۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۷۲۰۷۸۰

آمریکا عامل اصلی مذاکرات لبنان و صهیونیستها بر سر تعیین مرزهای دریایی است

آمریکا عامل اصلی مذاکرات لبنان و صهیونیستها بر سر تعیین مرزهای دریایی است
نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی گفت که آمریکا عامل اصلی مذاکرات لبنان و صهیونیستها بر سر تعیین مرزهای دریایی است تا بتواند گاز میدان کاریش را به اروپا برساند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری فارس، ایهود باراک نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی امروز سه‌شنبه از اهداف آمریکا در مذاکرات غیر مستقیم این رژیم با لبنان بر سر مرزهای دریایی پرده برداشت.

باراک به سازمان رادیو تلویزیون اسرائیل (کان) که سازمانی نیمه رسمی به شمار می آید، گفت: «داستان واقعا اینجا با آمریکایی‌هاست که رهبری تلاش‌های بین‌المللی را بر عهده دارند تا اروپا در زمستان آینده یخ نزند و از حمایت اوکراین هم دست بر ندارند».

وی همچنین تأکید کرد: آمریکا تلاش زیادی می‌کند تا به هر طرفی که گاز در جهان استخراج می‌کند، دست پیدا کند تا از این طریق، عرضه را افزایش دهد و کاری کند که گاز روسیه به اروپا نرسد».

این مقام پیشین صهیونیست در عین حال، تصمیم مسئولان صهیونیست بر سر حل و فصل اختلافات بر سر میادین گازی با لبنان را درست خواند و مدعی شد: «میدان قانا که در لبنان قرار دارد، هیچ گاه حفاری و بررسی نشده است. هیچ کس نمی‌داند که چه چیزی در آن وجود دارد؟».

باراک با بیان اینکه باید فرآیند استخراج گاز از میدان کاریش آغاز شود، تصریح کرد: آمریکایی‌ها این چیز را از اسرائیل می‌خواهند. آنان، سالانه سه میلیارد دلار به ما می‌دهند و هر قطعنامه‌ای را که در سازمان ملل علیه ما وجود دارد، وتو می‌کنند. آنان امروز به کم ما نیاز دارند.

در همین ارتباط، الیاس بوصعب معاون رئیس پارلمان لبنان بعد از ظهر روز گذشته (دوشنبه) درباره مذاکرات غیر مستقیم با رژیم موقت صهیونیستی درباره ترسیم مرزهای دریایی گفت که مواضع و دیدگاههای واحد و قوی لبنان باعث شد که نتایج خوبی در مذاکرات حاصل شود.

وی با بیان اینکه لبنان در میدان «قانا» به صورت کامل به حق خود رسیده است، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم ه پاسخ نهایی هفته جاری به دست ما برسد و پس از آن، موضع واحد لبنان در قبال گزارش نهایی اعلام خواهد شد.

این در حالی است که «دورتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت، شنبه هفته جاری با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان در کاخ «بعبدا» دیدار کرد تا طرح پیشنهاد این کشور برای حل و فصل اختلاف مرزی در بستر دریا با رژیم صهیونیستی، را ارائه دهد.

 عون نیز پس از دریافت پیشنهاد کتبی آمریکا با «نبیه بری» رئیس پارلمان و «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان تماس تلفنی برقرار کرد تا با آن‌ها در خصوص محتوای پیشنهادات آمریکا و چگونگی پاسخ به آن در سریع‌ترین زمان ممکن گفت‌و‌گو کند.

رئیس‌جمهور لبنان در تاریخ چهارم مهر ماه پیش‌بینی کرده بود که «عاموس هوچشتاین» میانجی آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان با رژیم صهیونیستی، تا اواخر هفته پاسخ کتبی در این خصوص ارائه کند.

پیش از این، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی به مناسبت اربعین امام حسین (علیه السلام) به تل‌آویو هشدار داده بود که که مقاومت هرگز از حقوق لبنان کوتاه نخواهد آمد و اجازه برداشت گاز از میدان «کاریش» را به رژیم صهیونیستی نمی‌دهد.

سید حسن نصرالله در سخنانش تاکید کرده بود که: «اجازه استخراج نفت و گاز از میدان کاریش را تا قبل از اینکه لبنان به خواسته‌های بر حق خود برسد، نمی‌دهیم. مقامات صهیونیست گفتند که استخراج از کاریش را از ماه سپتامبر آغاز خواهند کرد، اما آن را به عقب انداختند. آغاز استخراج گاز از میدان کاریش خط قرمز ماست. تمامی تهدیدات دشمن هیچ تأثیری بر ما ندارد چشممان بر کاریش است و موشک‌هایمان به سمت میدان کاریش نشانه رفته است».

پایان پیام/ص

ارسال نظرات