۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۷۲۴۴۹۴

دانه‌های یاقوتی که در نبود سردخانه دل خون می‌شوند

دانه‌های یاقوتی که در نبود سردخانه دل خون می‌شوند
دسترنج یکساله کشاورزان فردوسی امسال هم در نبود سردخانه و فراوری در حال پوسیدن است و ارزان فروخته می‌شود.

شهرستان فردوس قطب تولید انار خراسان جنوبی، دارای هزار و ۹۰۰ هکتار باغ انار است و امسال نیز پیش بینی شده ۲۸ هزار تن از این محصول برداشت شود، اما به دلیل نبود سردخانه، این یاقوت‌های سرخ خراب می‌شوند و ارزش خود را از دست می‌دهند.

در شهرستان فردوس ۳ هزار و ۵۰۰ بهره بردار انار مشغول به کار هستند که بیشترشان از وضعیت فروش انار گلایه مندند.

آقای ترابی یکی از انارکاران روستای فتح آباد شهرستان فردوس به خبرنگار ما می‌گوید: امسال کیفیت انار نسبت به پارسال خیلی بهتر است، اما متاسفانه انار را خیلی پایین می‌خرند.

او با اشاره به اینکه امسال هر کیلو انار را از ۷ هزار تومان تا ۱۰ هزار تومان خریداری می‌کنند افزود: این در حالیست که پارسال انار را کیلویی ۱۲ هزار تومان از ما می‌خریدند و حتی نسبت به پارسال هم قیمت انار پایین‌تر آمده است.

او می‌گوید: با توجه به قیمت بالای کود، کارگر و آبیاری هر کیلو انار برای کشاورز ۱۵ هزارتومان تمام می‌شود و این درحالیست که نهایت خرید از کشاورز ۱۰ هزارتومان است.

این انارکار روستای فتح آباد فردوس می‌گوید: در این بین بیشترین سود انار به جیب دلالان می‌رود و آن‌ها انار را در بازار بین ۲۰ تا ۲۵ هزارتومان می‌فروشند.

او ادامه می‌دهد: کشاورز بیشترین زحمت را می‌کشد، اما سود دسترنج شان به جیب دلالان می‌رود و این موضوع کشاورزان را هر سال ناامیدتر از سال قبل می‌کند.

مسئولین، انار کاران را حمایت کنند

در کنار جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی نیز باید پای کار بیاید و از کشاورز محصولش را خریداری کند.

رضوی مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی درباره خرید توافقی انار می‌گوید: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته دو مرکز خرید در شهرستان فردوس به صورت توافقی، خرید انار را از کشاورزان انجام می‌دهند.

اما آیا این خرید محدود، کفاف می‌دهد؟

آقای سلطانی باغدار باغستان فردوس می‌گوید: امسال با تنش آبی رو شدم و نسبت به سال پیش تنها یک چهارم انار برداشت کرده ام؛ بار‌ها مسئولان از باغ من بازدید کردند و قول رفع این مشکل را دادند، اما کمکی از سوی آن‌ها صورت نگرفت.

او با اشاره به اینکه وضعیت خرید انار هم مناسب نیست گفت: سردخانه مناسبی هم برای نگهداری انار در فردوس وجود ندارد و کشاورز مجبور است محصول خود را ارزان بفروشد.

شهرستان فردوس تنها دارای یک سردخانه با ظرفیت ۴ هزار تن است که جوابگوی نیاز محصول کشاورزان نیست و این موضوع می‌طلبد که چند سردخانه با ظرفیت بالا در این شهرستان احداث شود تا کشاورز به انار خود چوب حراج نزند.

انار فردوس چشم انتظار تزریق تسهیلات

گویا انار فردوس باید چشم انتظار آمدن تسهیلات به این شهرستان باشد تا شاید مشکلاتش کمتر شود.

امیرزاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: علت اصلی پایین بودن قیمت انار در این شهرستان، اشباع این محصول در بازار و افزایش عرضه است.

او در ادامه گفت: بار‌ها پیگیر دریافت تسهیلات برای خرید انار از کشاورزان و احداث سردخانه بوده ایم و آخرین پیگیری ما نیز در شهریور ماه امسال بوده، اما متأسفانه تاکنون هیچ تسهیلاتی به ما داده نشده است.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات