۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۷۲۳۹۵۹
استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

هنر ملاصدرا در جمع بین عقل، شهود و نقل است

هنر ملاصدرا در جمع بین عقل، شهود و نقل است
حجت الاسلام شیروانی شاهکار ملاصدرا را جمع بین برهان، عرفان و قرآن دانست و گفت: علامه طباطبایی، مصباح یزدی و جوادی آملی به پیروی از ملاصدرا، فیلسوف و متکلم و مفسر هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی شیروانی هرندی، مدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه امروز در نشست بین المللی «نقش ملاصدرا در رشد عقلانیت اسلامی» که به مناسب روز جهانی فلسفه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به روش شناسی ملاصدرا گفت: صدرالمتالهین از ظرفیت های فرهنگی و با تمسک به دلیل و برهان عقلی، مدعیات خود را اثبات کرده است.

وی افزود: ملاصدرا برای توسعه فکر در مقام نظریه پردازی به روش عقلی و استدلالی مقید است.

استاد حوزه و دانشگاه دیدگاه ملاصدرا را مبنی بر عدم کفایت کشف، شهود و تقلید مدنظر قرار داد و گفت: ملاصدرا از التقاط به دور بود و زره برهان را بر حقایق کشفی و شهودی پوشاند و آنها را استدلالی کرده است.

وی به شیوه تحلیلی ـ استنتاجی و نظام حِکمی ملاصدرا اشاره و بیان کرد: ملاصدرا از میراث سلف برای کشف حقایق استفاده کرده و از ویژگی های مکتب فلسفی او استفاده از آیات قرآن و روایات معصومان علیهم السلام در آثار فلسفی است.

حجت الاسلام شیروانی هرندی با بیان این که ملاصدرا از تمام ظرفیت معارف اسلامی برای تولید حکمت متعالیه خود استفاده کرده است، ادامه داد: صدرالمتألهین تاکید بر استفاده از مشکاه النبوه و الولایه در حکمت متعالیه می کند. شاهکار او در نشان دادن تلائم، هماهنگی و همراهی بین عقل، شهود و نقل است.

وی فلاسفه پیرو حکمت متعالیه را فیلسوف، متکلم و مفسر قرآن توصیف و علامه طباطبایی و علامه علامه یزدی و علامه جوادی آملی را به عنوان نمونه هایی از پیروان ملاصدرا برشمرد.

گفتنی است، سخنرانی حجت الاسلام علی شیروانی هرندی در این نشست بین المللی در گفت‌و‎گوی علمی با پروفسور مولیادی کارتانکارا، استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشکده اصول دین دانشگاه اسلامی جاکارتا ایراد شد.

هم‎چنین دکتر محمد فتحعلی خانی، دکتر محمدهادی توکلی و دکتر حسینعلی شیدان شید، رئیس و اعضای گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز در این نشست علمی به بیان دیدگاه های خود درباره نقش ملاصدرا و حکمت متعالیه در رشد عقلانیت اسلامی پرداختند.

ارسال نظرات