۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۷۲۲۶۶۰
رئیس پژوهشکده مطالعات معنوی:

انیمیشن «نژا» درصدد جا اندازی فلسفه تائوئیسم است

انیمیشن «نژا» درصدد جا اندازی فلسفه تائوئیسم است
حجت الاسلام مظاهری سیف گفت: انیمیشن «نژا» فلسفه تائوئیسم را به خوبی جا می اندازد و کاملاً مخالف با فلسفه توحیدی ما که به یگانگی بسیط خداوند قائل هستیم است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف رئیس پژوهشکده مطالعات معنوی در نشست نقد انیمیشن Ne Zha محصول 2019 کشور چین از کمپانی Chengdu Coco Cartoon که با همت پژوهشکده مطالعات معنویت و با حضور برخی از کارشناسان و منتقدان معنویت های نوظهور در سالن جلسات ساختمان خبرگزاری رسا برگزار شد، با اشاره به فلسفه تائوئیسم چینی اظهار داشت: بر اساس فلسفه چینی تائوئیسم، آن نیروی بنیادین خلقت که نیروی بی نهایتی است، نیروی تائو است که ترکیبی از دو قطب متضاد می باشد و تضادی که در تائو به اجتماع رسیده است منجر به بی نهایت شدن آن می شود.

وی در ادامه افزود: اثر تائو که عالم آفرینش است کاملاً این دوگانگی را در خود دارد؛ یعنی عالم خلقت ترکیبی از دوگانه هایی همچون مذکر و مونث، خیر و شر، تاریکی و روشنایی، روز و شب، سردی و گرمایی و آب و آتش است.

رئیس پژوهشکده مطالعات معنوی ابراز کرد: در تائوئیسم همه اینها را مطرح کرده و معتقد هستند که همه این دوگانه ها از یک نیروی بنیادین به نام تائو شکل گرفته است؛ چیزی که در این فیلم این مسئله به وضوح نشان داده شده است.

حجت الاسلام مظاهری سیف در ادامه افزود: این فیلم فلسفه تائوئیسم را به خوبی جا می اندازد و کاملاً مخالف با فلسفه توحیدی که ما به یگانگی بسیط خداوند قائل هستیم است؛ و مبنای فکری آنها یگانگی فکری در عین تضاد است.

رئیس پژوهشکده مطالعات معنوی بیان داشت: در این انیمیشن چیزی که سبب ترکیب دو گوهر خیر و شّر می شود و آنها را به هم می چسباند، به وسیله هدایت نیروی شرّ صورت می گیرد و منبع نیروی شر است که الهام بخش خیر شده تا به همدیگر پیوند زده و جدایی و ناهمگرایی را به همگرایی تبدیل کند.

وی در ادامه افزود: در این انیمیشن سعی شده است تا با نمادها، تضاد بنیادین تائو را در تارو پُود فیلم جا بیندازند؛ به این معنا که نیروی خیر که همان مروارید فرشته است در اختیار اژدها قرار می‌گیرد؛ اما مروارید شیطان در اختیار انسان ها قرار گرفته می شود و در قالب یک انسان به وجود می آید.

حجت الاسلام مظاهری سیف در پایان افزود: نکته جالبی هم که می توان از این فیلم استخراج کرد این است که در این فیلم انسان را موجودی می داند که می تواند با اراده ای که در درون خود دارد به نیروی شیطانی غلبه کند و آن را متحول کند.

ارسال نظرات