۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۷۲۴۱۸۰
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد؛

«تغییر سبک زندگی» مانعی بزرگ برای فرزندآوری و جوانی جمعیت

«تغییر سبک زندگی» مانعی بزرگ برای فرزندآوری و جوانی جمعیت
حجت الاسلام ابوترابی فرهنگ غلط زندگی و تغییر سبک زندگی مردم امروز را از دلایل عدم رغبت بسیاری از خانواده ها به فرزندآوری دانست.

حجت الاسلام علی ابوترابی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، با اشاره به نگاه دین مبین اسلام نسبت به فرزندآوری و تک فرزندی اظهار داشت: بخشی از روایت های ما در پاسخ به نگرانی های اجتماعی است و اسلام به دو گونه به این نگرانی ها پاسخ داده است.

وی در ادامه افزود: یکی از نگاه های اسلام، نگاه کلان است؛ همانند نگاه کلان اسلام در اقتصاد، نگاه کلان سلام در باب تربیت فرزند، خانواده و نقش زن و مرد در خانواده، حقوق زن و مادر که تمام این دیدگاه ها با چند فرزندی سازگار است نه با تک فرزندی و دوری از فرزندآوری بیشتر.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اسلام به تبیین جزئی، تشریح و کالبد شناسی خانواده پرداخته است یعنی از منظر اسلام مثلاً در خانواده‌ای که چند فرزندی است باید زمان و وقت پدرومادر چگونه باید تنظیم شود؟ و یا باید زمانی را برای عبادت و اطاعت، تفریح و حتی گفت وگوی با همسر اختصاص داده شود؛ نه این که تمام زمان برای یک چیز یا یک نفر اختصاص داده شود.

حجت الاسلام ابوترابی اظهار داشت: دین مبین اسلام گاهی به طور خاص به شبهات پاسخ داده است و به اشکالاتی که در مسائل تربیتی وجود دارد پاسخ داده است و این شبهه ای که امروزه برخی از افراد منزلت های اجتماعی و برخی از بایدها را بر وجود یک یا چند فرزند ترجیح می دهند، توسط پیامبر گرامی اسلام(ص) پاسخ داده شده و سوال کننده تختعه شده است.

وی در ادامه افزود: در روایت داریم که وقتی فردی به امام باقر علیه السلام نامه نوشته و گفت یابن رسول الله من مدت ۵ سال است که از خداوند فرزند طلب می کنم؛ اما همسر من به دلیل مشکلات مالی و اینکه نمی توانیم به مسائل تربیتی آنان بپردازیم، با فرزندآوری موافقت نمی کند، حضرت امام باقر علیه السلام خطا بودن این تفکر و دیدگاه آنان را تبیین کرد.

حجت الاسلام ابوترابی افزود: البته این ها به خاطر نگاه کلان ائمه معصومان(ع) است که خطا بودن این گونه تفکران را تبیین کرده اند؛ چراکه در نگاه های جزئی تشریح به این مسائل و دیدگاه ها شده است و گسترش جامعه یکی از ابزار پیشرفت در ابعاد مختلف است و خدایی که این همه فرزندآوری را تکریم کرده است به این معنا نیست که تنها فرزندآوری کنیم و از پرداختن و تامین مسائل اقتصادی غفلت کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: آنچه در این دو سه دهه در رابطه با سبک زندگی تشریح شده است شبیه کارتن پت و مت بوده است که هرجا وقتی می دیدند چیزی جور در نمی آید به صورت اشتباهی چیز دیگری را می بریدند؛ چراکه امروزه ما نیز هر جا دیدیم که گاهی فشار هایی است، همین گونه عمل کردیم، غافل از این که باید اندیشه کرد که چه مقدار از آن فشارها به صورت کلان است و چه مقدار آن به خاطر فرهنگ غلط زندگی ما می باشد.

وی در ادامه با اشاره به اشتباهات صورت گرفته در نحوه درست زندگی کردن در فرهنگ خانواده های امروز اظهار داشت؛ متاسفانه فرهنگ زندگی امروزه بسیار تغییر پیدا کرده است؛ به عنوان مثال نماهای منازل ما در این چند دهه از کجا به کجا رسیده است و یا نحوه زندگی و تامین لوازم موجود در منازل به مراتب متفاوت تر از زمان های گذشته شده است.

حجت الاسلام ابوترابی ادامه داد: امروزه به مراتب مدل ها و برندهای لوازم زندگی متفاوت شده است و احساس نیاز مردم نسبت به برهمدیگر کلاس گذاشتن و ممیز بودن نسبت به دیگران حتی در مسائل جزئی مثل درکدام بیمارستان بستری شدن و معالجه شدن، متفاوت و متمایز شده است و به طور طبیعی این گونه آداب زندگی کردن ها مانعی بزرگ برای فرزندآوری است.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: اسلام در مسائل سبک زندگی، برنامه جامع و عملی دارد و اوقات اعضای خانواده از پدرومادر گرفته تا فرزندان به طور دقیق و کامل تعیین و بین آنان تقسیم کار شده است؛ به گونه ای که هر کدام از اعضای خانواده وظایف و مسئولیت های مشخص و معینی را باید بر عهده بگیرند.

 

ارسال نظرات