۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۷۲۰۴۹۵

زنگ خطری که جدی گرفته نمی‌شود!

زنگ خطری که جدی گرفته نمی‌شود!
تا پیش از تصویب و ابلاغ "قانون جوانی جمعیت" تقریبا هیچ حمایتی از خانواده‌های ایرانی برای فرزندآوری صورت نگرفت! تاز‌ه‌ترین آمار منتشره هم موید همین امر است.

به گزارش گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی «جمعیّت» را که براساس بند یک اصل 110 قانون اساسی در تاریخ  30 اردیبهشت سال 1393 ابلاغ کردند.

برخی از بندهای سیاست‌های جمعیتی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب عبارتند از :

- ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیّت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی.

- رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد.

- اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط.

- تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی در باره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با تأکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی- ایرانی و توسعه و تقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری.

بر اساس گزارشات منتشر شده، کشورمان در صورتی که شاخصه‌های جمعیتی خود را اصلاح نکند و فرصت "پنجره جمعیتی" را از دست بدهد، در 20 سال آینده جزو پیرترین کشورهای جهان خواهد بود و این امر می‌تواند تبدیل به یک فاجعه برای آینده کشورمان باشد.

تا پیش از تصویب و ابلاغ "قانون جوانی جمعیت" و با توجه به استقرار 8 ساله دولت روحانی که قائل به بحرانی بودن شاخصه‌های جمعیتی کشورمان نبود، تقریبا هیچ حمایتی از خانواده‌های ایرانی برای فرزندآوری صورت نگرفت اما با تصوب و ابلاغ این قانون و با توجه به حمایت دولت سید ابراهیم رئیسی از سیاست‌های تشویقی فرزندآوری، در حال حاضر شاهد اعطای برخی از مشوق‌ها به خانواده‌های ایرانی در راستای تشویق به فرزندآوری هستیم.

کاهش آمار تولد در سال‌های اخیر زنگ هشداری است که باید جدی گرفته شود؛ بر اساس تاز‌ه‌ترین آمار منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور، میزان تولد در بهار امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش داشته است.

بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان ثبت احوال کشور، در بهار 1398، 299 هزار و 389 و در بهار 1399، 280 هزار و 564 ، در بهار 1400، 269 هزار و 748 ولادت و در بهار 1401 ، بیش از 257 هزار تولد ثبت شده است.

بر پایه آمار ثبت احوال کشور نرخ ولادت در سه ماهه نخست امسال 257 هزار و 647 مورد در کشور ثبت شده است. همچنین مجموع 257 هزار و 647 ولادت ثبت شده در بهار 1401 در کشور 91هزار و 389 ولادت برای فروردین‌ماه، 82هزار ، 362 ولادت برای اردیبهشت‌ماه و 83هزارو 896 ولادت برای خردادماه به ثبت رسیده است.

بر اساس این آمار از مجموع ولادت‌های ثبت شده در سه ماهه نخست سال 1401 در کشور به ترتیب استان‌های تهران با 32 هزار و 870 نفر، استان خراسان رضوی با 25 هزار و 110 نفر و استان سیستان و بلوچستان با 21 هزار و 226 نفر در رتبه‌های اول تا سوم بیشترین تعداد ولادت در بهار سال جاری در بین استانها قرار دارند.

این در حالیست که استان‌های سمنان با یک‌هزار و 653 نفر، ایلام با یک‌هزار و 786 نفر و کهگیلویه و بویراحمد با 2 هزار و 455 تولد به ترتیب در کل ولادت‌های بهار سال جاری رتبه کمترین ولادت در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش تسنیم، از کل 101 هزار و 393 فوت ثبت شده در بهار سال جاری نیز در کشور 36هزار و 38 فوتی برای فروردین ماه، 31هزارو 172 مورد فوتی برای اردیبهشت ماه و 34هزارو 183 فوتی برای خردادماه به ثبت رسیده است.

بر پایه مرگ و میرهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور، از مجموع فوت‌های ثبت شده در فصل بهار سال جاری در کشور، استان تهران با 15 هزار و 512 فوت، استان خراسان رضوی با 8 هزارو 290 فوت و استان اصفهان با 6 هزارو 451 فوت به ترتیب بالاترین میزان فوت در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

در بهار سال جاری همچنین در سه استان ایلام با 667 فوت، استان کهگیلویه وبویراحمد با 770 فوت و استان سمنان با 873 فوت به ترتیب کمترین میزان میزان فوتی در کشور به ثبت رسیده است.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات