۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۷۲۳۵۰۸
جلیلی عنوان کرد؛

تصحیح مدیریت ها؛ راهکار حل مشکلات/ نگذاریم قدرت ما با القائات دشمن تضعیف شود

تصحیح مدیریت ها؛ راهکار حل مشکلات/ نگذاریم قدرت ما با القائات دشمن تضعیف شود
جلیلی گفت: دشمن برای اجرای تحریم‌ها یک بانک فرانسوی را ۸ میلیارد جریمه کرد و تمام تلاش خود را کرد، اما شکست فاحشی خورد و ما در قله هستیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سعید جلیلی نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی پیش از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر در نشستی با عنوان «امید به آینده انقلاب؛ واقعی یا موهوم...!؟» اظهار داشت: شاهد بودیم کشورهایی اندیشه مارکسیسم را 70سال جلو بردند و همان اندیشه ای که قرار بود پناهگاه آن ها باشد بر سر آن ها خراب شد.

وی در ادامه افزود: در طبیعت بسیاری از اقدامات قابل پیش بینی است که برای مثال آب با شکر که ترکیب شود تبدیل به شربت می شود و این تجربه ها سبب شده که بسیاری از اتفاقات قابل پیش بینی باشد اما این قواعد هم ابطال پذیر هستند؛ تلاش شد که روش های تجربی در علوم انسانی هم پیاده شود اما در این ساحت از علم نیز ابطال پذیر بود با این تفاوت که خطا در علم تجربی نهایتا یک گروه را مورد آسیب قرار می دهد اما در علوم انسانی یک نسل و جامعه با یک خطا به هم می ریزد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: ما در یک مکتب هستیم که قواعد آن فرصتی بزرگ برای جامعه بشری است و می تواند این اطمینان را به انسان بدهد که فرجام و قواعد آن قطعی و ابطال ناپذیر است؛ اگر از محضر تعالیم اهل بیت و قرآن بهره ببریم می بینیم که سنت های ثابتی وجود دارد و در قرآن مرتب تأکید شده است و ابعاد آن نیز توسط علما روشن شده است.

وی با اشاره به معجزه بودن قرآن اظهار داشت: قواعدی که توسط قرآن برای اجتماعات بیان می شود قابل نقض نیست و حتی خود قرآن از مخالفان خواسته است این قواعد را راستی آزمایی کنند؛ اگر روزی قواعد قرآنی ما باور ما بود امروز به برکت انقلاب اسلامی تجربه ما شده است؛ ملت ما تجربه کرده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ» و از آن حیات گرفته است.

جلیلی با اشاره به عبارت «حیات طیبه» از کلیدواژه های قرآن اضافه کرد: علامه طباطبایی این حیات طیبه را زندگی دنیایی می داند و باید چیزهایی محقق شود تا آن حیات به دست بیاید و آن موقع است که طبق این تجربه ها می توانیم آینده را پیش بینی کنیم؛ باور من این است که اگر ما توسط انقلاب اسلامی حیاتی پیدا کرده است مرهون مؤلفه هایی است که از حوزه های علمیه گرفته ایم و اگر قدرتی داریم در فردو و نطنز نیست بلکه زرادخانه قدرت ما در حوزه های علمیه است.

وی با اشاره به موفقیت های دفاع مقدس و مقاومت در مقابل فشارهای اقتصادی، اظهار داشت: قواعدی که توسط خداوند به ملت آموخته شده بود، به کار گرفته شد و نتیجه های خوبی به همراه داشت اما دشمنان همانگونه که به مقابله با انبیا پرداختند با ما نیز دشمنی کردند؛ در بررسی حوادث با دو نگاه می توان آن ها را ابتدا در یک نقطه دید و یا می توان سیر آن را دید و حرکت طی شده را احساس کرد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اظهارات آمریکایی ها و قانون کاپیتولاسیون، ابراز داشت: خود دشمن می داند چه هزینه ای برای چه هدفی کرده است، تا حرکت انقلاب اسلامی را مهار کند و این حرکت از قانون کاپیتولاسیون که دولت ما را در مقابل آمریکایی ها بی دفاع کرده بود تا امروز که مقابل آمریکا ایستاده است شروع شده است.

جلیلی با بیان اینکه خود آمریکایی ها به شکست فشار حداکثری اذعان کردند، تصریح کرد: یکی از بانک های فرانسوی به خاطر همکاری با ایران 8 میلیارد دلار جریمه شد و جریمه آن را نیز آمریکا گرفت و اقداماتی برای اعمال تحریم ها صورت گرفت که بخشی از این اقدامات می تواند قدرت هایی را فلج و تعطیل کند؛ وقتی می گویند فشار حداکثری شکست خورده یعنی می دانند چقدر تلاش کردند و نتیجه ای ندیدند.

وی با اشاره به بیداری اسلامی در چندسال گذشته، اظهار داشت: با حرکت هایی این بیداری اسلامی را خواباندند و همین حرکت ها را مانند ترور شخصیت ها و مردم و جنگ هشت ساله علیه ما به کار گرفتند و جواب نگرفتند؛ در زمان دفاع مقدس ارتش بعث عراق به همه سخت افزارهای نظامی مسلح بود اما بی سابقه ترین تحریم های سلاح برای ما اعمال شده بود اما ما نرم افزاری داشتیم که همه سخت افزار ها را پیروز کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مزیت نسبی ایران اسلامی در قدرت نرم، ادامه داد: دشمن امروز تلاش خود را گذاشته که نرم افزار قدرتمند انقلاب اسلامی را دچار بدافزار کند و در محاسبات ما تغییر ایجاد کند؛ با نظام محاسباتی قرآنی، دشمن هر نرم افزار و سخت افزاری را به کار بگیرد شکست می خورد از همین رو برای تغییر آن تلاش می کند اما وقتی در جنگ سخت آن را شکست دادیم به طریق اولی می توانیم در جنگ نرم نیز آن را شکست دهیم.

وی در ادامه با اشاره به رسالت امروز حوزه های علمیه اظهار داشت: برای شکست دادن دشمن در جنگ نرم، باید این نرم افزار و مؤلفه های ایمان و عمل صالح را حفظ کرد و حوزه های علمیه می توانند نقش بزرگی را ایفا کنند؛ اعمال فشارهای دشمن حتی به پانسمان بیماری های پروانه ای نیز رسیده است و اما نرخ مرگ و میر نوزادان علی رغم فشار دشمن امروز به کمتر از 25 نفر رسیده است و در حالی که رقم آن در سال 57 بیش از این ها بود.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: صادرات غیر نفتی در سال 56 حدود 500 میلیون دلار بوده است و الآن بیش از 48 میلیارد دلار با همه تحریم ها و فشارها است؛ دشمن تمام تلاش خود را کرد تا در عرصه نظامی و هسته ای ایران پیشرفت نکند و نقطه تمرکز خود را در همان نقطه گذاشته بود اما امروز ایران جزء 13 کشور دارنده چرخه سوخت هسته ای است.

وی با اشاره به مذاکرات هسته ای در اواخر دهه هشتاد گفت: در سال 88 برای نزدیک 850هزار بیمار کشور نیازمند دارو بودیم که احتیاج به سوخت 20درصد داشت و به آژانس انرژی اتمی نیز این احتیاج را گفته ایم و آن ها دیدند می توانند از این طریق فشار بیاورند تعلل کردند که من در اجلاس ژنو2 گفتم اگر سوخت 20درصد را ندهید خودمان می سازیم که طرف مقابل لبخند زد و گفت اگر می توانید بسازید؛ با تلاش دانشمند نمازشب‌خوان ما در ژنو3 در حالی وارد گفتگو شدیم که آن را ساخته بودیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: این ساختار جدیدی است در دنیا که یک قدرت از دشمن خود نمی ترسد و این از نرم افزار انقلاب اسلامی است که نباید دچار اخلال شود؛ جهاد تبیین، بیان ابعاد نرم افزار انقلاب اسلامی است که مصادیق آن نیز باید در عرصه های مختلف باز شود و ظهور پیدا کند؛ دشمن از انقلاب اسلامی که یک حرکت تمدنی بزرگ مبتنی بر یک اندیشه قوی است می ترسد و گاه اشاره می کند که ذره ذره کوتاه بیاییم.

وی ادامه داد: گاهی اوقات دشمن نیز توصیه می کند اصول و ارزش را کنار بگذاریم و تمام تلاشش این است که ملتی ایستاده را از حرکت خود منصرف و منحرف کند؛ اگر کسی بخواهد خطاهای رفتاری را با فداکردن ارزش ها جبران کند که جواب نمی دهد بلکه باید آن خطا را اصلاح کند و زیرا مبانی نقاط قوت ما است؛ تمام تلاش دشمن این است که ما نقاط قوت خود را بپوشانیم و از آن ها عقب نشینی کنیم.

عضو شورای راهبردی سیاست خارجی اضافه کرد: برخی به جای اینکه کمبودهای خود را جبران کنند از ارزش ها و مؤلفه های قدرت دست می کشند و مزیت نسبی ما نیز در نقاط قوت ما است؛ اینجا یک جبهه ای است که تقسیم وظایف می خواهد و سنگری نباید خالی باشد و باید نقاط ضعف و قوت پیش از آغاز هر عملیات دیده شود؛ اگر می بینیم نوجوان ما رفتاری دارد باید پازل آن را ترسیم کنیم و ببینیم کدام قطعه خالی است و کجا وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم.

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: آنچه باید تصحیح شود رفتارهای غلط است نه مبناهای درست و اگر کسی بخواهد رفتارهای غلط خود را که هیچ خروجی نداشته است، با کنار گذاشتن یک مبنا اصلاح کند راه به جایی نمی برد.

وی با اشاره به توهم دشمنان در حمله به نظام اسلامی اظهار داشت: دشمنان ما توهم می کنند با فحش و چاقوکشی به نظام ضربه می زنند و این از سر استیصال است که به رکیک ترین فحش ها روی آورده اند و پیشاپیش نشان دهنده شکست جنگ نرم آن ها است؛ توهم دیگری نیز در داخل وجود دارد که کسانی به جای خارج کردن بدافزارها بخواهند نرم افزار را عوض کنند بلکه باید این بدافزار را خارج کرد زیرا قدرت ما همین نرم افزار است.

کاندیدای دوره سیزدهم ریاست جمهوری با بیان اینکه دشمن به دنبال این نیست که نقاط ضعف ما را اصلاح کند بلکه می خواهد قدرت ما را بگیرد، اظهار داشت: اینجا نقطه ای است ملت می تواند شتاب بگیرد و با قدرت پیش برود و دشمن می خواهد تردید به اذهان راه بدهد؛ فتنه در ابرهای تردید بارور می شود و تلاش می کند که اگر حماسه ای توسط نسلی شکل گرفت توسط نسل بعدی تکرار نشود و مدافعان حرم دهه هفتادی جزء رویش ها نباشند.

وی با اشاره به شهیدان آرمان علی وردی و روح الله عجمیان تصریح کرد: جوانی که کماکان بدون هیچ چشمداشتی می ایستد و همین قدرت را شکل می دهد و ما نباید اجازه دهیم قدرتی که به قله نزدیک می شود با القائات دشمن برگردد؛ امیدوارم که بتوانیم میدان را تشخیص بدهیم و امکان ایفای نقش را پیدا کنیم زیرا در این جنگی که شکل نرم و ترکیبی دارد باید طبق نقش خود رفتار کنیم؛ جنگ ترکیبی که دشمن علیه ما شکل داده از موضع انفعال آن است.

در بخش دوم برنامه و آغاز پرسش و پاسخ حاضرین سعید جلیلی در پاسخ به بالا رفتن نرخ ارز گفت: باید برنامه های جدی را پیگیری کرد که پیشرفتی در شأن اندیشه انقلاب و کشور ایران داشته باشیم؛ کتابی تحت عنوان «برنامه ریزی در ایران» در سال 41 چاپ شده و نکات جالبی بعد از شصت سال برای امروز دارد و ماجرای آن بر می گردد به سال 37 که رژیم سابق برای نوشتن برنامه سوم توسعه گروهی را از دانشگاه هاروارد دعوت می کند و این گروه 4سال تحقیق می کنند و نتایج آن را در این کتاب منتشر می کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از موضوعاتی که در آن کتاب مطرح شده می بینیم کماکان باقی است و علت حل نشدن را نیز نوشته است؟ در کتاب «برنامه ریزی در ایران» اشاره شده کسی که در بانک یا سازمان برنامه کار می کند حاضر نمی شود با گروه تحقیقاتی تا ورامین بیاید و دغدغه اش این است که بچه اش را در آمریکا به دنیا بیاورد و کسی که باید مشکل را حل کند در مسیری غلط است.

عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: اگر مسؤول ما مسأله کف بازار را نداشته باشد نمی تواند آن را حل کند؛ برخی از موضوعات باید اولویت پیدا کند که تورم یکی از آن ها است زیرا آحاد جامعه در شکل وسیعی از آن متضرر می شوند؛ چند سال است که دشمن فشار آورده و ملت دارد تورم بالای 40درصد را تحمل می کنند و حتما باید حل شود و خدمت رئیس جمهور هم گفته ام.

وی با اشاره به شبهه ای در اذهان بسیاری از جوانان دلسوز انقلاب گفت: برخی می گویند در شرایطی که مجلس ترکیب خوبی دارد، دولت و قوه قضائیه هم توسط افراد خوبی اداره می شوند حال چرا مشکلات حل نمی شود؟ اگر کارویژه هایی برای دولت تعیین می شود به تناسب باید نقش هایی برای مردم نیز تعیین شود و هر کسی به قدر وسع خودش روند را دنبال کند و اگر می تواند کمک کند و اگر خطایی وجود دارد نیز برای تصحیح کمک کند.

جلیلی با بیان اینکه هر دانشگاه ما باید حالت یک دولت سایه باشد، در پاسخ به چرایی عدم برگزاری رفراندوم تأکید کرد: جمهوری اسلامی یعنی انتخاب اسلام توسط مردم و قدرت انقلاب هم به همراهی مردم بود؛ سولانا از من پرسید فرق مردم سالاری دینی با دموکراسی های دیگر چیست که در پاسخ گفتم مردم در ایران نه فقط رأی می دهند بلکه فرزندان خود را فدا می کنند.

وی ادامه داد: در اصل آخر قانون اساسی هم از رفراندوم گفته شده که روندی دارد اما انجام بسیاری از اصلاحات لنگ قانون اساسی نیست بلکه می توان با تصحیح مدیریت ها و رفتارها کارهای بزرگی انجام داد؛ دوبار در انتخاب ریاست جمهوری شرکت کردم و هر دوبار گفتم عمده مشکلات کشور را می توانیم حل کنیم و یکی از آن راه حل ها به کارگیری مردم است.

وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه اضافه کرد: سؤال من این است که نقش حوزه، طلاب و دانشگاه ما در نوشتن این برنامه چیست؟ اینکه فقط بنشینیم و تماشاگر باشیم کافی نیست بلکه باید هم ایرادات برنامه و نقش آن را فهیمد؛ اگر غلط اجرا می شود قبل از اینکه کار به جای باریک برسد کمک کنیم اصلاح شود؛ یکی از دلایل رکود برنامه ها همین نقش نداشتن است و هر کسی باید یک سهم داشته باشد.

جلیلی گفت: در همین قم مقدس گروه های مطالعاتی عمیقی وجود دارند که اگر از خروجی این ها در برنامه هفتم استفاده نشود پس کی قرار است استفاده شود؟ باید مبحث عدالت از حرف های کلی تبدیل به قانون شود و این را امتداد داد و در مصادیق مشخص وارد کرد؛ نیمی از جمعیت کشور هیچ تسهیلاتی نگرفته اند در حالی که بسیاری از معوقات بانکی دست جمعی محدود است.

وی با اشاره به مقوله ارز ترجیحی تصریح کرد: همه بیان می کنند در این چند سال گذشته میلیاردها دلار ارز ترجیحی تخصیص داده شد اما به دست مردم نرسید و این رقم چیزی نزدیک 50 میلیارد دلار است و سؤال من این است که این مبلغ را اجنه که استفاده نکردند و باید بررسی کنیم دست چه کسی رسیده است؟ چه مانعی برای بررسی این وجود دارد؟

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در ادامه نیز در پاسخ به نبود جایگاهی برای اعتراضات مردمی مسالمت آمیز اظهار داشت: اینگونه نیست که محل اعتراضی برای مردم نباشد بلکه جلوی قوه قضاییه و مجلس اکثر ایام سال معترضینی با بنر ایستاده اند و همین مورد هپکو چندین جلسه با من داشتند و از دفتر امام جمعه نیز شخصی آمد که بیش از اطلاعات ما از دغدغه های هپکو خبر داشت.

وی با بیان اینکه بزرگ ترین منکر تضییع حق مردم است، در پاسخ به چرایی برخورد مسالمت آمیز با فتنه گرانی که در دولت یازدهم نیز مسؤولیت گرفتند، تصریح کرد: یکی از امتیازات اندیشه دینی نوع رفتار خود در موضوعاتی مانند این حوادث است زیرا اصل هدف حکومت دینی حفظ قدرت به هر قیمت نیست؛ پشتیبانی مردم قدرت ما است و چیزی که برای نظام اسلامی اهمیت دارد رفع شبهه ها و هدایت مردم است؛ مدیریت بحران در دنیا برای حل سریع بحران و رساندن به ثبات است اما اندیشه دینی می خواهد به روشنگری بپردازد.

دیپلمات سابق وزارت خارجه در پاسخ به سختی معیشت طلاب اظهار داشت: یکی از مظلومیت های طلاب ما همین امر است که انصافا شریف ترین قشری است که در سخت ترین شرایط زندگی می کند.

وی در پاسخ به اینکه چرا انتقام دخالت های دشمن در ایجاد آشوب در کشور گرفته نمی شود، اظهار داشت: در حقیقت این انتقام آن ها از ملت ما است و ضربه ای را دارند وارد می کنند که از ملت ما خورده اند و این حرف را بدون شعار می زنم؛ رژیم صهیونیستی اراده می کرد بخش هایی از سرزمین های اسلامی را به خود ملحق می کرد اما به جایی رسیده که امروز وقتی می خواهد به منابع گازی ملت لبنان تعرض کند نمی تواند نیت خود را محقق کند و این از حرکت رو به جلوی انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه آشوب ها و فتنه ها در سالهای اخیر افزایش یافته است، ادامه داد: اینکه آشوب ها زیاد شده نشان می دهد دشمنان مستأصل شده اند و وقتی حرکاتشان شتاب می گیرد به این دلیل است که بیشتر از قبل ناامید شده اند؛ امروز بیش از 250 شبکه ماهواره ای فقط برای ایران برنامه تولید می کند و این برای اوقات فراغت نیست بلکه برای کار کردن و سرمایه گذاری است و با این حجم از سرمایه گذاری و به خط کردن نیروهای سیاسی و رسانه ای خروجی چندانی برایشان نداشته است.

وی در پایان در پاسخ به یکی از حاضرین که از نبود گوش شنوا برای مطالبات مردمی گفت: چند سال قبل سفری به یک استان داشتم و با بسیج اساتید یک دانشکده مشخص جلسه داشتم و گفتم رتبه بیکاری استان شما بالا است و باید برای حل این مشکل شما کاری کنید؛ سال بعد نیز به همان استان رفتم و جلسه ای نیز با همان جمع شکل دادم و متأسفانه در این فاصله یک ساله حتی یک جلسه هم برای این امر نگرفتند. نمی شود تشکلی را شکل دهیم و در مناسبت های مختلف سال بیانیه صادر کنیم.

ارسال نظرات