۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۷۲۲۵۸۰

۳۰۰ صرافی آمار خرید و فروش خود را لحظه‌ای در سایت بازار متشکل ثبت می‌کنند

۳۰۰ صرافی آمار خرید و فروش خود را لحظه‌ای در سایت بازار متشکل ثبت می‌کنند
رئیس کل بانک مرکزی گفت: ما صرافی‌ها را موظف کردیم آمار خرید و فروش و قیمت عرضه و تقاضای‌شان را در سایت بازار متشکل افشا کنند.

گروه سیاسی خبرگزاری فارس؛ به اعتقاد کارشناشان اقتصادی در ماه‌های اخیر بازار ارز با آرامش نسبی روبه‌رو بوده است و به طور ویژه قیمت دلار در بازار کشورمان علی‌رغم افزایش ارزش جهانی دلار نسبت به سایر ارزها، افزایش محسوسی نداشته است.

این درحالی است که در دولت گذشته عدم ثبات در بازار ارز و افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها در این بازار یکی از مشکلات اصلی اقتصاد کشور بود و فعالان عرصه اقتصادی نمی‌توانستند برآوردی نسبت به قیمت‌ها در آینده و تأثیر آن در کسب‌وکارشان داشته باشند.

علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، درباره اقدامات دولت سیزدهم برای ثبات در بازار ارز، به ثبات قیمت دلار در بازار ایران با وجود افزایش ارزش جهانی این ارز اشاره کرد و گفت: در مدت اخیر ارزش دلار در بازارهای جهانی نسبت به سایر ارزها افزایش پیدا کرد و به عنوان مثال یورو ۲۲ درصد و ین ژاپن ۳۰ درصد در مقابل دلار تضعیف شدند.

وی افزود: طی مدت اخیر ارزهای مختلف در مقابل دلار تضعیف شدند و دلار در مقابل آنها تقویت شد؛ خوشبختانه ما در بانک مرکزی با تدابیری که اتخاذ کردیم و با هماهنگی که با حوزه صنعت و تجارت داریم، سیاست های ارزی خودمان را منطبق با حوزه تجاری تنظیم می کنیم و سیاست های ورود ارز به کشور و عرضه در بازار را دنبال کردیم که تقویت کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ما در ۲ بخش حواله و اسکناس بایستی دقت لازم را داشته باشیم، گفت: در بخش حواله خوشبختانه از اول امسال در سامانه نیما ۲۵ میلیارد دلار ارز معامله شده است که یک افزایش قابل توجهی نسبت به دوره مشابه در سال گذشته دارد؛ خوشبختانه به این خاطر که ما آمار اینها را هرروز منتشر می کنیم، حجم عرضه ارز در این بازار نسبت به تقاضا اضافه است و ما هر روز در سامانه نیما مازاد عرضه داریم که خود این مطلب باعث شده که بازار از یک تعادل خوبی برخوردار باشد.

صالح‌آبادی ادامه داد: در بازار متشکل ارزی نیز که اسکناس معامله می‌شود، خوشبختانه حجم مبادلات روز به روز در حال افزایش است و روز سه شنبه (3 آبان) حجم معاملات اسکناس به حدود ۱۷ میلیون رسید یعنی مرتباً در حال افزایش بوده است که به دلیل عمق‌بخشی‌ای بوده که به این بازار صورت دادیم.

وی تشریح کرد: ما در ابتدا امکان معامله توافقی ارز را در صرافی ها فراهم کردیم و سپس در بازار متشکل تابلو مختص به خودش را ایجاد کردیم که شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی می‌شود؛ هم‌اکنون در سایت بازار متشکل ارزی، عرضه، تقاضا، قیمت، حجم و نواسانات قیمت، لحظه به لحظه قابل مشاهده است.

300 صرافی آمار خرید و فروش‌شان را در سایت بازار متشکل ارزی منتشر می‌کنند

رئیس کل بانک مرکزی با اینکه ما صرافی ها را موظف کردیم که آمار خرید و فروش و قیمت عرضه و تقاضاشان را در سایت بازار متشکل افشا کنند، اظهار کرد: چند روز پیش که من نگاه می کردم، حدود ۳۰۰ صرافی که عضو بازار متشکل هستند، آمار خودشان را لحظه به لحظه در این سایت منتشر می‌کنند.

صالح‌آبادی افزود: این شفاف‌سازی ها، عمق‌بخشی‌ها و مرجع‌سازی قیمت در بازار متشکل و فراهم کردن این امکان برای صادرکنندگان که بخشی از صادرات‌شان که به شکل اسکناس وارد کشور می کنند را در این بازار عرضه کنند تا بازار شکل بگیرد، باعث شده که آرامشی در بازار ارز وجود داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان بیان کرد: علی‌رغم تمام مباحث جانبی که وجود دارد، بازار ارز توانسته یک ثبات و آرامشی داشته باشد و امیدواریم با سیاست‌های ارزی و تجاری که هماهنگ است و همچنین با عرضه‌ای که در این بازار اتفاق می‌افتد و از طرف دیگر کنترل متغیرهای کلان اقتصادی که جز سیاست‌های دولت و بانک مرکزی است، بتوانیم این آرامش را حفظ کنیم.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات