۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۷۲۲۴۳۵
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده:

ما در حوزه زنان در اجرای بسیاری از قوانین مشکل داریم

ما در حوزه زنان در اجرای بسیاری از قوانین مشکل داریم
خزعلی گفت: متاسفانه یکی از مشکلات ما در حوزه زنان این است که در اجرای بسیاری از قوانین در حوزه زنان در کشور مشکل داریم.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ دانشکده زن و خانواده دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور خانم دکتر انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، حجت‌الاسلام المسملین سید ابوالحسن نواب، معاونین دانشگاه، اعضای هیئت علمی، اساتید و دانشجویان دانشگاه برگزار شد.

خانم انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این مراسم در سخنانی گفت: زنانی همچون فاطمه زهرا، زینب کبری و حضرت معصومه(سلام الله علیهم) از جمله رموز پایداری، ماندگاری و جاودگانی پیام رسالت و امامت بودند. اینها در حقیقت نشانی هستند از چگونگی پایداری یک پیام، پیامی که در وجود این عزیزان بود و در این نسل پر برکت باقی ماند و به نسل آخر الزمان منتقل خواهد شد. امیدوارم که زنان قدر خودشان را در این پیام‌رسانی، تدبیرگری، خردورزی در رساندن پیام بدانند. نقش پر ارزشی که یکی از مقاصد بزرگ حرکت انبیاء و یکی از اهداف عالیه در تبلیغ و رساندن انسان‌ها به کمال و رساندن انسان‌ها به بلوغ اصلی خویش و مسیر صحیح الهی می‌باشد.

وی بیان کرد: در واقع زنان در تربیت‌گری و مربی بودن مقدم بر مردان هستند و اگر به زن رب البیت گفته شده به این دلیل است که زن به عنوان مادر و مربی در خانواده اولین کسی است در کانون و مرکز اصلی تربیت نسل بشر قرار گرفته است. این در حالی است که خداوند خودش را «رب‌ العالمین» معرفی کرده است و پیامبر را نیز به عنوان مربی برگزیده است. بنابراین می‌توان گفت نقش تربیت، نقش بسیار بزرگی است که بر عهده جامعه زنان یا مادران گذاشته شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در حوزه گفتمان‌ سازی زنان ما امکان این را داریم که بتوانیم یک گفتمان جدید را به جهان عرضه کنیم. لازمه این کار این است که بتوانیم در حوزه مبانی نظری این امر، کارهای پژوهشی عمیقی انجام دهیم. بعد از تهیه این مبانی باید در ابزاری که از آن برای انتقال این گفتمان استفاده می‌کنیم هنرمند باشیم.

وی ادامه داد: ما موضوعات و مسائل مختلفی در حوزه زنان که جزء نیازهای پژوهشی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری بوده است را تدوین و در سایت معاونت بارگذاری کرده‌ایم. اگر دانشکده زن و خانواده دانشگاه ادیان و مذاهب نیز موضوعات جدیدی را به ما ارائه دهند می‌توانیم آن موضوعات را به موضوعات‌مان اضافه کنیم. همچنین از همه نخبگان حوزوی و دانشگاهی، اساتید و پژوهشگران می‌خواهیم که ما را در تدوین و تهیه این موضوعات و مسائل یاری کنند.

خزعلی عنوان کرد: آنچه در برنامه ششم برای معاونت زنان و خانواده در نظر گرفته شده است سه ماموریت مهم است. اولین مأموریت، مسأله عدالت جنسیتی است که در این خصوص کار وسیعی در ادرات، سازمان‌ها و وزارات‌خانه‌های مختلف در حال انجام است. ما در این بخش می‌خواهیم موقعیت و جایگاه زنان را در هر موقعیتی بر اساس مبانی اسلامی تدوین و تعیین کنیم و همچنین نشان دهیم که در جمهوری اسلامی چگونه با این موضوعات برخورد می‌شود. ما نیاز داریم که موقعیت زن در ایران را به جهانیان معرفی کنیم. حقیقت این است که بسیاری از مسائل ما در حوزه زنان چه در بخش گفتمانی و چه در بخش عملکردی برای جهان ناشناخته است.

وی بیان کرد: موقعیت زنان کشور از موقعیت زنان برخی کشورهای جهان بسیار بهتر است اما دیگران این را نمی‌دانند و همچنین نمی‌توانند این را باور کنند. ما از نظر معرفت شناختی و عملکردی جایگاه زن خوب عمل نکردیم. موضوع بیمه، حقوق زنان و مساوی بودن حقوق آن با حقوق مردان و مسأله سلامت از جمله مسائلی است که قوانین ما در خصوص زنان از قوانین سایر کشورها خیلی بهتر است.

خانم خزعلی بیان کرد: ما اگر اسلام را آن گونه که هست، جایگاه زن در اسلام را بدون هیچ کاستی به دیگران معرفی کنیم همه خواهند فهمید که هیچ مذهب و مکتبی نتوانسته جایگاه و کرامت زن را به این خوبی نشان دهد. متاسفانه نتوانستیم در این خصوص خوب عمل کنیم و این نقص بزرگی است که ما دچار آن هستیم. همین نقص در تبیین بوده است که باعث شده اتفاقات اخیر که با دروغ‌های زیادی پیچیده شده است دیگران را تحت تاثیر قرار دهد و موضع‌گیری‌های خلافی از برخی از دولتمردان زن غربی مطرح شود که اصلا حقیقت ندارد. البته که در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری به تمام آنها پاسخ دادیم اما به هر حال این نقصی بوده که از گذشته وجود داشته و در حال حاضر هم دچار آن هستیم و باید هر چه زودتر این نقص را برطرف کنیم. کمک و هم‌افزایی شما اساتید و اعضای هیئت علمی که در حوزه زنان در حال فعالیت هستید نیز بسیار سازنده خواهد بود و باعث خواهد شد این حرکت رو به جلو سرعت بیشتری پیدا کند و ما قطعا روی کمک شما حساب باز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مأموریت‌های ما در معاونت زنان و خانواده بحث زنان سرپرست خانواده است که متاسفانه هنوز به سرانجام نرسیده است و امیدواریم در برنامه ششم توسعه بتوانیم در خصوص این مسأله کارهای مثبتی انجام دهیم. البته فعالیت ما در این حوزه شروع شده است و ما برنامه‌ای برای آنها تدوین کرده ایم و آن را به کمیسیون فرهنگی ارائه کرده ایم. انتظار داریم هر چه زودتر این طرح در هیئت دولت مطرح شود و بعد به مراحل نهایی تصویب برسد.

خانم خزعلی تصریح کرد: این برنامه در بخش‌های مختلفی همچون آموزش، مددجویی، اشتغال و حمایت تدوین شده است که در همه این بخش‌ها ما می‌توانیم مباحث و موضوعاتی را با رویکرد تحقیق و پژوهش با دانشکده زن و خانواده دانشگاه ادیان داشته باشیم که به عنوان پشتیبان‌ نظری طرح باشند. البته این طرح پشتیبان نظری دارد اما برای استحکام این سند و همچنین داشتن پشتوانه علمی قوی‌تر، می‌توانیم در غالب تفاهم‌نامه‌هایی با دانشکده از پژوهش‌ها و نظرات شما نیز استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: متاسفانه یکی از مشکلات ما در حوزه زنان این است که در اجرای بسیاری از قوانین در حوزه زنان در کشور مشکل داریم. یکی از کارهایی که ما در معاونت زنان و خانواده به صورت جدی به دنبال آن هستیم این است که بر اجرای این قوانین نظارت داشته باشیم. این نظارت که قبلا صرفا به صورت گزارش بوده است به روز شده و ما مدام در حال نظارت بر قوانین مربوط به این حوزه و اجرای صحیح آن هستیم. ما قصد نداریم وارد اجرای قوانین بشویم اما به صورت جدی به دنبال اجرای صحیح آنها هستیم.

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری در پایان بیان کرد: مأموریت سومی که به عهده ما قرار داده شده است در بخش قانون گذاری و آسیب زدایی و به صورت ویژه در مسأله طلاق و مشاوره می‌باشد. این موضوع در برنامه ششم به عهده معاونت قرار داده شده است. به دلیل نپرداختن به این مسأله متاسفانه ما شاهد افزایش طلاق و ناپایداری خانواده هستیم. منشور مشاوره خانواده که از سال ۹۲ به عنوان یکی از مسئولیت‌های معاونت زنان و خانواده مطرح شده بود از موضوعاتی است که متاسفانه به آن پرداخته نشده است که الان از جمله برنامه‌های ماست که به صورت جدی به دنبال اجرایی کردن آن هستیم. در مرحله اول آن را تدوین کرده‌ایم و منتظر تصویب و اجرای آن هستیم.

ارسال نظرات