۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۷۲۰۳۴۵

گزارشی از سفر آیت الله اعرافی به اهواز

گزارشی از سفر آیت الله اعرافی به اهواز
آیت الله اعرافی در ادامه سفر‌های استانی خود طی سفری ۳ روزه به منظور بررسی وضعیت حوزه خوزستان به اهواز رفت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور از طریق فرودگاه بین المللی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به اهواز سفر کرد.

در بدو ورود مدیر حوزه های علمیه کشور جمعی از شخصیت های حوزوی و مسئولان استانی از ایشان استقبال کردند.

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور به مدت سه روز در استان خوزستان حضور دارند و برنامه های مختلفی از جمله دیدار با علما، شخصیت های استانی و... دارند.

از مهم ترین برنامه های سفر آیت الله اعرافی به خوزستان، تکریم حجت الاسلام بهرام پور و معارفه حجت الاسلام بلادیان به عنوان مدیر حوزه علمیه خوزستان است.

گزارشی از نخستین روز سفر آیت الله اعرافی به اهواز

بازدید آیت الله اعرافی از یادمان شهید علی‌ هاشمی

آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور از یادمان شهید علی‌ هاشمی بازدید و به مقام شامخ شهدای مدفون در این مکان ادای احترام‌ کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با حضور در محل تدفین شهید علی هاشمی، حسن بهمنی و شمار دیگری از شهدای هشت سال دفاع مقدس، با قرائت فاتحه‌ای یاد آنان را گرامی داشت.

گزارشی از نخستین روز سفر آیت الله اعرافی به اهواز

حضور مدیر حوزه‌های علمیه کشور در حرم حضرت علی بن مهزیار اهوازی

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در آغاز برنامه های سفر به استان خوزستان، به زیارت حرم مطهر حضرت علی بن مهزیار اهوازی رفت و در جریان روند تکمیل این بارگاه معنوی قرار گرفت.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در محل تدفین ۷ شهید گمنام‌ و سه شهید مدافع حرم، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شفیعی و آیت الله انصاری حضور پیدا کرد و به مقام شامخ آنها ادای احترام کرد.

گزارشی از نخستین روز سفر آیت الله اعرافی به اهواز

حوزه های علمیه با هجرت الهی گره خورده اند

آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور همچنین در دیدار جمعی از علما و شخصیت‌های حوزوی استان خوزستان، در اهواز با اشاره به اربعین حسینی و شکوه تاریخی آن، اظهار کرد: اربعین حسینی به فضل خداوند متعال آغاز تحولات بزرگی خواهد شد.

وی در ادامه با تأکید بر این که در تاریخ تشیع، حوزه های علمیه با هجرت الهی گره خورده اند، تصریح کرد: حوزه ها از شکل گیری تا نقش آفرینی آن با هجرت های پیوسته و متوالی بوده است.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه گاهی هجرت های بزرگی در تاریخ تشیع اتفاق افتاده که منشاء تحولات بزرگی بوده است، افزود: ما میراث‌دار حوزه علمیه هستیم و وظایف سنگینی را بر دوش داریم و امیدواریم بتوانیم به آنها عمل کنیم.

آیت الله اعرافی به اهمیت توجه به مسائلی نظیر حرکت برنامه ای و راهبردی، دیدن افق های دور، برنامه ریزی دقیق از سوی حوزه های علمیه استان ها و شهرها، عنوان کرد: حوزه علمیه وقتی انقلابی است که بتواند به همه نیازها پاسخ بدهد.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: تلاش کرده ایم که در حد امکان اختیارات به استان ها سپرده شود و از طرفی سطح علمی نیز ارتقاء یابد.

وی عنوان کرد: خوزستان را واقعا باید بزرگ بدانیم و ما به خوزستان آنچه که وظیفه مان بود توجه نکردیم و جایگاه خوزستان بالاتر از آن چیزی است که به آن توجه شده است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: قدم هایی برای حوزه علمیه خوزستان برداشته شده اما ‌آنچه که شایسته استان است خیلی بالاتر از این می باشد. خوزستان در دفاع مقدس چنان برکاتی را پیدا کرد که شاید در دنیا کمتر چنین برکاتی داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه نقطه به نقطه استان خوزستان سرزمین نور، ایثار و برکات است، تصریح کرد: وظیفه همه قدر داشتن آن است.

وی با قدردانی از مردم ولایتمدار خوزستان در پشتیبانی از ولایت فقیه، به نقش علمایی همچون آیت الله موسوی جزایری، آیت الله شفیعی، نماینده ولی فقیه در خوزستان، آیت الله کعبی و ... در سطح استان اشاره کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان با قدردانی از تلاش های حجت الاسلام بهرام پور و دیگر همکاران او، برای حجت الاسلام بلادیان، مدیر جدید حوزه علمیه استان خوزستان آرزوی توفیق کرد.

گزارشی سفر آیت الله اعرافی به اهواز

از طرح‌ دغدغه‌های طلبگی تا بیان راهکارهای ارتقای حوزه‌های علمیه

جمعی از مسئولان و مدیران مدارس علمیه استان خوزستان با آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور دیدار و به طرح دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود پرداختند.

در این نشست حجت الاسلام سید محمد امام، مسئول مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) اظهار داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مدیریت های مختلفی داشتیمT اما هیچ وقت به اندازه دوران آیت الله اعرافی کار نشد.

وی با بیان این‌که تقویت حوزه های علمیه شهرستان ها تقویت حوزه علمیه قم می باشد، گفت: در همین راستا مدارس امین و مساجد تقویت می شوند و جوانان به دین‌ و مذهب بیشتر گرایش پیدا می‌کنند.

مسئول مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) خاطرنشان کرد: بازنگری در برخی کتب های درسی مسأله ای بسیار مهم است. نسبت به امر تدریس نیز از سوی طلاب مورد توجه قرار گرفته و باعث شده تا دوران طلبگی کمتری را سپری کنند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده مسئول مدرسه علمیه امام هادی(ع) اهواز گفت: تحول در حوزه علمیه خوزستان بعداز انقلاب بسیار بسیار شگرف بوده است.

وی با اشاره به این‌که دانش آموختگان حوزه علمیه خوزستان در سنگرهای مختلف مشغول خدمت هستند، بیان کرد: امروزه نیز شاهد یک حوزه علمیه تکامل یافته بسیار ارزشمند است که شاهد خدمات آیت الله موسوی جزایری هستیم.

مسئول مدرسه علمیه امام هادی(ع) اهواز گفت: طلاب نسبت به آینده شغلی و معیشتی خود در ابهام هستند.

در ادامه، لفته پور مسئول حوزه علمیه حضرت قائم حمیدیه در خصوص رویکردهای حوزه علمیه برای افزایش جذب طلاب، نگاه به آینده شغلی آنها، توسعه منابع انسانی در بحث حقوقی و دیگر موارد به ذکر نکاتی پرداخت.

همچنین حجت الاسلام حمادی، مدرسه سید الشهدا(ع) خرمشهر به اهمیت توجه ویژه و جدی به مباحث علمی در حوزه علمیه اشاره و اظهار داشت: در کنار توجه به جذب طلاب باید عنایت بیشتری به تقویت بنیه علمی آنها داشته باشیم.

مدرسه سید الشهدا(ع) خرمشهر با اشاره به این‌که حوزه علمیه در دیگر مسائل علمی و تولید علم نیز نقش بسزایی دارد، عنوان کرد: نگاه به حوزه‌های علمیه شهرستان نیز باید قوی تر باشد و شاهد پرورش و رشد نخبگانی از همین حوزه‌ها بودیم.

در ادامه حجت الاسلام گلزار، مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز به بیان پیشنهادیی همچون ایجاد خوابگاه ویژه طلاب و روحانیون، راه‌اندازی هیأت علمی در مدارس و ورود در حد نیاز و هوشمندانه طلاب به عرصه های قضاوت، آموزش و پرورش پرداخت.

در پایان نیز حجت الاسلام یزدان پرست، مدیر مدرسه علمیه خاتم الانبیاء(ص) اهواز به بیان پیشنهادهایی همچون راه‌اندازی فقه های تخصصی در استان خوزستان، انعقاد تفاهم‌نامه با بسیج و مساجد پرداخت.

گزارشی سفر آیت الله اعرافی به اهواز

علمای بلاد و مدارس علمیه در خط مقدم اند

آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور همچنین در دیدار مسئولان و مدیران مدارس علمیه خوزستان با قدردانی و از زحمات علما و بزرگان حوزه علمیه استان خوزستان، اظهار کرد: اگر مدیران مدارس به درستی به وظایف و رسالت های خود عمل کنند شاهد رشد و تعالی خواهیم بود.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این‌که علمای بلاد و مدارس علمیه در خط مقدم هستند، بیان کرد: باید بدانیم همان طور که نقش مدیریت بسیار برجسته می باشد، نقش استاد هم بی بدیل و گاه نقش اول و آخر را داشته است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: در برنامه ۵ ساله ۱۰۰ طرح کلان وجود دارد که بدون هیچگونه وجود منابع مالی اجرایی شدند.

وی به اهمیت رویکرد برنامه ریزی و راهبردی در حوزه علمیه، اظهار کرد: مدیر شایسته هم اداره را مدیریت می‌کند و هم از نگاه کلان و راهبردی برخوردار است.

آیت الله اعرافی با بیان این‌که مدرسه ای موفق است که افق دید و چشم‌انداز داشته باشد، گفت: مدیر در یک مرکز باید نگاه جامع و متوازن به همه ساحت‌ها داشته باشد و مدیریت کاریکاتوری را نباید شاهد باشیم.

وی عنوان کرد: مدیر حوزه علمیه در یک استان و شهر باید به مسائل و نیازهای آن منطقه آگاه باشد و برای آنها برنامه‌ریزی و نیرو تربیت کند.

آیت الله اعرافی با بیان‌که مطالبات رهبری و رهنمودهای امام راحل جزو اولویت های برنامه‌ریزی ما بوده است، ادامه داد: مطالبات مراجع تقلید و پیشنهادهای بدنه حوزه علمیه هم مورد توجه جدی است. همچنین بانک ایده ها وحود دارد که مورد بررسی و در حد توان اجرایی می‌شوند.

مدیر حوزه های علمیه کشور درخصوص تربیت نیرو برای دیگر مجموعه‌ها، عنوان کرد: تئوری هدفمند جمع هدفمند بین تربیت نیرو برای دیگر مجموعه‌ها و حفظ نیروهای نخبه در درون حوزه علمیه می‌باشد.

آیت الله اعرافی با بیان این‌که ۴ گروه باید به طور ویژه و هدفمند حمایت شوند، ادامه داد: استاد به تعداد ۲۰ هزار استاد خواهر و برادر، محصلان و طلاب، مبلغان خاص و محققان به مفهوم حوزوی.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به این‌که سیاست ما احیا و توسعه وقف است، بیان کرد: برای اولین بار از منابع وقف حوزه علمیه منابعی تأمین و مهیا شده است. نسبت به منابع پایدار و سرمایه‌گذاری نیز طرحی در حال برنامه‌ریزی است.

وی با بیان‌ این‌که در دو سه سال گذشته ۱۵۰ تا ۲۰۰ پروژه عمرانی در حوزه‌ های علمیه کشور تکمیل شده‌اند، افزود: عدد مناسبی برای امسال و سال آینده برای تکمیل مدارس و پروژه‌های عمرانی خوزستان، تامین منابع انسانی طرح هجرت و مدارس امین خوزستان دیده شده است.

آیت الله اعرافی در ادامه به پرسش‌های مسئولان و مدیران مدارس علمیه استان پاسخ داد.

گزارشی سفر آیت الله اعرافی به اهواز

مراسم تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه خوزستان برگزار شد

مراسم تکریم و معارفه مدیر سابق و جدید حوزه علمیه استان خوزستان باحضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و مسئولان استانی برگزار شد.

این مراسم با حضور آیات موسوی جزایری، شفیعی و کعبی نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان، استاندار خوزستان، مدیران مدارس و شخصیت های حوزوی و استانی برگزار شد.

در این مراسم از تلاش‌های حجت الاسلام بهرام پور در دوران تصدی مسئولیت قدردانی و برای حجت الاسلام بلادیان مدیر جدیدحوزه علمیه استان خوزستان آرزوی موفقیت شد.

لازم به ذکر است که با حکم آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، حجت‌الاسلام‌ سیدمحمدعلی بلادیان بهبهان‌پور به مدت ۲ سال به عنوان «مدیر حوزه علمیه استان خوزستان» منصوب شده است.

در حال تکمیل ...

ارسال نظرات