۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۷۲۱۱۲۲
در نشست «بازنمایی عفاف و حجاب در رسانه ملی» مطرح شد؛

هویت زدایی از بانوی ایرانی اسلامی در رسانه ملی

هویت زدایی از بانوی ایرانی اسلامی در رسانه ملی
نشست «بازنمایی عفاف و حجاب در رسانه ملی» با حضور فعالان عرصه عفاف و حجاب و اهالی رسانه و هنر برگزار شد که در آن به عدم تبیین جایگاه زن و هویت زدایی از بانوان اشاره شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست های تخصصی نقد رسانه ملی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه با موضوع «بازنمایی عفاف و حجاب در رسانه ملی ظرفیت ها، راهکارها و چالش های پیش روی» شامگاه دوشنبه در سالن جلسات دفتر تبلیغات اسلامی قرار شد.

حجت الاسلام محمدحسین پیشاهنگ دبیر جلسه با اشاره به حوادث اخیر جامعه گفت: دشمنان نظام این روزها آشوب هایی را با بهانه حجاب و عفاف زن ایرانی برپا کرده است که رسانه های ضدنظام نیز بر آن دامن می زنند و بربخشی از جامعه تأثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: نقد رسانه ملی لزوماً به معنای کم کاری رسانه نیست و برخی محدودیت ها به ذات رسانه صوتی و تصویری بر می گردد اما نمی توانیم از محدودیت ها به راحتی بگذریم و با نقد منصفانه به دنبال رشد رسانه ملی هستیم.

حجت الاسلام محمدرضا زیبایی نژاد رئیس پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه وضعیت کلی رسانه را باید مورد بحث قرار دهیم، ابراز کرد: وضعیت امروز حجاب سرریز وضعیت موجود رسانه است لذا ابتدا باید وضعیت خود رسانه مورد بررسی شود و سپس به حجاب بپردازیم.

وی با تشریح وجه نمادین حجاب افزود: روزگاری در عصر قاجار و پهلوی کشف حجاب نماد روشنفکری و سیاسی پیدا می کند و روزگاری حجاب نماد مبارزه می شود و یادم نمی آید در زمان مبارزات انقلاب خواسته امام رعایت حجاب باشد اما از آنجایی که نمادی در مبارزه با پهلوی بود مردم با رعایت حجاب در راهپیمایی ها شرکت می کردند و سپس در عصر انقلاب حجاب نماد اسلام شد و از این رو امروزه گروه هایی برای از بین بردن اسلام حجاب را عَلم می کنند.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده با ابراز موفقیت یا عدم موفقیت نظام در موضوع حجاب بیان کرد: موفقیت نظام در این عرصه را همین می دانم که نظام نزاع را در همین نقطه نگه داشته و اجازه تعدی و گذر از این مرحله به مخالفین نظام نداده است.

حجت الاسلام زیبایی نژاد مسئله اخیر را موضوع حجاب نداست و ابراز کرد: نزاع و مسئله اصلی حجاب نیست بلکه موضوع اصلی نزاع بین جبهه کفر و اسلام است و مطمئن اگر این مسئله نیز حل شود باز دشمن با بهانه جدید زمینه مبارزه را ایجاد می کنند و تنها راه موفقیت ما نیز مبارزه در میدان با مخالفین است.

در ادامه خانم دکتر مریم منصوری پژوهشگر در حوزه زن و خانواده با بیان اینکه هویت زن ایرانی اسلامی در رسانه ملی گم شده است، اظهار کرد: در تبیین اینکه حجاب و عفاف در چه جایگاهی از زندگی خانواده و زن ایرانی نقش دارد، نادیده و یا اینکه به حد کافی به آن پرداخته نشده است که نخبگان در تبیین و رسانه در ترویج آن نقش دارند.

وی با اشاره به زن تراز در رسانه ملی عنوان کرد: نوع بازنمایی از الگوی زن مسلمان که در ساحت تصویر و بدن به نمایش در می آید، بازنمایی صحیح و درستی نیست بلکه بازنمایی از یک زن غربی است و هویت یک زن مسلمان در این زن و در رسانه وجود ندارد.

دکتر منصوری با تشریح برخی از سریال های تلویزیون خاطرنشان کرد: حتی آن دسته از فیلم های موفق و قابل قبول رسانه نیز زن مسلمان ایرانی آنچکه باید باشد را به نمایش نگذاشته و زن موفق زنی است که چندین عمل زیبایی انجام داده و این نوع نگرش و زائقه سای زندگی ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

هویت زدایی بانویی ایرانی اسلامی در رسانه ملی

پژوهشگر حوزه زن و خانواده با اشاره به فلسفه حجاب عنوان کرد: فلسفه حجاب نشان دادن زیبایی زن نیست بلکه حجاب به واقع مستور ماندن جلوه های فیزیکی بانوی جامعه و در عین حال رشد و شکوفایی در عرصه های مختلف و مورد نیاز جامعه بود اما پوشش امروز به نوعی دست پخت رسانه است که به جامعه هدیه داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار نیز از دیگر مدعوین این جلسه بود که تصریح کرد: تحیر ما در بازنمایی حجاب به تحلیل های بنیادینی برمی گردد که قرار بود در حوزه مورد بررسی قرار بگیرد و نهادهای دیگر متکلف شدند و در اینکه حجاب را چه چیزی تلقی کنیم هر نهادی براساس برداشت خودش عمل می کند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حوادث اخیر کشور و با توجه بر بهانه حجاب ابراز کرد: براین باورم پروژه حیا و عفت اجتماعی از طریق تمرکز بر حجاب و زن حل نمی شود بلکه با تمرکز بر غیرت حل شدنی است و حجاب مسئله دوم پس از غیرت قابل طرح و بحث می شود، ما فیلم و نشست های تخصصی در موضوع حجاب برگزار کرده این اما دریغ از یک همایش و کنفرانس در رابطه با غیرت مردان.

وی افزود: آیا در حوزه علمیه یک فقیه حجاب پژوه داریم که این موضوع برای خود حوزویان حل شده باشد، در این دوره فقیهی نداریم که با استاندارهای قدیم تمام یا بخش اعظمی از عمر خود را بر موضوع حجاب گذاشته باشد و لذا تربیت فقیه حجاب پژوه از ضروریات حوزه های علمیه است.

چهارمین سخنران حجت‌الاسلام عبدالله رضایی رئیس شورای معارف اسلامی سیما بود که پیکان انتقاد را به سوی رسانه نبرد و تصریح کرد: از سویی رسانه باید انتظارات مخاطب را برآورده کند و از سوی دیگر در تئوریات پای چوبین دارد و جای پای مستحکمی ندارد و نه به لحاظ تئوریک از سوی حوزه های علمیه حمایت می شویم و نه به لحاظ عملی نتوانسته این خود را تقویت کنیم.

وی افزود: ما در جنگ نابرابر با رسانه های دنیا روبه رو هستیم لذا از شما منتقدان عزیز می خواهیم که با نقدهای مشکل گشا و راهکار رسانه ملی را یاری کنید و این سلسله نشست ها ادامه دار خواهد بود تا حوزه نخبگانی سکان هدایت را به دست بگیرند.

وی ادامه داد: هنرمندی که از بیت المال این حکومت ارتزاق کند و در موقع حساس نقش اپوزیسون بازی کند دردی است که همچون خاری در گلو مانده و نیازمند یک جراحی بزرگ است.

سپس حجت الاسلام حسن بوسلیکی عضو میزعفاف و حجاب دفتر تبلیغات اسلامی گفت: رسانه ملی معیارهای دوگانه ای با پوشش بانوان دارد، در انتخابات و راهپیمایی ها یک پای مصاحبه ها زنان بدپوشش هستند و یا اینکه بین پوشش مجریان شبکه های داخلی و العالم و پرس تی وی ها با هم متفاوت است، سوال اینجاست این تفاوت ها چرا و این دو رویی ها به چه خاطر است.

استاد دانشگاه معارف با انتقاد از اینکه حجاب را نباید امر سیاسی کرد، خاطرنشان کرد: نماد اعتراضات اجتماعی و سیاسی نباید برداشتن حجاب باشد.

وی با بیان رویکرد زیبایی محور امر حجاب بیان کرد: تصویری سازی از دختر با حجاب با دختران خوش قیافه چادری و البته یک زن جسور راننده و آتش نشان کار درستی نیست، این افراط ها در تصویر سازی های وارونه از مشکلات رسانه و صدا و سیما است.

هویت زدایی بانویی ایرانی اسلامی در رسانه ملی

حجت‌الاسلام بوسلیکی با انتقاد از سانسور های نابجا در رسانه ابراز کرد: با سانسور های نابجا جوانانمان را به دیدن نسخه اصلی فیلم سوق می دهیم، به اعتقاد من سانسور دیالوگ جفای به فیلم و سازنده آن سریال است.

حجت‌الاسلام بیات نیز حجاب را مسئله مهم دانست اما آن را اولویت اول عنوان نکرد و اظهار داشت: فلسفه حجاب چیزی غیر از نمایش عفاف فرد نیست اما معنای پوشش به عنوان نماد عفاف را با برخی از کارهای افراط گونه خنثی می کنیم.

حجت الاسلام زهیراد فعال حوزه عفاف و حجاب با بیان اینکه برنامه های صداوسیما در دست مافیا است، عنوان کرد: گارد رسانه نسبت به موضوع حجاب و به طور کلی عفاف بسیار بسته است.

وی با تشریح برخی از برنامه های سلبریتی ها و دستمزدهای نجومی آنها اظهار کرد: صدا و سیما نخبه پروری نمی کند بلکه سلیقه پروری است و جای دست هایی در رسانه باز است که اصلاً سنخیتی با حجاب ندارند، صدا و سیما هویت زن را با برنامه هایش تغییر داده است و خود این رسانه به اباحه گری و قبح زدایی دامن می زند.

وی ادامه داد: ذائقه جوانان ما با سریال های رسانه ملی عوض شده است، آقایان رسانه این چه پیام هایی که از طریق برنامه های رسانه جمهوری اسلامی پخش می شود، چرا اراده شما و هزینه‌های بیت المال به تقویت هویت زن اسلامی، همسرداری و فرزندان آوری تقویت نمی‌شود.

در ادامه حجت الاسلام سید یاسر حسینی رئیس میز عفاف و حجاب دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به گفتمان سازی در بحث حجاب تصریح کرد: پس از گذشت بیش از چهل سال از انقلاب هنوز موضوع حجاب به یک گفتمان تبدیل نشده است و نخبگان به اندازه کافی به آن نپرداخته اند.

وی با بیان اینکه جامعه همزمانی به وظیفه خود عمل نکرده است، اظهار داشت: باید به رسانه حق داد و که جامعه نخبگانی به تئوریات حجاب آنچنان که باید و شاید نپرداخته و تشطط آرایی وجود دارد و این فقرمعنایی دست رسانه را ضیق و بسته است.

رئیس میز حجاب و عفاف دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: امروز رسانه آن مرجعیت فرهنگی سابق را به دلایل مختلف از دست داده است و متاسفانه در برخی از موضوعات شد فرهنگ نیز عمل کرده برای مثال تجمل گرایی را به زندگی روستاییان ما نیز مشاهده است.

حجت الاسلام عباسی با اشاره به اینکه صدام سیما هویت های انسجام بخش در موضوع حجاب ندارد، خاطرنشان کرد: رسانه هنوز به یک شاخص در موضوع حجاب نرسیده است چرا که به رسانه ملی القاءشده است که تو برای همه ایرانیان هستی و باید پاسخگوی نیاز تمامی ایرانیان باشد لذا هویت خود را از دست داده است.

وی ادامه داد: قبل از اینکه فلسفه حجاب را بخواهیم مطرح کنیم باید قانون پذیری حجاب را مطرح و بازگو می کردیم که در رسانه برنامه ای در این بحث مهم قانون پذیری تهیه نشده است و در همین راستا برنامه های مهارت افزایی و آموزشی برای پذیرش نیاز است.

حجت‌الاسلام عباسی با اشاره به هویت زن در جامعه بیان کرد: حقیقت زن در جامعه تبیین نشده و شعار زن، زندگی و آزادی نشأت گرفته از عدم تبیین جایگاه این بانوی اسلامی است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
صدام سیما نادرست است.
صدا و سیما درست است..
0
0