۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۹
کد خبر: ۷۲۲۶۸۷

«تورم بایدن» هزاران میلیادر دلار از پول آمریکایی‌ها را نابود کرد

«تورم بایدن» هزاران میلیادر دلار از پول آمریکایی‌ها را نابود کرد
به نظر می رسد نسخه‌ای که حاکمان پشت‌پرده‌ی دنیا برای نابودی اقتصاد کشیده‌اند و از طریق عوامل خود در جوامع مختلف در دست اجرا دارند، اکنون گریبان آمریکا را نیز گرفته است.

سرویس اقتصاد مشرق- پایگاه خبری آمریکایی «نیویورک‌پست» در مقاله‌ای، به بررسی تاثیر آن‌چه در آمریکا به «تورم بایدن» معروف شده، بر زندگی عامه مردم آمریکا پرداخته است. طبق این گزارش، ضرر و زیان ناشی تورم دوره بایدن برای پس‌اندازهای مردم طبقه متوسط این کشور، سر به بیش از دو هزار میلیارد دلار گذاشته است. به نظر می رسد نسخه‌ای که حاکمان دنیا برای نابودی اقتصاد و فقیرتر کردن مردم کشیده‌اند و از طریق عوامل خود در جوامع مختلف دنیا (با پرچم‌ها و شعارهای مختلف و شاید بعضا متضاد) به اجرا گذاشته‌اند، اکنون گریبان خود مردم آمریکا را هم گرفته است.

آیا اخیراً نگاهی به موجودی حساب‌های بازنشستگی ۴۰۱(k) خود انداخته‌اید؟ توصیه ما این است: زحمت نکشید. تمام روز، هفته و ماه شما را خراب می کند(در ایالات متحده، طرح ۴۰۱(k) یک حساب پس‌انداز بازنشستگی شخصی با حمایت کارفرما، با مشارکت تعریف شده است، چنان که در بخش ۴۰۱(k) قانون درآمد داخلی ایالات متحده تعریف شده است.).

دلیل این امر این است: ما اکنون هفت ماه متوالی تورم مثبت ۸ درصد داشته‌ایم. یک سال پیش جادوگران اقتصادی کاخ سفید به ما اطمینان دادند که این افزایش سریع قیمت در همه چیز، از خواربار، ماشین‌های کرایه‌ای، بنزین در پمپ و بیمه سلامت صرفاً «موقت» است. ای جان!

البته فوری‌ترین شوک ناشی از تورم بایدن(Bidenflation)، کاهش حقوق واقعی کارگران بوده است. ما محاسبه کرده‌ایم که طی ۲۰ ماه گذشته، این افزایش قیمت مصرف‌کننده نسبت به دستمزدها به این معنی است که هر خانواده متوسط در آمریکا نزدیک به ۶۰۰۰ دلار از قدرت خرید خود را از دست داده است. این حرف رئیس جمهور «جو ظرف ناهار» ( Lunch Bucket Joe) بود که قول داد به افزایش درآمد طبقه متوسط ‌کمک کند. دقیقا چه وقت؟ (ظرف ناهار در فرهنگ سیاسی عامیانه در آمریکا به کسی می گویند که خود را حامی محرومان و طرفدار طبقه کارگر معرفی می کند)

اما این اثر کاهش دستمزد بر درآمد خانواده تنها بخشی از نفرین تورم فزاینده است.

ما به تازگی تجزیه و تحلیلی را تکمیل کرده ایم که چگونه بالاترین نرخ تورم در تقریباً ۴۰ سال گذشته بر صندوق های بازنشستگی آمریکایی‌های معمولی تأثیر گذاشته است. نتایج یافته‌های ما از این قرار است.

پس انداز سقوط می کند

جای تعجب نیست که از زمان روی کار آمدن پرزیدنت بایدن، پس انداز ماهانه سقوط کرده و ۸۳ درصد کاهش یافته است. (ما هرگز نمی‌توانیم بفهمیم که چگونه بایدن با صراحت بگوید که آمریکایی‌ها بیشتر پس‌انداز می‌کنند. «تحول» او در اقتصاد ایالات متحده تأثیر معکوس داشته است. میلیون‌های آمریکایی که به صورت روزمره معاش خود را می گذرانند، پول پس از پرداخت صورت حساب های متورم، چیزی برای پس‌انداز ندارند.

اما توهین هم مزید بر آسیب اقتصادی شده است، یعنی حتی آنچه قبلاً توسط آمریکایی‌های مسن‌تر در طول سال‌های گذشته و حتی چندین دهه پس‌انداز و سرمایه‌گذاری شده بود، از این حساب‌ها پاک شده است.

با تشکر از سارقی به نام تورم.

اکثر ۱۵۰ میلیون آمریکایی که یکی از انواع حساب‌های پس‌انداز سرمایه‌گذاری را دارند، آن ده‌ها هزار دلار را در سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اند. از زمان روی کار آمدن بایدن، شاخص‌های اصلی سهام به شدت کاهش یافته‌اند. طبق گزارش بانک فدرال رزرو سنت لوئیس، بازده سهام تا ۱۰ اکتبر آمده است:

میانگین صنعتی داوجونز: منفی ۶ درصد

نزدک: منفی ۱۸ درصد

S&P ۵۰۰: -۶%این بازده‌های منفی تازه بدون لحاظ تورم است. با لحاظ تورم، تقریباً ۱۳ درصد یا بیشتر به این ضرر سهام اضافه می شود. تورم همچنین به بازده اوراق قرضه- که معمولاً بین ۲۰٪ تا ۴۰٪ از سرمایه گذاری‌های صندوق بازنشستگی را تشکیل می دهد، آسیب می رساند. به این دلیل که همانطور که اکنون شاهدیم، تورم بالاتر به معنای نرخ بهره بالاتر است که ارزش اوراق قرضه شما را کاهش می دهد.

با در نظر گرفتن همه این مولفه‌ها، ما محاسبه می کنیم که از ابتدای سال جاری، طرح‌های پس‌انداز بازنشستگی موسوم به ۴۰۱ (k) ۲.۱ تریلیون دلار ضرر کرده‌اند. میانگین دارایی طرح ۴۰۱ (k) در ابتدای سال جاری بیش از ۱۳۵۰۰۰ دلار بود. امروزه این دارایی ها به طور متوسط ‌به حدود ۱۰۱۰۰۰ دلار کاهش یافته است.

به عبارت دیگر، به طور میانگین دارایی هر طرح ۴۰۱ (k) حدود ۳۴۰۰۰ دلار کاهش یافته است - بیش از ۲۵٪ در کمتر از یک سال!

(از نظر قدرت خرید، تورم همچنین "ارزش واقعی" دلارهای حساب‌های پس انداز ۴۰۱(K)را نسبت به سال ۲۰۲۱، ۵۰۰۰ دلار دیگر کاهش داده و از ۱۰۱۰۰۰ دلار به ۹۶۰۰۰ پایین آورده است.)

فرض کنید از نظر مالی کمی بهتر از حد متوسط ‌هستید و یک طرح ۴۰۱ (k) با ۳۰۰۰۰۰ دلار پس انداز دارید. شما هنوز با "ثروتمند" فاصله دارید.  ضرر شما در سال جاری احتمالاً بیش از ۷۵۰۰۰ دلار است.

پیش پرداخت آن خانه سالمندان یا آن آپارتمان در فلوریدا یا آریزونا وجود دارد. اما این اعداد حتی ضررهای موجود در سایر حساب‌های بازنشستگی/بازنشستگی را نیز در نظر نمی‌گیرند.

صندوق‌های بازنشستگی سنتی‌تر نیز به دلیل تورم در حال کاهش هستند. در ابتدای سال جاری، حقوق بازنشستگی در ایالات متحده ۲۷.۸ تریلیون دلار دارایی بود. اکنون، زیر ۲۴ تریلیون دلار است، کاهشی در حدود ۱۵ درصد که سودهای دو سال گذشته را از بین برده است - نزدیک به ۴ تریلیون دلار.

بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی اتحادیه‌ها و صندوق‌های دولتی پیش از این هم با کمبودهای مالی مواجه بودند که بتوانند مزایای وعده داده شده را پرداخت کنند. ترکیب تورم بالا و بازار نزولی در سهام به معنای ورشکستگی و یک تهدید واقعی است. شماری از صندوق‌ها ممکن است نیاز به کمک‌های مالی داشته باشند یا باید مزایای وعده داده شده به سرمایه‌گذاران را به شدت کاهش دهند.

 

یک سال پیش، کاخ سفید در توئیت  توهین آمیزی اعلام کرد که تورم صرفا " برای پولدارهای مشکل‌ساز است. "  غلط. قربانیان قیمت‌های بالا در فروشگاه و پمپ‌بنزین، پولدارها نیستند، بلکه بچه‌های کوچک – و به‌ویژه آمریکایی‌های مسن‌تر – هستند که چک‌های حقوق و پس‌اندازشان بسته می‌شود.

گرچه وضعیت دقیقاً مشابه این نیست که یک سارق بانک با اسلحه یک چهارم پول حساب بانکی شما را دزدیده باشد. اما در پایان روز، نتیجه‌ی واقعی «تورم بایدن» همین‌قدر ناخوشایند است.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات