۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۷۲۳۸۸۳

آشنایی با قابلیت‌های جدید برنامه اندرویدی قرآن نور

آشنایی با قابلیت‌های جدید برنامه اندرویدی قرآن نور
جدیدترین بروزرسانی برنامه اندریدی قرآن نور نقطه عطفی در جهت افزایش کارایی این نرم‌افزار از جهت کاربرپسندبودن و برآورده کردن خواسته‌های متعدد کاربران انجام پذیرفته است .
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام آسمانی، مدیر گروه علمی قرآن مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در متنی به تشریح قابلیت‌های جدید برنامه اندرویدی قرآن نور که طی جدیدترین به‌روزرسانی در دسترس کاربر قرار گرفت، پرداخته است که در زیر، آن را از نظر می‌گذرانیم:

بعد از تولید برنامه موبایلی قرآن نور و به روزرسانی‌های متعددی که برای افزایش امکانات متعدد آن صورت گرفته است اینک یکی از کاربردی‌ترین بروزرسانی این برنامه در آبان ماه ۱۴۰۱ صورت گرفته که نقطه عطفی در جهت افزایش کارایی این نرم‌افزار از جهت کاربرپسندبودن و برآورده کردن خواسته‌های متعدد کاربران انجام پذیرفته است که در این نوشتار سعی داریم تا در جهت آشنایی کاربران گرامی اهم تغییرات این بروزرسانی را مرور کنیم.

افزودن شش پوسته روز
همواره درخواست‌های متعددی از کاربران در مورد رنگ پوسته و تم برنامه‌های موبایلی گزارش می‌شد، با اینکه رنگ پوسته موجود در اپ قرآن نور بیشترین رضایت را در میان کاربران داشت اما به جهت اهمیت‌دادن به همه سلیقه‌ها، امکان تغییر پوسته برنامه به دلخواه کاربر به شش رنگ متفاوت ایجاد گردید و به جهت اینکه در حالت شب پوسته برنامه خودبه‌خود تیره می‌شود این شش پوسته فقط در حالت روز قابل اعمال می‌باشند.

قرآن تجویدی
با این بروزرسانی و دانلود قرآن تجویدی از داخل برنامه، آیات الهی در برنامه قرآن نور به سه صورت آیه محور (متنی)، مصحف ۱۵ خطی و مصحف تجویدی برای کاربران عرضه می‌شود.
نمایش متنی (آیه محور) بیشتر در جهت ارائه اطلاعات حول آیه همچون ترجمه و تفسیر و پژوهش‌های متعدد کاربرد دارد.
قسمت مصحف ۱۵ خطی که قابل دانلود از داخل برنامه است تداعی کننده قرآن‌های چاپی عثمان طه است که به جهت بین‌المللی بودن آن، برای حفظ و مطالعه قرآن بهترین کارایی را دارد.

اما وجود قرآن‌های تجویدی که جهت تسهیل در خوانش قرآن ارائه شده بودند باعث شد که مرکز هم نوعی از قرآن تجویدی را در کنار دو ارائه قبلی اضافه بکند.
این مصحف با ده رنگ که در قسمت راهنمای مصحف تجویدی به آن اشاره شده، برای رعایت قواعد تجویدی آماده شده است و از داخل برنامه قرآن نور قابل دانلود و استفاده است.

آشنایی با قابلیت‌های جدید برنامه اندرویدی قرآن نورحرکت خودکار متن
این قابلیت در صفحه متنی قرآن که آیه محور است ایجاد شده است با انتخاب این قابلیت توسط کاربر برای مطالعه قرآن و ترجمه ذیل آن نیازی به لمس مکرر صفحه گوشی جهت پایین رفتن برای ادامه مطالعه نیست و با توجه به سرعت انتخابی، متن به صورت خودکار حرکت می کند.
قسمت صوت
الف: اضافه شدن صوت محمود علی البنا
این صوت از صوت های درخواستی کاربران بود که با کیفیت عالی به بخش صوت های برنامه اضافه شد.
ب: جایگزینی نسخه جدید صوت استاد سعیدیان
صوت قبلی استاد سعیدیان قدیمی و از نظر کیفیت پایین بود که نسخه جدید و باکیفیت تهیه و جایگزین شد.

مشخص شدن سمت چپ و راست صفحه
این قابلیت برای کمک به کاربرانی است که برای حفظ قرآن از این برنامه استفاده می‌کنند. به اینصورت که در کناره صفحه قرآن ۱۵ خطی چند خط کشیده شده است که این خطوط اگر در سمت راست صفحه باشد نشانگر صفحه راست و اگر در جهت چپ باشد نشانگر صفحه چپ مصحف خواهد بود.

بهبود رفتن به شماره آیه مد نظر بعد از انتخاب سوره
در نسخه‌های قبلی قسمت "برو به..." شامل چهار عنوان سوره، آیه ، جزء و صفحه بود که در این نسخه به جهت سرعت انتقال کاربربه آیه مورد نظر خود، قسمت آیه به عنوان زیر مجموعه سوره در نظر گرفته شد که کاربر با انتخاب سوره مورد نظر خود اگر آیه ای غیر از آیه اول را می‌خواهد همان موقع شماره آیه را هم وارد کرده و به آن آیه منتقل می‌شود.

رفع اشکالات
با زحمات مستمر تیم فنی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و تعامل فعال تیم پشتیبان برنامه با کاربران قرآن نور برخی اشکالات رفع و بهبودهای جزئی دیگری نیز در این نسخه انجام شده است که به جهت طولانی نشدن متن از ذکر آنها صرف نظر می‌کنیم.

ارسال نظرات