۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۷۲۰۳۹۱

فیلم موهن عنکبوت مقدس نماینده دانمارک شد

فیلم موهن عنکبوت مقدس نماینده دانمارک شد
کشور دانمارک فیلم موهون «عنکبوت مقدس» که در جشنواره کن جنجال‌های بسیاری به وجود آورده بود را به عنوان نماینده خود به آکادمی اسکار معرفی کرده است.

به گزارش  سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، رسانه‌های خارجی خبر از حضور فیلم موهون «عنکبوت مقدس» در فستیوال اسکار را دادند.

کشور دانمارک فیلم موهون «عنکبوت مقدس» که در جشنواره کن جنجال‌های بسیاری به وجود آورده بود را به عنوان نماینده خود به آکادمی اسکار معرفی کرده است.

بررسی اتفاقات و حواشی پیرامون فیلم عنکبوت مقدس به روشنی نشان می‌دهد که تولید این فیلم حاصل یک اتفاق یا سوء تفاهم یا عدم شناخت نبوده بلکه کاملا آگاهانه و با اغراض مشخص تولید و تدوین شده است.  این اثر از انتخاب فیلم‌نامه تا کارگردانی و انتخاب بازیگر همه ذیل پروژه اسلام/ ایران هراسی قابل صورتبندی است. 

فیلم ضد ایرانی «عنکبوت مقدس» نماینده دانمارک در اسکار

 به نقل از اسکرین دیلی، «کشور دانمارک فیلم تریلر «عنکبوت مقدس» به کارگردانی علی عباسی را، به عنوان نماینده خود به اسکار فرستاد. موسسه فیلم دانمارک، «عنکبوت مقدس» علی عباسی ر ا در کنار فیلم‌های «بقیه عمر» ساخته فرل پترسون و «همانطور در بهشت» ساخته تی لیندنبورگ به عنوان سه گزینه نهایی خود برای شرکت در اسکار انتخاب کرده بود که در نهایت فیلم «عنکبوت مقدس» به عنوان نماینده این کشور معرفی شد.»

لازم به ذکر است کشور دانمارک طی سال‌ها، توهین به مقدسات دینی میلیاردها مسلمان از جمله انتشار کاریکاتور ساحت پیامبر اسلام و توهین‌های محتوایی به اعتقادات مسلمانان را در سابقه خود دارد. فیلم «عنکبوت مقدس» نیز حمله مستقیمی است به باور‌های مذهبی و ارادت مردم ایران به امام رضا (ع)، و عامدا تلاش می‌کند تا به این جایگاه ابدی خدشه وارد کند.

از این رو کشور دانمارک آگاهانه فیلم‌سازان دانمارکی را کنار گذاشته و فیلمی از یک کارگردان ایرانی‌تبار با موضوعی غریب با فرهنگ آن کشور را به عنوان نماینده خود به اسکار فرستاده است. در واقع رویکرد دانمارک این پرسش را پیش می کشد که آیا به جز فرصت طلبی سیاسی-اعتقادی، کوچکترین جنبه ای از مباحث هنری زیباشناختی در نظر گرفته شده است؟

در واقع دانمارک بر موضوعاتی از این دست سوار می‌شود تا بل بتواند به واسط رویکرد اسلام هراسانه غرب برای خود امتیازی کسب نماید. 

بی‌شک این قضیه از آنچنان حساسیتی برخوردار است که حتی می‌توان سفیر یا بالاترین کاردار سفارت دانمارک در تهران را برای ذکر توضیحات در خصوص این تداوم رفتار اسلام‌هراسانه در وزارت متبوع امور خارجه فراخواند.

فیلمی تبلیغی علیه ارزش‌های ایرانی-اسلامی

فیلم «عنکبوت مقدس» بیش از اینکه یک فیلم سینمایی باشد، به عنوان یک تبلیغ تصویری علیه مردم ایران و دین اسلام، شناخته می‌شود. فیلمی که توسط گروهی از ایرانیان ترک وطن کرده در اردن ساخته شده است. این فیلم تصویری به شدت مشمئز‌ کننده از ایرانیان نمایش می‌دهد؛ اما همانگونه که گفته شد آنچه در فیلم «عنکبوت مقدس» برجسته‌تر است، محتوای ضداسلامی فیلم و تصویر‌سازی غیرانسانی این فیلم از مردم متدین ایران است. فیلم «عنکبوت مقدس» رفتار یک قاتل زنجیره‌ای که در أثر اختلال روانی اقدام به قتل می‌کرد را به ارزش‌های ایرانی- اسلامی نسبت داده است!

فیلم«جنگ جهانی سوم» نماینده ایران در اسکار

 هفته گذشته کمیته معرفی نماینده سینمای ایران که زیر نظر بنیاد سینمایی فارابی شکل گرفته است فیلم «جنگ جهانی سوم» اثر هومن سیدی را به عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به اسکار ۲۰۲۳ انتخاب کرد. فیلمی که شاید هیچ مخاطب ایرانی‌ای آن را ندیده است، چرا که اصلا هنوز نوبت اکران و پخش در داخل کشور را نگرفته است.

تنها چیزی که درباره آن می‌دانیم این است که این فیلم به تازگی جایزه بخش جنبی جشنواره ونیز را به خود اختصاص داده است. 

داوری درباره کیفیت و محتوای فیلم « جنگ جهانی سوم» را باید به بعد از دیدن فیلم موکول کرد. درباره اینکه آیا این اثر در حدی هست که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به فستیوالی برود یا نه را هم قطعا کمیته معرفی نماینده سینمای ایران می‌بایست پاسخگو باشند. 

نحوه انتخاب آثار برای اسکار

طی سال‌های اخیر معمولا هر دوره از آکادمی اسکار میزبان اثری از جمهوری اسلامی ایران بوده و تا کنون ایرانیان زیادی را به عنوان برگزیده در صحنه خود دیده است. 

نحوه انتخاب اثر برگزیده برای ارسال به اسکار در ایران توسط کمیته‌ای که اعضای آن را خانه سینما( این انتخاب توسط بنیاد فارابی صورت می‌گیرد) انتخاب می‌کند انجام می‌شود.

این انتخاب معمولا از میان فیلم‌هایی که روی پرده رفته و دارای مقیاس‌های بین‌المللی فیلم‌سازی هستند انتخاب می‌شوند، این فیلم باید مطابق با آیین‌نامه‌های این جشنواره حداقل هفت روز اکران متوالی را تجربه کرده باشد. گویا اعضا کمیته انتخاب، اکران فیلم «جنگ جهانی سوم» در جشنواره ونیز را به عنوان اکران عمومی در نظر گرفته‌اند.

در اینجا بحث بر سر شیوه انتخاب و یا قانونی بودن و یا نبودن این اثر نیست، حتی کیفیت یا محتوای فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» نیز مد نظر نیست، بلکه مسئله اصلی بودن یا نبودن جمهوری اسلامی ایران در فستیوالی است که به یک فیلم ضد اسلامی مجوز حضور داده است. مسئله اصلی پذیرفتن قواعد بازی و رقابت در کنار اثری ضد دینی است که خدشه به ارزش‌ها و اعتقادات ملت ایران را هدف قرار داده است.

روسیه اسکار را تحریم کرد

همزمان با این موضوع گاردین خبر داد که کشور روسیه از فرستادن نماینده‌ای به اسکار سر باز زده و این جشنواره سینمایی را تحریم کرده است. آکادمی روسیه  ۲۶ سپتامبر طی بیانیه‌ای چنین اعلام کرد: «هیات اجرایی آکادمی فیلم روسیه تصمیم گرفته است نماینده‌ای را برای جوایز آکادمی فیلم آمریکا در این دوره معرفی نکند.»

در این خبر رویکرد مقتدر روسیه نسبت به فستیوال اسکار کاملا آشکار است، رویکردی که نه از سر ضعف و استیصال بلکه به واسطه قدرت و اعتماد به نفس حاکمیت شکل گرفته است. 

تحلیل آخر

در تحلیل نهایی این پرسش پیش می‌آید که حالا با این اوصاف وقتی اسکار به چنین فیلم مبتذل و ضد ایرانی‌ای مجوز حضور داده است آیا هنوز هم سودای رقابت در اسکار را داریم؟

حالا که اسکار پذیرفته است که فیلم سخیف و توهین‌آمیز«عنکبوت مقدس» را نمایش دهد، تحریم اسکار یکی از راهکارهای درستی است که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. گرچه این اقدام مسبوق به سابقه است و پس از نمایش فیلمی که به ساحت پیامبر اکرم اهانت صورت گرفته بود، سینمای ایران اسکار را تحریم و از حضور در اسکار ۲۰۱۳ انصراف داد که بازتاب رسانه‌ای بالایی در رسانه‌های جهان داشت.

باید منتظر واکنش سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی ماند تا رویکردشان را نسبت به حضور در کنار چنین فیلم سخیف و سراسر توهین به جامعه ایرانی و فرهنگ اسلامی را روشن کنند.

مراسم جوایز اسکار این دوره روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ برگزار می‌شود.

ارسال نظرات