جناب آقای مومنی، ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، از شما بینندگان محترم نیز قدردانی می‌کنم. التماس دعا. یاعلی مدد

انتهای پیام/

ارسال نظرات