۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۷۲۰۶۳۰

ادامه فعایت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرَفتی در برخی مناطق کشور

ادامه فعایت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرَفتی در برخی مناطق کشور
سازمان هواشناسی با اشاره به ادامه فعایت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرَفتی در برخی مناطق کشور در خصوص احتمال خسارت به کشاورزان هشدار صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی کشور امروز در اکثر مناطق کشور جو آرام و پایداری حاکم است و در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در ارتفاعات واقع در شمال هرمزگان،‌ جنوب کرمان و جنوب شرق فارس افزایش ابر و رگبار موقتی پیش‌بینی شده است.

فردا  و روز چهارشنبه جو آرام و پایداری در سراسر کشور مستقر می‌شود. روز پنجشنبه با نفوذ جریانات خنک شمالی به سواحل دریای خزر در شرق اردبیل، گیلان و مازندران ابرناکی و بارش باران همراه با کاهش نسبی دما آغاز می‌شود. روز جمعه برای سواحل دریای خزر و اردبیل ابرناکی و بارش باران پیش‌بینی می‌شود.

طی 5 روز آینده در نوار شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد شدید گاهی همراه با خیزش گردوخاک ادامه خواهد داشت، ضمن این‌که امروز در نوار غربی و جنوب غرب کشور افزایش سرعت وزش باد و نفوذ گردوغبار از عراق پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در نقاط مستعد خیزش گردوخاک.

منطقه اثر:

دوشنبه 1401/07/11: مرکز و غرب و جنوب غرب کرمان، هرمزگان، جنوب شرق فارس و جنوب سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال آب‌گرفتگی معابر به‌شکل محلی و محدود، صاعقه، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ا‌ی به‌ویژه در عبور از حاشیه مسیل‌ها، عدم توقف در اطراف رودخانه‌ها، انتقال محصولات برداشت‌شده به انبار یا مکان‌های مسقف، کنترل استحکام تأسیسات کشاورزی، گلخانه‌ها و سایر سازه‌های موقت در برابر باد شدید، پناه گرفتن کشاورزان و دامداران به مکان‌های ایمن به‌هنگام وقوع رعدوبرق.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری و نفوذ گرد و غبار

نوع مخاطره: وزش باد در مناطق مستعد گردوخاک و نفوذ گردوغبار

منطقه اثر:

دوشنبه 1401/07/11: نوار شرقی خراسان جنوبی، غرب ایلام، خوزستان، لرستان، نیمه جنوبی همدان و شرق کردستان

اثر مخاطره: کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و گلخانه‌ها، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال آسیب به تأسیسات حساس به گردوغبار.

توصیه: عدم پارک خودرو اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از حضور در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، احتیاط در انجام عملیات کشاورزی در باغات و مزارع.

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد

زمان شروع: دوشنبه 1401/07/11

زمان پایان: سه‌شنبه 1401/07/12

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج، میانگین 1 تا 1.5 متر

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای خزر

اثر مخاطره: احتمال آسیب به قایق‌های ماهیگیری و شناورهای سبک و تفریحی، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و احتمال آسیب به قفس‌های پرورش ماهی.

توصیه: احتیاط در تردد با شناورهای سبک و فعالیت‌های تفریحی و احتیاط در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فراساحل.

انتهای پیام/+

 
ارسال نظرات