۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۷۲۳۱۴۹

خطر پیری بیخ گوش استان مرکزی / ۱۱ درصد جمعیت جزو سالمندان شدند

خطر پیری بیخ گوش استان مرکزی / ۱۱ درصد جمعیت جزو سالمندان شدند
سرپرست بهزیستی استان مرکزی گفت: حدود ۱۱ درصد جمعیت استان سالمند محسوب می‌شوند و بعد از استان‌های گیلان و مازندان و مرکزی رتبه سوم سالمند کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، محمد زیدوند سرپرست بهزیستی استان مرکزی با اشاره به جمعیت سالمند استان مرکزی اظهار داشت: براساس سرشماری سال 95، در استان مرکزی 156 هزار نفر سالمند وجود دارد که این نشان می‌دهد حدود 11 درصد جمعیت استان جزو سالمندان محسوب می‌شوند و با این جمعیت بعد از استان‌های گیلان و مازندران استان مرکزی رتبه سوم سالمند کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: شهرستان تفرش با 19.78 درصد، آشتیان 17.4 درصد و فراهان با 16.76 درصد جمعیت سالمند استان مرکزی را به خود اختصاص داده‌اند.

سرپرست بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: حدود 18 هزار نفر از سالمندان، تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که طبق تعریف سازمان بهزیستی افراد بالای 60 سال جامعه سالمند محسوب می‌شوند و این افراد می‌توانند از طریق بخش‌های خدماتی سازمان پرونده تشکیل دهند و از خدمات بهزیستی در حوزه‌های توان‌بخشی و غیره بهره‌مند شوند.

زیدوند با بیان اینکه سالمندانی وجود دارد که از سازمان بهزیستی مستمری دریافت می‌کند گفت: آمار سالمندان مستمری بگیر استان مرکزی در رده سنی 60 سال به بالا 2 هزار و 681 نفر و در رده سنی 70 سال به بالا 2 هزار و 927 نفر سالمند است که مستمری دریافت می‌کنند.

توسعه مراکز روزانه بهزیستی در استان مرکزی

وی با اشاره به اینکه با افتتاح مرکز سخا خمین توسط خیرین، بخشی از این مجموعه خدمات روزانه و بخشی هم خدمات شبانه به سالمندان ارائه می‌دهد، عنوان کرد: در مجموع سیاست سازمان بهزیستی عملا گسترش مکان اقامتی و شبانه برای نگهداری سالمندان نیست و به عبارتی با توجه به تغییر سبک زندگی به دنبال اشاعه و گسترش عادت‌های غلط و فرهنگ‌های غلط نیستیم که اگر فردی به سن سالمندی رسید در منزل نگهداری نشود و در این گونه مراکز نگهداری شوند.

سرپرست بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: سیاست سازمان بهزیستی بر این است مراکز روزانه را گسترش دهد که در طول روز و تا ساعات اداری خدماتی به سالمندان تحت عنوان خدمات توان‌بخشی، مشاوره، روانشناسی، مددکاری، سالمندآزاری و غیره ارائه شود.

زیدوند ادامه داد: یکی دیگر از خدمات بهزیستی به جامعه سالمند حمایت درون خانواده است یعنی سالمند از داخل خانه حمایت می‌شود، در این راستا در قالب خرید خدمات با مراکزی قرارداد بسته شده است که با حضور در منزل سالمندان خدمات توان‌بخشی و مشاوره‌ای اراده می‌دهند.

افتتاح 10 سوئیت‌ نگهداری زوج های سالمند در استان مرکزی

وی خاطرنشان کرد: افتتاح 10 سوئیت‌ نگهداری سالمندان زوج در عرصه 300 متری و اعتباری بالغ‌بر یک و نیم میلیارد تومان توسط خیرین عزیز استان برای نخستین بار در کشور در مرکز سالمندان ابراهیم آباد انجام شده است تا سالمندان زوج که امکان نگهداری آنها در منزل وجود ندارد با اجاره این سوئیت‌ها در آنجا مستقر شوند.

سرپرست بهزیستی استان مرکزی عنوان کرد: در سطح استان مرکزی 7 مرکز اقامتی شبانه‌روزی برای سالمندان وجود دارد که حدود 250 سالمند در این مراکز نگهداری می‌شود.

زیدوند با بیان اینکه در راستای قانون جوانی جمعیت قرارگاه جهادی شهید فیاض بخش در بهزیستی استان تشکیل شده است، تصریح کرد: هدف از تشکیل این قرارگاه پای کار آوردن ظرفیت جهادی در میدان عمل، پیوند بین مراکز غیردولتی تحت پوشش سازمان و گروه جهادی و تشکیل اتاق فکر مشترک بین این دو گروه است تا هر دو از ظرفیت یکدیگر در راستای ایجاد تحول اجتماعی استفاده و هم پوشانی کنند، بخشی از آن در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت تعریف می‌شود که در قالب تشکیل اتاق فکر، روش‌های بومی سازی اجرای قانون جوانی جمعیت برنامه‌ریزی می‌شود.

ارسال نظرات