۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۷۲۳۵۴۰

روایت پسر مبلغ سعودی از وضعیت اسف‌بار زندانیان در بازداشتگاه‌های آل سعود

روایت پسر مبلغ سعودی از وضعیت اسف‌بار زندانیان در بازداشتگاه‌های آل سعود
فرزند یک مبلغ سعودی با انتشار ویدیوئی از وضعیت اسف‌بار زندانیان آزادی بیان در زندان‌های آل سعود خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «ناصر القرنی» فرزند «عوض القرنی» مبلغ سعودی  در یک ویدئو اعلام کرد که زندانیان آزادی بیان در بازداشتگاه‌ها، در ظروف پلاستیکی و غیربهداشتی غذا صرف می‌کنند و محل نگهداری آنها فاقد هرگونه دستگاه تصفیه هوا است.

 وی در ادامه افزود: بسیاری از زندانیان به مدت طولانی در چنین شرایطی به سر می برند.

خانواده بازداشت شدگان نیز اعلام کردند که برای ارتباط با  فرزندان خود هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند.

ناصر القرنی با منتشر کردن کلیپی در حساب کاربری خود اعلام کرد :«من ناصر هستم و پدرم دکتر عوض القرنی، زندانی که دادستانی خواستار اعدام او است، امروز در این ویدئو اعلام می‌کنم که توانستم کشورم را ترک کنم و به محل امنی بروم».

وی در ادامه افزود: «من برای دفاع از پدرم ، مدافعان و منتقدان عربستان را ترک کردم. می‌دانم که صحبت کردن در داخل منجر به بازداشت می‌شود و حتی زمانی‌که سکوت کردم بازداشت شدم ، تنها به این دلیل که فرزند دکتر عوض القرنی هستم».

موج بازداشت‌ در سپتامبر سال 2017 با 21 نفر آغاز شد که بیشتر آنها از مبلغان برجسته از جمله «سلمان العوده»،« عوض القرنی» و «علی العمری» بودند. آنها از آن زمان تاکنون بدون محاکمه بازداشت شده‌اند و این درحالی است که بسیاری از محافل حقوق بشری و مخالفان نگران صدور حکم اعدام علیه آن‌ها هستند.

اخیرا حساب کاربری «ضابط امن سابق» که دست به افشاگری از زندان‌ها و نهادهای امنیتی سعودی می‌زند و مورد توجه بسیاری از مخالفان عربستانی است، اعلام کرد: به دستور دیوان پادشاهی عربستان سعودی، یک یگان ویژه برای شکنجه مخالفان سیاسی در زندان‌ها شکل گرفته است و هنگامی که دستور شکنجه فردی صادر می‌شود، اعضای این یگان، مقامات زندان‌ها را بیرون می‌کنند تا با اختیار تام و بدون مزاحمتی، دست به شکنجه بزنند.

بر اساس گزارش این منبع، در این مراسمات دسته‌جمعی که به طور دوره‌ای برگزار می‌شود، زندانیان وارد یک سالن بزرگ می‌شوند و سپس به زور آن‌ها را برهنه می‌کنند و با چوب و زنجیرهای آهنی به بدنشان می‌کوبند و تعدادی از مقامات و افسران نیز به تماشای این صحنه نشسته و لذت می‌برند.

عربستان سعودی انواع مختلفی از شکنجه‌های روحی و جسمی را علیه بازداشتی ها که بعدا با مجازات اعدام روبرو می‌شوند، انجام می‌دهد و در زمان بازداشت با ضرب و شتم و زورگویی و تبعید که مدت آن در برخی موارد بسیار طولانی‌ است، مواجه می شوند.

مقامات سعودی همچنین از الگوهای شکنجه فیزیکی از جمله شوک الکتریکی، محرومیت از خواب، ضرب و شتم، کشیدن ناخن، آویزان کردن از پا و موارد دیگر را که با هدف مجبور کردن فرد بازداشت شده به اعتراف یا امضای اعترافنامه در مرحله بازجویی انجام می شود، استفاده می کنند.

محمد بن سلمان در سال 2017 که به ولیعهدی رسید ، موج بازداشت مخالفان، واعظان و فعالان را به راه انداخت که بعدها معلوم شد یک عملیات سازماندهی شده و مورد حمایت آمریکا برای رفع همه موانع بر سر راه رسیدن او به تاج و تخت بود.

سرکوب مخالفان به ویژه پس از پادشاهی «سلمان بن عبدالعزیز» و ولیعهدی پسرش محمد به شکل چشمگیری در عربستان افزایش یافت و علاوه بر منتقدان نظام سعودی، مخالفان شخص محمد بن سلمان را نیز در برگرفت. مفتی‌ها و مبلغان سعودی نیز از جمله شخصیت‌های بارزی به شمار می‌روند که به جرم آزادی بیان در عربستان زندانی می‌شوند.

سرکوب آزادی بیان و نقض حقوق بشر در عربستان سعودی موضوع تازه‌ای نیست و ریشه‌ای تاریخی در کارنامه آل سعود دارد، اما ناظران معتقدند این امر در دوره اخیر و به ویژه با پادشاهی «سلمان بن عبدالعزیز» و ولیعهدی پسرش محمد، در سایه اقدامات ولیعهد جوان برای حذف مخالفان جهت تصاحب تاج و تخت پدر، با شدت بیشتری دنبال می‌شود.

 

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات